Audi TT som första bil. Bra?

larsimarsi
13 augusti 2022 · 7 Inlägg

Tja, jag är 16 år och håller just nu på att övningsköra för att ta körkort vid 18 år. Funderar lite kring vilken bil jag ska ha när jag väl tar körkort och just nu är favoriten Audi TT årsmodell 2000.

Själv tycker jag att TT:n är riktigt snygg och för de pengar man betalar känns den som en topkandidat. Har kollat runt lite på blocket och har hittat från 30 000 kr till omkring 80 000 kr. De flesta har väl gått någonstans mellan 20- och 30 000 mil. Det jag funderar på är om det är en bra bil för en nybörjare eller om den kanske är för svårhanterad.

Bilen är ju 22 år gammal och som sagt har de flesta gått rätt långt. Det jag oroar mig för är om det kommer krävas mycket mekande med bilen för att den ska hålla ihop. Nämligen så kan jag näst intill inget om motorer och de olika delarna i en bil. Min farsa har lite kunskap om bilar, men han är inget bilproffs precis.

Mina frågor är väl helt enkelt kommer TT:n vara en bra bil för mig som första bil och kommer många delar behöva bytas pga slitage innan? Kom gärna med fler tankar så jag vet vad jag ska förvänta mig och vad jag ska titta efter när jag köper en bil.

Tack på förhand smile)

spillolja
13 augusti 2022 · 4 014 Inlägg

22 år gammal bil som gått över 20000mil, här finns åk i högst varierande skick, ta någon som inte är helt novis på bilar med till dom tilltänkta objekten, 4 ögon ser mer än 2st
regelbudet servad ?
Rost ?
allmänskicket ?

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Utmarks-Loke
13 augusti 2022 · 5 809 Inlägg

Audi TT är inte ett dugg svårhanterad, de är tekniskt samma som Golf mk4 och vem som helst kan hantera en Golf. Men man måste veta att TT har haft lite rykte om sig att vara en bil för frisörer, om man inte är sådan får man tåla en och annan retsam kommentar

simlar
13 augusti 2022 · 5 516 Inlägg

Kom ihåg att inte enbart kolla på inköpspriset.
Kolla även på skatt, försäkring, service och reparationer.

Främst försäkring som brukar bli dyr på sportigare bilmodeller, speciellt när man är ung.

Så pass gammal bil servar du enkelt själv om du har lite motorintresse, annars är Basservice på märkesverkstad otroligt prisvärt så det knappt är värt att kladda med oljan själv.

Reparationer kan snabbt bli dyrt om du inte har möjlighet att mecka själv.
Gäller alla bilar, äldre bilar är dock i regel billigare i reservdelar och enklare (dvs mindre arbetstid/arbetskostnad).

Bilar som gått mellan 20-30k mil är det viktigt att kolla så att slitdelar är bytt.
Det är på så gott som alla bilar runt dessa mil som stötdämpare, bromsskivor, bussningar, kulleder, hjullager m.m är dags att bytas.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
larsimarsi
13 augusti 2022 · 7 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Audi TT är inte ett dugg svårhanterad, de är tekniskt samma som Golf mk4 och vem som helst kan hantera en Golf. Men man måste veta att TT har haft lite rykte om sig att vara en bil för frisörer, om man inte är sådan får man tåla en och annan retsam kommentar

Har stått ut med en och annan retsam unge så det löser sig nog.
Just nu övningskör jag faktiskt med Morsans Golf från 2014. Riktigt skön!

larsimarsi
13 augusti 2022 · 7 Inlägg

spillolja skrev:
22 år gammal bil som gått över 20000mil, här finns åk i högst varierande skick, ta någon som inte är helt novis på bilar med till dom tilltänkta objekten, 4 ögon ser mer än 2st
regelbudet servad ?
Rost ?
allmänskicket ?

smile

Tack för tipset! Kan ha felbedömt farsans kunnighet. Verkar som han vet mer än vad jag trodde. Han får komma med, kanske någon annan som kan mer.

larsimarsi
13 augusti 2022 · 7 Inlägg

simlar skrev:
Kom ihåg att inte enbart kolla på inköpspriset.
Kolla även på skatt, försäkring, service och reparationer.

Främst försäkring som brukar bli dyr på sportigare bilmodeller, speciellt när man är ung.

Så pass gammal bil servar du enkelt själv om du har lite motorintresse, annars är Basservice på märkesverkstad otroligt prisvärt så det knappt är värt att kladda med oljan själv.

Reparationer kan snabbt bli dyrt om du inte har möjlighet att mecka själv.
Gäller alla bilar, äldre bilar är dock i regel billigare i reservdelar och enklare (dvs mindre arbetstid/arbetskostnad).

Bilar som gått mellan 20-30k mil är det viktigt att kolla så att slitdelar är bytt.
Det är på så gott som alla bilar runt dessa mil som stötdämpare, bromsskivor, bussningar, kulleder, hjullager m.m är dags att bytas.

Blir lätt att man bara ser hur billiga de är i inköp, men sedan kostar de så mycket mer i efterhand. Tack för tipset!

torsen
14 augusti 2022 · 7 198 Inlägg

VAG-bilar har ju inte direkt rosat marknaden ur driftsäkerhetssynpunkt.
AUDI TT är en sminkad Golf IV - varken svårare eller lättare att meka - möjligen vissa delar dyrare.
Kolla även försäkringskostnaden för en AUDI TT v s Golf IV.
Mindre bil till högre kostnad.
En pizzabudsracer eller för damfrissor!
Definitivt en tjejbil!

Kolla i stället någon kvalitetsbil från Japan.

spillolja
14 augusti 2022 · 4 014 Inlägg

larsimarsi skrev:
Har stått ut med en och annan retsam unge så det löser sig nog.
Just nu övningskör jag faktiskt med Morsans Golf från 2014. Riktigt skön!

Hitlerkälke smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
14 augusti 2022 · 17 379 Inlägg

Frågan är vad för maskin TS siktar på i sin stampade Golf. Med rätt snurra i maskinrummet så bör det kunna bli bra.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Mossan1
14 augusti 2022 · 2 752 Inlägg

VAG's 1.8t från den eran är ingen dålig motor, så länge den är underhållen.
I standardutförande ingen värsting alls, men rör sig hjälpligt och går relativt snålt. Går att chippa ganska överkomligt om man känner det nödvändigt.


Tycke och smak om bilmodellens design kan ju var och en hålla för sig själv.
Oväsentlig information då endast trådskaparens egen smak gäller.
Direkta problem eller annan väsentlig info om modellen i fråga är en annan sak.

Senast redigerat av Mossan1 (14 augusti 2022)

it_mutt Avstängd
14 augusti 2022 · 10 388 Inlägg

torsen skrev:
VAG-bilar har ju inte direkt rosat marknaden ur driftsäkerhetssynpunkt.
AUDI TT är en sminkad Golf IV - varken svårare eller lättare att meka - möjligen vissa delar dyrare.
Kolla även försäkringskostnaden för en AUDI TT v s Golf IV.
Mindre bil till högre kostnad.
En pizzabudsracer eller för damfrissor!
Definitivt en tjejbil!

Kolla i stället någon kvalitetsbil från Japan.

Ska vi nu vara så, så bygger den på Audi A3.

Golf IV kom året efter A3:an.

Och samtliga bygger då på PQ34-plattformen.

Senast redigerat av it_mutt (14 augusti 2022)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang