Hur ska man tolka den här p-skylten?

d-b
15 augusti 2022 · 504 Inlägg

Så här ser det ut vid en Shurgard där ofta stannar (men jag är inte kund) 10-15 minuter för att uträtta ett ärende:

https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203943/203943-83788b41401442a4343102e7275ebaad.jpg

Det är alltså tre platser, och alla har olika skyltar. Det finns ingen skylt vid infarten till dessa tre platser. Detta är i centrala Stockholm där det är avgift hela dagarna på vardagar, halva dagarna på lördagar och gratis på söndagar

Får jag stanna där med p-skiva en timme trots att jag inte är kund? Ser inget krav på p-tillstånd (utöver p-skivan). Vad gäller utanför de listade tiderna? Fri parkering? Såvitt jag vet är ju Shurgard tillgängligt dygnet runt. Vore ju väldigt smidigt för mig om jag kunde stå där en stund. Platserna är nästan alltid tomma (och jag har aldrig sett alla tre fulla samtidigt).

Lustigt med tre olika regler för tre platser...

Utmarks-Loke
15 augusti 2022 · 5 813 Inlägg

Nej, du får inte stanna med p-skiva på någon annans förhyrda plats, hade du varit kund kunde du använt den högra platsen en timme men nu är du ju inte det

d-b
15 augusti 2022 · 504 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Nej, du får inte stanna med p-skiva på någon annans förhyrda plats, hade du varit kund kunde du använt den högra platsen en timme men nu är du ju inte det

Varför får man inte stå på mittplatsen?

Hur ska en p-vakt kunna se om jag är kund eller inte eftersom det inte finns något krav på p-tillstånd?

Och vad gäller utanför de angivna tiderna?

JN1975
15 augusti 2022 · 234 Inlägg

Vad jag har fått lära mig så läser man skyltar uppifrån, dvs (P) anger att det i grunden är tillåtet att parkera, men att på den högra platsen får bara Shurgards kunder stå en timme med P-skiva mellan 9-18 vardagar, på mittplatsen får bara Shurgard stå en timme med P-skiva mellan 9-18, 10-16 och 11-16, men övriga tider är det fritt fram för alla (säkert inte det de menar, men så går den ju att läsa). Sen står det ju iof förhyrd av Shurgard på samma skylt som (P) på båda platserna, så de menar nog att bara Shurgard får stå där, men tiderna som anges får kunder stå där en timme. Platsen till vänster är ju förhyrd av ngn, så där har ingen annan att göra.

Sen eftersom det säkert ligger inom ett större privat område så får man kolla vad det står på skyltarna vid infarten (ska vara portalskyltat, dvs likalydande skyltar både till vänster och höger om infarten), är det P-förbud i grunden på hela området är det ju det som gäller övriga tider.

Volvo V70 D5 "Polestar" (2008)
Ford Econoline E-150 "Van" (1989)
Saab 9-3 SS "Linearplus" (2005)
d-b
16 augusti 2022 · 504 Inlägg

Nej, det ligger vid en trottoar så det är stadsgata närmast. Och där är parkeringen som jag beskrev ovan (alltid tillåten med undantag för städnatt en gång i veckan, gratis stora delar av tiden).

Men som sagt, eftersom det inte krävs något p-tillstånd så kan ju ingen veta om jag är Shurgard-kund eller inte?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang