För högt tryck i Kylsystemet, Prius 2013

Mossan1
14 augusti 2022 · 2 752 Inlägg

En Prius har ingen traditionell startmotor utan verkar dras igång av stora hybrid-elmotorn på nått vis.

Numera avlidne svärfar hade flera i rad, och det var aldrig ett fel på nån av dom. Körde dom 20k var.

Senast redigerat av Mossan1 (14 augusti 2022)

L0K3
15 augusti 2022 · 108 Inlägg

Startade Priusen för sörsta gången nu på 3 dag utan problem, ingen vitrök eller knackande.
Dock kände jag en lite obalans vid några tillfällen, svårt att säga vart det kom från men kändes nästan som om det kom från undersidan bilen och inte motorn, men kan nog komma vart som helst från.

Senast redigerat av L0K3 (15 augusti 2022)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
15 augusti 2022 · 13 674 Inlägg

Mossan1 skrev:
En Prius har ingen traditionell startmotor utan verkar dras igång av stora hybrid-elmotorn på nått vis.

Numera avlidne svärfar hade flera i rad, och det var aldrig ett fel på nån av dom. Körde dom 20k var.

hade den känslan oxå.. men som sagt aldrig kollat under huven på en prius eller någon annan toyota burk.. närmaste hybrid toyotor jag kommit är när jag monterat nyckelskåp och lite el till saftblandare och dyligt på en hög med väktar bilar.  men då vägrade jag koppla in på batteriet.. så lät dom göra det på toyota och dom sket i säkringen och säkringshållaren som jag skickade med. utan monterade helt utan säkring smile   väldigt spännande.. i andra änden var allt avsäkrat efter kabel storlek och reläer och sånt för att vara säker på att det skulle bli bra men det ändrade dom snabbt..

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
L0K3
15 augusti 2022 · 108 Inlägg

Growe skrev:

Mossan1 skrev:
En Prius har ingen traditionell startmotor utan verkar dras igång av stora hybrid-elmotorn på nått vis.

Numera avlidne svärfar hade flera i rad, och det var aldrig ett fel på nån av dom. Körde dom 20k var.

hade den känslan oxå.. men som sagt aldrig kollat under huven på en prius eller någon annan toyota burk.. närmaste hybrid toyotor jag kommit är när jag monterat nyckelskåp och lite el till saftblandare och dyligt på en hög med väktar bilar.  men då vägrade jag koppla in på batteriet.. så lät dom göra det på toyota och dom sket i säkringen och säkringshållaren som jag skickade med. utan monterade helt utan säkring smile   väldigt spännande.. i andra änden var allt avsäkrat efter kabel storlek och reläer och sånt för att vara säker på att det skulle bli bra men det ändrade dom snabbt..

Lite offtopic kanske men du kopplar väl in saftblandare etc. på 12v batteriet (kretsen) och inte Priusens 200v "hybridbatteri"?
kan iofs köpa att man inte vill pilla med elen om man är osäker på vilka kablar som går till vilket batteri.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
15 augusti 2022 · 13 674 Inlägg

L0K3 skrev:

Growe skrev:

Mossan1 skrev:
En Prius har ingen traditionell startmotor utan verkar dras igång av stora hybrid-elmotorn på nått vis.

Numera avlidne svärfar hade flera i rad, och det var aldrig ett fel på nån av dom. Körde dom 20k var.

hade den känslan oxå.. men som sagt aldrig kollat under huven på en prius eller någon annan toyota burk.. närmaste hybrid toyotor jag kommit är när jag monterat nyckelskåp och lite el till saftblandare och dyligt på en hög med väktar bilar.  men då vägrade jag koppla in på batteriet.. så lät dom göra det på toyota och dom sket i säkringen och säkringshållaren som jag skickade med. utan monterade helt utan säkring smile   väldigt spännande.. i andra änden var allt avsäkrat efter kabel storlek och reläer och sånt för att vara säker på att det skulle bli bra men det ändrade dom snabbt..

Lite offtopic kanske men du kopplar väl in saftblandare etc. på 12v batteriet (kretsen) och inte Priusens 200v "hybridbatteri"?
kan iofs köpa att man inte vill pilla med elen om man är osäker på vilka kablar som går till vilket batteri.

haha självklart 12v systemet smile       det var en laddare till deras ficklampa en saft blandare. led lampor att lysa åt sidorna och en led ramp    så såg dom mesta setuperna ut på väktar bilarna.  har gjort ett antal av olika modeller.  aldrig roligt att montera nyckelskåp utan att förstöra bilen..   dom har den på passagerar sidan mellan sätet och instrument brädan.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Whiteraven
4 juli 2023 · 3 Inlägg

Hej på er
LOK: Hur gick det med din Prius som? Fick du någon ordning på vad det va som orsakade missljudet?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
4 juli 2023 · 17 386 Inlägg

Whiteraven skrev:
Hej på er
LOK: Hur gick det med din Prius som? Fick du någon ordning på vad det va som orsakade missljudet?

Hm. Vem vet. Samma fel eller. Rasslar den till vid kallstart på morgonen?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Whiteraven
5 juli 2023 · 3 Inlägg

Jag har en liten problem Prius från 2009 med liknande ljud o motorskakningar.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
5 juli 2023 · 17 386 Inlägg

Whiteraven skrev:
Jag har en liten problem Prius från 2009 med liknande ljud o motorskakningar.

Går den kass hela tiden eller bara vid kallstart när den stått? Finns det kylarvätska i den eller drar den vatten?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Whiteraven
5 juli 2023 · 3 Inlägg

Den rasslar o vibrerar till den har blivit varm, då slutade det men sedan kom det tillbaka någon sekund till o från.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang