V70N Classic 2007 knorrar när man svänger på parkeringar

Gudarna
17 augusti 2022 · 31 Inlägg

Är det drivknutarna som låter om det knorrar ganska ordentligt när man t.ex. långsamt svänger och backar upp för en halvbrant backe i långsam fart?

Den har även andra symptom. Mycket klonkljud ifrån underredet, någon bussning som är totalt slut låter det som. Hade bilen upp på billyft och såg bara att hundbenen började bli dåliga, resten av stagen och bussningarna verkade sitta bra och se ok ut.

Körde ett hästsläp på 500 kg en dag och då jäklar klonkade det dubbelt mer och lät inte så bra alls.

Jag blir snurrig i huvudet när jag kollar under bilen, alla stag hit och dit. Skulle behöva veta specifikt vad jag ska kolla efter. Tack!

Mossan1
17 augusti 2022 · 2 792 Inlägg

Drivknutar knattrar som kastanjetter i tvär sväng. 6-8 "klick" per hjulvarv.
Stillastående är det tyst.

Vore jag du skulle jag få framvagnen undersökt.  En sjuka på V70N är övre fjädersäte och styrlager för fjäderbenen, och då knarrar eller "spjoing" när man vrider hjulen, och/eller slår/donkar i gupp.

Gudarna
17 augusti 2022 · 31 Inlägg

Mossan1 skrev:
Drivknutar knattrar som kastanjetter i tvär sväng. 6-8 "klick" per hjulvarv.
Stillastående är det tyst.

Vore jag du skulle jag få framvagnen undersökt.  En sjuka på V70N är övre fjädersäte och styrlager för fjäderbenen, och då knarrar eller "spjoing" när man vrider hjulen, och/eller slår/donkar i gupp.

Ja 6-8 klick per hjulvarv i tvärsväng är nog helt som jag skulle beskriva ljudet också. Stillastående tyst jo. Verkar låta mer ju högre belastning det är på hjulen, alltså låter lite hårdare när man svänger ut från en parkering som har en lutande backe som bilen måste arbeta sig uppför.

Hur kollar jag övre fjädersäte och styrlager för fjäderbenen? Jag har känt på fjäderbenet och hela skiten snurrar, men så ska det väl vara. Inget känns glappt, och man ser inga skicket på lagren.

Inget spjoing när jag vrider hjulen. Lite knarr kan det dock vara när man vrider hjulen stillastående.

Det klonkar ordentligt ibland när man kör på gupp eller t.om. när man drar på i tvåan och kopplar för att lägga i nästa växel så kan det klonka. Klonkar typ 30% av gångerna man kör på fartgupp. Hör definitivt klonkljud som ej låter bra dagligen, kör dagligen med bilen. Den drar åt höger också. Mycket om man kör långsamt, mindre om man kör snabbt.

Mossan1
18 augusti 2022 · 2 792 Inlägg

Du får kolla både länkarmabussningarna och övre fjädersäte.
Dom ger båda ganska dova "dock" i gupp, medan styr/spindel/krängningsleder ger mer "klack"-ljud.

Övre fjädersäte kan man se om man från motorrrummet lossar övre mutter och första brickan/mothållet. Det är en fyrvingad mutter därunder och där ser man också bussningen i fjädersätet ovanifrån. Sprickor = vet att det är dåligt, men, det kan vara dåligt ändå.
Kör inte utan övre mothållet.

Länkarmsbussning känns troligt iom att den drar.  Dom får man kolla på plats. Oftast främre.

Passa på att rycka och känna i samtliga leder i framvagnen.

Drivknutar ger just ljudet 6-8 klick per hjulvarv, men inget dunkande i guppen.  Troligen skilda fel.

Det är också bra att kolla främre nedre och bakre övre momentstag som håller motorn. Dom är också ofta dåliga, och det kan ge visst klonk samt "svårt dragläge" på kopplingen.

Senast redigerat av Mossan1 (18 augusti 2022)

Gudarna
19 augusti 2022 · 31 Inlägg

Mossan1 skrev:
Du får kolla både länkarmabussningarna och övre fjädersäte.
Dom ger båda ganska dova "dock" i gupp, medan styr/spindel/krängningsleder ger mer "klack"-ljud.

Övre fjädersäte kan man se om man från motorrrummet lossar övre mutter och första brickan/mothållet. Det är en fyrvingad mutter därunder och där ser man också bussningen i fjädersätet ovanifrån. Sprickor = vet att det är dåligt, men, det kan vara dåligt ändå.
Kör inte utan övre mothållet.

Länkarmsbussning känns troligt iom att den drar.  Dom får man kolla på plats. Oftast främre.

Passa på att rycka och känna i samtliga leder i framvagnen.

Drivknutar ger just ljudet 6-8 klick per hjulvarv, men inget dunkande i guppen.  Troligen skilda fel.

Det är också bra att kolla främre nedre och bakre övre momentstag som håller motorn. Dom är också ofta dåliga, och det kan ge visst klonk samt "svårt dragläge" på kopplingen.

Hmmm, jag har kikat lite på fjäderfästet uppe i motorutrymmet. Provade skruva lite på den svarta 21 mm muttern och det lät knastrande och jävligt när jag sakta vred lite på muttern. Men hela alltihopa, den där gummibussningen och allt följde ju med när jag vred på muttern. Man måste hålla emot något när man lossar mittenmuttern? Tar jag i hårt så kommer jag ju dra sönder gummibussningen då den blir tvistad runt sig själv när hela alltihopa snurrar. Behöver något specialverktyg som man får in i den där mittersta konstiga honformade insexliknande skruven samtidigt som man lossar på 21 mm muttern, va? Såna verktyg har jag ju då inte. Suck :'(


Förlåt för mina termer, jag försöker lära mig fixa det här själv då jag inte har råd med verkstad. Tack

Senast redigerat av Gudarna (19 augusti 2022)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang