V70 2.4t 200hk 2001 läcker kylarvätska och lite andra problem

Hickan
12 augusti 2022 · 373 Inlägg

hej
köpte idag en v70 repobjekt. killen va 33 år och kändes pålitlig, och den enda stora defekten skulle vara avgasläckage.
nu till saken. testkörde den 4 km, den gick kanon men hade avgasläckage vid grenröret (paj packning efter att han lagat oljeläckage turboretur tydligen)

sen körde jag 2km hemåt, tills den tvärdör i en liten backe. jag kan starta bilen, varva bilen, men dör när jag lägger i växel och försöker köra. så det blev bogsering hem. ungefär samtidigt dyker lampor upp om låg kylarvätskenivå, och dålig oljetryck. tanken var nära tom, men det var inte soppatorsk, funderade också på om det var batteriet, då jag noterade att en av polerna inte var åtskruvad och höll på att flyga av. men batteriet gav styr och bromsservo under hela bogseringen hem, så det känns ju konstigt. kan det vara så att bilen protesterar pga varningen om oljetrycket och stänger av sig själv för att inte skära ihop?

när jag kommer hem ser jag att det droppar vatten enligt infogade bilden, på vänster sida sett framifrån bilen typ bakom motorn vid den svarta plastgrejen. 1 droppe per tredje sekund. vad orsakar detta?

https://www1.garaget.org/gallery/images/229/228116/228116-ac328745fc2031a38fb070ab312c095a.jpg

först nu passar jag på att lyfta oljestickan, allt jag ser är en liten prick med olja på stickan längst ner..... ajaj!

hur mår motorn nu?

steg 1 känns som att hälla i ny olja och se om den stannar kvar i systemet eller ej?

köpte bilen för 7000 med vinterdäck, drag, helskinn, 30k mil.

som ni märker, har jag nog tagit mig vatten över huvudet nu, blev lite mer krångel än vad jag hade hoppats på smile

Senast redigerat av Hickan (12 augusti 2022)

jag hatar bilar
Brådhis * Voff voff *
12 augusti 2022 · 10 244 Inlägg

Styr- och bromsservo är inte eldrivna på en V70N -01 så dom säger ingenting om skicket på batteriet.

V70N är ju mästare på att sätta felkod på ALLT när spänningen sjunker, så jag hade nog börjat med att dra åt den lösa batteripolen, ladda batteriet och sedan nollat bort alla koder och sett vad som faktiskt återkommer när den är "frisk".

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Hickan
12 augusti 2022 · 373 Inlägg

Brådhis skrev:
Styr- och bromsservo är inte eldrivna på en V70N -01 så dom säger ingenting om skicket på batteriet.

V70N är ju mästare på att sätta felkod på ALLT när spänningen sjunker, så jag hade nog börjat med att dra åt den lösa batteripolen, ladda batteriet och sedan nollat bort alla koder och sett vad som faktiskt återkommer när den är "frisk".

alright, det var inte jag som satt i volvon på g hem så antog bara det. jag har satt det på laddning, det var tvärdött när vi kom hem. jag har ingen felkodsläsare, finns det någon billig sån jag lär köpa?

jag hatar bilar
Mossan1
13 augusti 2022 · 2 751 Inlägg

Du kan inte radera felkoder i alla moduler med en suoerbillig.
Billigaste är nog Biltemas Volvo scanner.  Fungerar prima på V70N.

Bäst för äldre Volvo är programmet VIDA med en dice som interface. Finns pirat på Ebay men kräver Laptop med Win7 och kunnande i data.

För att radera felkoderna i detta fallet räcker faktiskt att du lyfter av minuspolen i några minuter och sedan återansluter bestämt. Inget hattande med polen.

I detta fallet rekomenderar jag faktiskt att göra bilen strömlös så hela systemet gör en reboot.
Der blir massor av konfigureringsfel med spänningsfall och det hämtar sig inte alltid med återställd spänning.
Oftast dock.
Samt det är nu mängder av onödiga felkoder på det som kommer förvilla vid ev framtida felsökning.

Felkoder i Airbagsystemet måste dock återställas via OBD, men det är inte fallet här.

Äga en felkodsläsare är aldrig fel, och satsar man några tusen kan man få en som kan läsa alla/flesta system i väldigt många bilar. = långsiktig investering.

Senast redigerat av Mossan1 (13 augusti 2022)

Hickan
13 augusti 2022 · 373 Inlägg

Mossan1 skrev:
Du kan inte radera felkoder i alla moduler med en suoerbillig.
Billigaste är nog Biltemas Volvo scanner.  Fungerar prima på V70N.

Bäst för äldre Volvo är programmet VIDA med en dice som interface. Finns pirat på Ebay men kräver Laptop med Win7 och kunnande i data.

För att radera felkoderna i detta fallet räcker faktiskt att du lyfter av minuspolen i några minuter och sedan återansluter bestämt. Inget hattande med polen.

I detta fallet rekomenderar jag faktiskt att göra bilen strömlös så hela systemet gör en reboot.
Der blir massor av konfigureringsfel med spänningsfall och det hämtar sig inte alltid med återställd spänning.
Oftast dock.
Samt det är nu mängder av onödiga felkoder på det som kommer förvilla vid ev framtida felsökning.

Felkoder i Airbagsystemet måste dock återställas via OBD, men det är inte fallet här.

Äga en felkodsläsare är aldrig fel, och satsar man några tusen kan man få en som kan läsa alla/flesta system i väldigt många bilar. = långsiktig investering.

okej, vi får se. jag har hittills tömt bilen på olja, det var visst ca 2 liter i den, men syntes inte på stickan. så nu känns det lite bättre iallafall. har fyllt i 5 liter, ska vrida på nyckeln och se vad som händer, eller om den vill  dö på tomgång igen. noterade att det läcker kylarvätska efter påfyllningsburken ner mot ledningen som går mot turbon vid en slangklämma. enkelt fel där iallafall.


vad jag förstår kan det vara så att motorn skjuter ut olja genom turbon, och då ska tydligen hela toppen gått... men det ligger alltså dock en turbo i bakluckan, så min gissning är att förra ägaren bytt denna och tömt ut olja genom oljereturen? alternativt laget oljeläckaget vid oljereturen (vilket var det han fick en tvåa på), och därigenom tömt olja genom oljereturen för att göra lagningen, och sedan inte fyllt på? kan det förklara varför det bara var 2 liter i den?

jag kan tillägga att det är en xc70, men allt är väl lika ändå

Senast redigerat av Hickan (13 augusti 2022)

jag hatar bilar
Mossan1
13 augusti 2022 · 2 751 Inlägg

Du behöver inte tömma ur olja ur oljetråget för att göra något med turbon. Den har egen tryck och returledning, och just returen är känd för att läcka där bakpå blocket.
Returen är också ovanför oljenivån i tråget, om jag inte minns heltokigt.

Behöver inte vara topplocket om den skjuter ut olja genom turbon. (I avgaserna)
Snarare själva turbon, tät vevhusventilation, osv...

Senast redigerat av Mossan1 (13 augusti 2022)

Hickan
13 augusti 2022 · 373 Inlägg

Mossan1 skrev:
Du behöver inte tömma ur olja ur oljetråget för att göra något med turbon. Den har egen tryck och returledning, och just returen är känd för att läcka där bakpå blocket.
Returen är också ovanför oljenivån i tråget, om jag inte minns heltokigt.

Behöver inte vara topplocket om den skjuter ut olja genom turbon. (I avgaserna)
Snarare själva turbon, tät vevhusventilation, osv...

hällde ut gamla oljan, var typ 1.5-2 liter i bilen.
jag tog bort minuspolen, hällde i ny olja. alla felmeddelanden försvann (dåligt oljetryck, låg kylarvätskenivå). jag startade bilen men den dog efter 3 sekunder utan gaspådrag. låter som en gräsklippare i och med avgasläckaget, men det borde ju inte hindra motorn från att gå. vad gör jag nu? känns lämpligt att läsa lite felkoder kanske...

Senast redigerat av Hickan (13 augusti 2022)

jag hatar bilar
uhlin
13 augusti 2022 · 2 831 Inlägg

Hickan skrev:

Mossan1 skrev:
Du behöver inte tömma ur olja ur oljetråget för att göra något med turbon. Den har egen tryck och returledning, och just returen är känd för att läcka där bakpå blocket.
Returen är också ovanför oljenivån i tråget, om jag inte minns heltokigt.

Behöver inte vara topplocket om den skjuter ut olja genom turbon. (I avgaserna)
Snarare själva turbon, tät vevhusventilation, osv...

jag tog bort minuspolen, hällde i 5 liter olja. alla felmeddelanden försvann. jag startade bilen men den dog efter 3 sekunder utan gaspådrag. låter som en gräsklippare i och med avgasläckaget, men det borde ju inte hindra motorn från att gå. vad gör jag nu? känns lämpligt att läsa lite felkoder kanske...

Dum fråga kanske, men finns bensin i tanken? Isåfall, går bränslepumpen?

Hur är det med tändspole/tändspolar?

Hickan
13 augusti 2022 · 373 Inlägg

uhlin skrev:

Hickan skrev:

Mossan1 skrev:
Du behöver inte tömma ur olja ur oljetråget för att göra något med turbon. Den har egen tryck och returledning, och just returen är känd för att läcka där bakpå blocket.
Returen är också ovanför oljenivån i tråget, om jag inte minns heltokigt.

Behöver inte vara topplocket om den skjuter ut olja genom turbon. (I avgaserna)
Snarare själva turbon, tät vevhusventilation, osv...

jag tog bort minuspolen, hällde i 5 liter olja. alla felmeddelanden försvann. jag startade bilen men den dog efter 3 sekunder utan gaspådrag. låter som en gräsklippare i och med avgasläckaget, men det borde ju inte hindra motorn från att gå. vad gör jag nu? känns lämpligt att läsa lite felkoder kanske...

Dum fråga kanske, men finns bensin i tanken? Isåfall, går bränslepumpen?

Hur är det med tändspole/tändspolar?

mätarn står på typ första strecket efter röda markeringen, så det bör vara tillräckligt med sås. jag har varit med om en paj bränslepump på e46, då kom det ingen sås alls, men nu startar den iallafall utan problem när jag vrider nyckeln. ingen aning hur det är med tändning, hur kontrollerar jag detta?

om jag ger bilen gas i neutral, då kan jag känna att den hackar lite, men den dör inte

Senast redigerat av Hickan (13 augusti 2022)

jag hatar bilar
Hickan
13 augusti 2022 · 373 Inlägg

https://www.biltema.se/bil---mc/verksta … -uEALw_wcB

är den här felkodsläsaren ok och ger mig den informationen jag behöver? eller fungerar julas lika bra?

https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar … lsrc=aw.ds

Senast redigerat av Hickan (13 augusti 2022)

jag hatar bilar
Hickan
13 augusti 2022 · 373 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/229/228116/228116-4e9c8fc789d5e11b80a2eb8c23f32109.jpg
Den här felkoden får jag upp. Kan det handla om att slangen som går från fronten till turbon inte är ihopskruvad? Slangklämman framför radiatorn saknas


Jag ska kolla om jag verkligen får sås till motorn, min gissning börjar bli att bilen dragit med sig luft i den där uppförsbacken och fått med sig massa skit till bränslefiltret

Senast redigerat av Hickan (13 augusti 2022)

jag hatar bilar
uhlin
13 augusti 2022 · 2 831 Inlägg

Hickan skrev:
https://www1.garaget.org/gallery/images/229/228116/228116-4e9c8fc789d5e11b80a2eb8c23f32109.jpg
Den här felkoden får jag upp. Kan det handla om att slangen som går från fronten till turbon inte är ihopskruvad? Slangklämman framför radiatorn saknas


Jag ska kolla om jag verkligen får sås till motorn, min gissning börjar bli att bilen dragit med sig luft i den där uppförsbacken och fått med sig massa skit till bränslefiltret

Skulle väl kunna va en orsak att den går dåligt att inte alla slangar till turbon sitter ordentligt men den borde gå.

Fyll på bensin så du är säker att den får det den ska ha. Låter nästan som bränslebrist det du beskriver.

Hickan
13 augusti 2022 · 373 Inlägg

uhlin skrev:

Hickan skrev:
https://www1.garaget.org/gallery/images/229/228116/228116-4e9c8fc789d5e11b80a2eb8c23f32109.jpg
Den här felkoden får jag upp. Kan det handla om att slangen som går från fronten till turbon inte är ihopskruvad? Slangklämman framför radiatorn saknas


Jag ska kolla om jag verkligen får sås till motorn, min gissning börjar bli att bilen dragit med sig luft i den där uppförsbacken och fått med sig massa skit till bränslefiltret

Skulle väl kunna va en orsak att den går dåligt att inte alla slangar till turbon sitter ordentligt men den borde gå.

Fyll på bensin så du är säker att den får det den ska ha. Låter nästan som bränslebrist det du beskriver.

Hällde i 3 liter till som jag hade ståendes men blev ingen skillnad.

Jag vill kolla att jag har bra med sås fram till motorn, är det här bränsledningen på bilden?den ser ut att gå in i den där bränsledistributörsröret. Hittar ingenting på nätet om bränsleledningen, och saknar verktyget för att lätta på slangen på bränslefiltret https://www1.garaget.org/gallery/images/229/228116/228116-ba3c63723375329633afc98590a185e3.jpg

jag hatar bilar
Hickan
13 augusti 2022 · 373 Inlägg

Jag hade bra med soppa, det var nån slang på turbon jag satte dit som löste det hela. Men den låter fortfarande som en båt bakom motorn. Avgasläckage eller kan turbon få det att låta såhär som på videon jag delar?

https://youtu.be/ibhbfyLWx80

Alla felkoder verkar vara borta. Fick upp en hel del skumma grejer först när jag fick den att gå, men nollade alla och dom har inte kommit tillbaks än iallafall

jag hatar bilar
Christian S
14 augusti 2022 · 4 815 Inlägg

Hickan skrev:
Hällde i 3 liter till som jag hade ståendes men blev ingen skillnad.

du har nu då alltså 8liter olja i motorn, eftersom du hällde i 5 liter förut? det är lite mer än 2liter mer än vad det ska vara.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Mossan1
14 augusti 2022 · 2 751 Inlägg

Christian S skrev:

Hickan skrev:
Hällde i 3 liter till som jag hade ståendes men blev ingen skillnad.

du har nu då alltså 8liter olja i motorn, eftersom du hällde i 5 liter förut? det är lite mer än 2liter mer än vad det ska vara.

Jag tolkade som att det slogs i 3lit BENSIN till för att utesluta bränslebrist.

Men var det olja är det åt HE.

Ja, den låter märkligt.
Avgasläckaget KAN vara orsaken, men....

Det är inget tryck i vevhuset om du lättar på påfyllingen medan den går?

Senast redigerat av Mossan1 (14 augusti 2022)

Brådhis * Voff voff *
14 augusti 2022 · 10 244 Inlägg

Är det en V70 XC nu? Du bör sätta dit övre momentstaget snarast. Eller är filmen lånad?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Mossan1
14 augusti 2022 · 2 751 Inlägg

Brådhis skrev:
Är det en V70 XC nu? Du bör sätta dit övre momentstaget snarast. Eller är filmen lånad?

Skarpsynt!!

Håller med 100%.
Kör den inte utan staget monterat.

Hickan
14 augusti 2022 · 373 Inlägg

Christian S skrev:

Hickan skrev:
Hällde i 3 liter till som jag hade ståendes men blev ingen skillnad.

du har nu då alltså 8liter olja i motorn, eftersom du hällde i 5 liter förut? det är lite mer än 2liter mer än vad det ska vara.

Haha nej hällde i mer bensin såklart big_smile har 5 liter olja

jag hatar bilar
Hickan
14 augusti 2022 · 373 Inlägg

Mossan1 skrev:

Christian S skrev:

Hickan skrev:
Hällde i 3 liter till som jag hade ståendes men blev ingen skillnad.

du har nu då alltså 8liter olja i motorn, eftersom du hällde i 5 liter förut? det är lite mer än 2liter mer än vad det ska vara.

Jag tolkade som att det slogs i 3lit BENSIN till för att utesluta bränslebrist.

Men var det olja är det åt HE.

Ja, den låter märkligt.
Avgasläckaget KAN vara orsaken, men....

Det är inget tryck i vevhuset om du lättar på påfyllingen medan den går?

Höll handen över påfyllningen, men kunde inte känna nånting

Jag satte en toffel i avgasröret, men kunde ändå inte identifiera några synliga avgaser bakom motorn och lyckas inte känna något med handen. Kan en turbo låta sådär?

Senast redigerat av Hickan (14 augusti 2022)

jag hatar bilar
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang