Vilket företag/bedragare handlar detta om?

d-b
15 augusti 2022 · 541 Inlägg

http://web.archive.org/web/202208150649 … e-upplagg/

Företaget förfalskade deras signaturer och lurade dem på sina bilar. Nu frågar sig de drabbade om de kommer få upprättelse och hur Transportstyrelsen inte har ett bättre system för ägarbyten.

– Som jag ser det finns det två brottslingar i fallet, bilföretaget och Transportstyrelsen, säger en av de drabbade.

Märkligt att de inte skriver ut företagsnamnet i artikeln. Företag kan inte förtalas i Sverige.

torsen
15 augusti 2022 · 7 230 Inlägg

Club 800 i Stenungsund höll på med något liknande på 1980-talet.
Ovetande personers id användes vid transaktioner angående bl a import av bilar.
Företagsledaren/-ägaren fick fritt vivre under några år på skattebetalarnas bekostnad.
Spårade en bil jag köpt begagnad i tredje hand och fann att förste ägaren inte hade aning om att hen hade importerat bilen i fråga.
Så inget nytt att oseriösa bilhandlare utnyttjar ovetande personers id.

"M", f d Motormännens Riksförbund, vill att TS bilregister ska stängas "för allmänheten".
Kvar blir då endast bilhandlarna, och det är ju bland dem den oseriösa handeln har förekommit.
Antar att analogt härmed försvinner även bilpriser.se, biluppgifer.se, car.info m fl möjligheter för seriösa privatpersoner att kolla upp presumtiva bilar/bilägare före ev bilköp.
Är det så vi vill ha det?
Att enbart bilhandlare ska få gotta sig i privata bilägares person och biluppgifter. 
Kan leda till att oseriösa bilhandlare "säljer" bil-/personuppgifter.

Tycker att ett öppet system, som missbrukas av ett fåtal, är bättre än ett för majoriteten av svenska folket/bilköpare låst system.

Eller vad tycker n?

Mossan1
15 augusti 2022 · 2 792 Inlägg

Problemet är ju att det är för lätt att bluffa till sig fordon.

Måste bli svårare för både privatpersoner och företag.

Och lättare för myndigheter att samköra register, men det är en annan diskution på samma tema.

Appen är bra och känns ganska säker, men den funkar inte för alla fordonstyper, inte för dödsbon, och kanske inte för företag som ägare heller.

Vid svärfars dödsbo är det vääääldigt omständigt att avyttra aktier för 25kkr, men jäkligt enkelt att ägarbyta bilen för 240kkr.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
15 augusti 2022 · 13 729 Inlägg

det största problemet är ju att man släpper ifrån sig en bil utan betalning..

men samtidigt ska ju bilen vara låst om man har ett lån på den om man nu inte tar ut ett privat lån utan säkerhet.   men hela grejen är ju att man inte lämnar ifrån sig bilen utan betalning än mindre registreringshandlingarna.       dessa bedrägerier skulle aldrig ske om inte folk vorre så förbannat naiva.      för mig skriker det blåsning direkt.  det är min första tanke hur någon då tycker att det verkar seriöst 2022 är för mig totalt obegripligt.  detta är ju inget nytt utan skett i många år nu,

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Mossan1
15 augusti 2022 · 2 792 Inlägg

Kan du ägarens personnummer kan man beställa nytt regbevis, bevaka postlådan och mediokert förfalska en namnteckning och vips är ditt fordon någon annans utan att du anat nått alls och får ett elände med bevisbördan.
Speciellt om fordonet redan är stulet och i personens "ägo" när det uppdagas och säkert passeras flera ägare snabbt.

Behöver inte vara en bil, utan Fyrhjuling, husvagn, osv som man kanske inte har daglig uppsyn över.

Det är för lätt med pappret.

Skulle åtminstone vara en spärr för ytterligare ägarbyte i en månad eller så.  Endast särskilda tillstånd för via bilfirmor som då ska ha ett särskilt bakgrundskontrollansvar vid sin försäljning undet den tiden.  Så man inte kommer undan via ljusskygga företag.

Senast redigerat av Mossan1 (15 augusti 2022)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
15 augusti 2022 · 13 729 Inlägg

Mossan1 skrev:
Kan du ägarens personnummer kan man beställa nytt regbevis, bevaka postlådan och mediokert förfalska en namnteckning och vips är ditt fordon någon annans utan att du anat nått alls och får ett elände med bevisbördan.
Speciellt om fordonet redan är stulet och i personens "ägo" när det uppdagas och säkert passeras flera ägare snabbt.

Behöver inte vara en bil, utan Fyrhjuling, husvagn, osv som man kanske inte har daglig uppsyn över.

Det är för lätt med pappret.

Skulle åtminstone vara en spärr för ytterligare ägarbyte i en månad eller så.  Endast särskilda tillstånd för via bilfirmor som då ska ha ett särskilt bakgrundskontrollansvar vid sin försäljning undet den tiden.  Så man inte kommer undan via ljusskygga företag.

behöver man inte bankid för att beställa nya handlingar?
var en stund sen sist jag gjorde det men vill minnas att jag använde det då..

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
spillolja
15 augusti 2022 · 4 020 Inlägg

Bankid: man får hem handlingen i brevlådan
eller rek brev som kostar 50:-

Om nu bilen är köpt på krita så står det "kreditköp" under upplysningar så följer det med bilen oavsett vilket sätt den blir överlåten på

bilregistret skulle kunnas stängas så privat ägare ej går att få reda på, men för bilhandlare kunna verifiera senaste utfärdade reg-bevis

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Cuefa Ain't no place like home...
15 augusti 2022 · 4 628 Inlägg

d-b skrev:
http://web.archive.org/web/20220815064903/https://www.dn.se/ekonomi/de-blev-offer-for-bilbedragarnas-avancerade-upplagg/

Företaget förfalskade deras signaturer och lurade dem på sina bilar. Nu frågar sig de drabbade om de kommer få upprättelse och hur Transportstyrelsen inte har ett bättre system för ägarbyten.

– Som jag ser det finns det två brottslingar i fallet, bilföretaget och Transportstyrelsen, säger en av de drabbade.

Märkligt att de inte skriver ut företagsnamnet i artikeln. Företag kan inte förtalas i Sverige.

In på Flashback bara, där finns alla svar....

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Utmarks-Loke
15 augusti 2022 · 5 833 Inlägg

Cuefa skrev:
In på Flashback bara, där finns alla svar....

Var? Jag kunde inte hitta det

Cuefa Ain't no place like home...
15 augusti 2022 · 4 628 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:

Cuefa skrev:
In på Flashback bara, där finns alla svar....

Var? Jag kunde inte hitta det

Tänkte mest att när det gäller identiteter som inte avslöjas i media brukar Flashback vara ett sure-fire sätt att få reda på vem/vad det gäller, i största allmänhet ^^

Men kanske inte i detta fallet då. (Än, i alla fall...)

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang