Batteri laddar ur över natten

Swordthain
17 augusti 2022 · 7 Inlägg

Hej!

Vi har en Peugeot 5008 årsmodell 2013 som fungerat relativt bra fram till igår. När jag skulle låsa upp bilen noterade jag att sidobackspeglarna inte fälldes ut och startmotorn gick inte igång alls. Med hjälp av startkablar fick jag igång bilen och körde 30 minuter för att låta generatorn ladda batteriet. Jag kunde sedan stanna och testade att starta utan hjälp vilket inte var något problem.

Idag när jag åter skulle starta bilen kunde jag inte ens öppna låset med fjärrkontrollen. Inga lampor lyser och inget annat händer när jag vrider om nyckeln i tändningen. Testade på nytt att försöka testa med startkablar men inte ens då tändes några lampor vid startförsök.

Mätte då spänningen i batteriet (mellan plus och jord eftersom negativa polen kräver bortkoppling av flera andra saker i motorutrymmet för att komma åt). På det urladdad batteriet var mätvärdet 4,5 V medan det på den andra bilen var 12,6 V.

Ringde Mekonomen som misstänker fel på cellerna i batteriet med tanke på den låga spänningen. Samtidigt kunde jag ju starta igår efter lite körning så då var ju batteriet i alla fall tillfälligt OK.

Vad kan felet vara? Har inte sett några tända lampor eller något annat som borde dra ström. Har inte haft liknande problem någon gång tidigare utan har startat dagligen utan besvär hela förra veckan.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
17 augusti 2022 · 14 007 Inlägg

Swordthain skrev:
Hej!

Vi har en Peugeot 5008 årsmodell 2013 som fungerat relativt bra fram till igår. När jag skulle låsa upp bilen noterade jag att sidobackspeglarna inte fälldes ut och startmotorn gick inte igång alls. Med hjälp av startkablar fick jag igång bilen och körde 30 minuter för att låta generatorn ladda batteriet. Jag kunde sedan stanna och testade att starta utan hjälp vilket inte var något problem.

Idag när jag åter skulle starta bilen kunde jag inte ens öppna låset med fjärrkontrollen. Inga lampor lyser och inget annat händer när jag vrider om nyckeln i tändningen. Testade på nytt att försöka testa med startkablar men inte ens då tändes några lampor vid startförsök.

Mätte då spänningen i batteriet (mellan plus och jord eftersom negativa polen kräver bortkoppling av flera andra saker i motorutrymmet för att komma åt). På det urladdad batteriet var mätvärdet 4,5 V medan det på den andra bilen var 12,6 V.

Ringde Mekonomen som misstänker fel på cellerna i batteriet med tanke på den låga spänningen. Samtidigt kunde jag ju starta igår efter lite körning så då var ju batteriet i alla fall tillfälligt OK.

Vad kan felet vara? Har inte sett några tända lampor eller något annat som borde dra ström. Har inte haft liknande problem någon gång tidigare utan har startat dagligen utan besvär hela förra veckan.

Det kan vara så att batteriet är helt sopslut. Ladda batteriet med en batteriladdare. Är batteriet helt tomt så är det inte säkert att en digital laddare går att använda utan då måste man ladda ett tag med en analog laddare först. När batteriet är fulladdat och laddaren bortplockad så mäter du spänningen, det bör vara mellan 12 och 13 volt. Rör inte bilen på ett dygn, kolla med multimetern igen och volten bör inte ha sjunkit allt för mycket. Låt multimetern vara på batteriet och starta bilen. Volten bör inte sjunka under 10 volt precis under startögonblicket. Kolla noga. När bilen startat så bör volten ligga på mellan 13 och 14 volt. Så brukar jag testa mina batterier.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
granadadr
17 augusti 2022 · 7 269 Inlägg

håller med,, PLUS att 30 minuter är lite för lite för att ladda ett batteri, som sagt ladda batteriet med en laddare

Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Swordthain
17 augusti 2022 · 7 Inlägg

Tack för svar. Hur skulle man i så fall förklara att batteriet är så urladdat? Körde 45 mil i söndags och igår startade bilen inte. Igår kunde den starta själv efter 30 min körning men idag inte alls.

Hela förra veckan fungerade det felfritt så tycker det är konstigt att det helt plötsligt börjar laddas ur på några timmar.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
17 augusti 2022 · 17 380 Inlägg

Swordthain skrev:
Tack för svar. Hur skulle man i så fall förklara att batteriet är så urladdat? Körde 45 mil i söndags och igår startade bilen inte. Igår kunde den starta själv efter 30 min körning men idag inte alls.

Hela förra veckan fungerade det felfritt så tycker det är konstigt att det helt plötsligt börjar laddas ur på några timmar.

Ett batteri kan "helt plötsligt" gå sönder. Inget konstigt alls. Dessutom så kan du förvärra saken med att köra runt om det beslutar sig för att packa ihop helt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
xXSammy
17 augusti 2022 · 6 566 Inlägg

Swordthain skrev:
Ringde Mekonomen som misstänker fel på cellerna i batteriet med tanke på den låga spänningen. Samtidigt kunde jag ju starta igår efter lite körning så då var ju batteriet i alla fall tillfälligt OK.

Om det är cellfel så tappar batteriet spänningen till och från, SoC/State of charge är då mer intressant än hur mycket spänning batteriet har efter laddning.
Senaste batteribytet på en kundbil så visade batteriet 12.7V efter laddning men hade 60 Ampere kvar.. utav 710.

Senast redigerat av xXSammy (17 augusti 2022)

De/Dem
Lucif3r
18 augusti 2022 · 2 183 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Ett batteri kan "helt plötsligt" gå sönder. Inget konstigt alls. Dessutom så kan du förvärra saken med att köra runt om det beslutar sig för att packa ihop helt.

+1 på det, har själv varit med om det. Batteriet gick från fulladdat till ner till 8V från en sekund till en annan tongue
I mitt fall lyckades jag få i så pass mycket kräm att bilen startade så jag kunde blåsa iväg till biltema och köpa nytt batteri, vilket jag böt på parkeringen sen då bilen givetvis hade sopslut på ström på den lilla stund jag var inne i butiken big_smile

Men "förvärra saken" vetefasen om jag riktigt vill hålla med om... När bilen väl är igång så är det generatorn som driver bilen, batteriet agerar bara "buffert" för strömspikar, t ex när man slår på helljusen. Får man motorstopp eller stänger av bilen så är man såklart SOL(sh*t out of luck), men annars är det rätt lugnt.
Detta förutsätter givetvis att generatorn är frisk och kry... Om inte den orkar med så är det såklart värre(och då är det troligtvis pga. den batteriet gick sönder från första början, då det inte blivit laddat som det ska trots långkörningar).


Ett blybatteri som sjunkit till 4.5V är f.ö. skrot, oavsett grundfelet.

torsen
18 augusti 2022 · 7 198 Inlägg

Med batteriet fulladdat, kolla om det gnistrar lite när du nuddar minuspolen med den lossade kabeln.
Gnistrar det lite så har du en strömförbrukare som suger ur batteriet.
Börja med att kolla alla "mindre" strömförbrukare såsom belysning i handskfack, bagageutrymme, fotbelysning etc.
Fortsätt med rycka säkring för säkring, medans du har multimeter inställd på mikroampére ansluten mellan batteriets minuspol och den lossade kabeln.

Har du draganordning på bilen kan det vara "strömledande gegga" i eluttaget - inte ovanligt.

Om batteriet är urladdat = nere på närmare 5 volt, och du inte har tillgång till analog batteriladdare, men möjlighet till startkabelhjälp, så "kabla" igång motorn och låt bilens eget laddningssystem ladda batteriet.
Bilens laddningregulator ser till att batteriet laddas optimalt = maximalt utan att skada batteriet

Ett normalt fulladdat batteri - 12.7 volt - tappar, om det inte är anslutet, 0.02 volt på en vecka.
Ett anslutet batteri kan tappa 0,2 volt per vecka.
Enligt mina egna mätningar.

Loci
18 augusti 2022 · 471 Inlägg

Hade nåt liknande problem på min gamla bil S60 ,laddade ur batteriet på ca 6 timmar.
Fick då ett råd av en gammal bilmekaniker,
Ladda upp batteriet max
Koppla in batteriet.
Vänta sedan nån timme känn sedan på generatorn är den varm ,så det troligtvis generatorn som drar ur batteriet .
Är isåfall några av dioder som gått sönder i generatorn,då blir det att byta generatorn.

Volvo V60 "T4 Ocean Race" (2016)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
18 augusti 2022 · 17 380 Inlägg

torsen skrev:
Med batteriet fulladdat, kolla om det gnistrar lite när du nuddar minuspolen med den lossade kabeln.
Gnistrar det lite så har du en strömförbrukare som suger ur batteriet.
Börja med att kolla alla "mindre" strömförbrukare såsom belysning i handskfack, bagageutrymme, fotbelysning etc.
Fortsätt med rycka säkring för säkring, medans du har multimeter inställd på mikroampére ansluten mellan batteriets minuspol och den lossade kabeln.

Har du draganordning på bilen kan det vara "strömledande gegga" i eluttaget - inte ovanligt.

Om batteriet är urladdat = nere på närmare 5 volt, och du inte har tillgång till analog batteriladdare, men möjlighet till startkabelhjälp, så "kabla" igång motorn och låt bilens eget laddningssystem ladda batteriet.
Bilens laddningregulator ser till att batteriet laddas optimalt = maximalt utan att skada batteriet

Ett normalt fulladdat batteri - 12.7 volt - tappar, om det inte är anslutet, 0.02 volt på en vecka.
Ett anslutet batteri kan tappa 0,2 volt per vecka.
Enligt mina egna mätningar.

På en modern bil blir det en rejäl gnista när man gör så här då den vill ha väldigt många ampere på ingen tid alls. Så ingen bra riktlinje.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
torsen
18 augusti 2022 · 7 198 Inlägg

Hybrid_ skrev:

torsen skrev:
Med batteriet fulladdat, kolla om det gnistrar lite när du nuddar minuspolen med den lossade kabeln.
Gnistrar det lite så har du en strömförbrukare som suger ur batteriet.
Börja med att kolla alla "mindre" strömförbrukare såsom belysning i handskfack, bagageutrymme, fotbelysning etc.
Fortsätt med rycka säkring för säkring, medans du har multimeter inställd på mikroampére ansluten mellan batteriets minuspol och den lossade kabeln.

Har du draganordning på bilen kan det vara "strömledande gegga" i eluttaget - inte ovanligt.

Om batteriet är urladdat = nere på närmare 5 volt, och du inte har tillgång till analog batteriladdare, men möjlighet till startkabelhjälp, så "kabla" igång motorn och låt bilens eget laddningssystem ladda batteriet.
Bilens laddningregulator ser till att batteriet laddas optimalt = maximalt utan att skada batteriet

Ett normalt fulladdat batteri - 12.7 volt - tappar, om det inte är anslutet, 0.02 volt på en vecka.
Ett anslutet batteri kan tappa 0,2 volt per vecka.
Enligt mina egna mätningar.

På en modern bil blir det en rejäl gnista när man gör så här då den vill ha väldigt många ampere på ingen tid alls. Så ingen bra riktlinje.

Nu hänger jag inte med alls.
Det beror väl på hur stor strömförbrukare/strömtjuv som drar ström.
Prova med att t ex med tänd innerbelysning "dutta" med minuskabeln mot batteripolen så ser du storleken på gnistan.
Inte speciellt märkvärdig gnista.
Så att prata om många ampére är inte rätt - snarare DELAR av en ampére.
Rätta mig om jag har fel - eller vidimera.

Mossan1
18 augusti 2022 · 2 752 Inlägg

Nä, när ett CAN system vaknar drar det flera ampere till det går i dvala igen.
Lägg sen till ev innerbelysning som tänds mm.

Många moderna vilar kan ge skapligt gnister vid återanslutning.
Samt, att man måste ta CANsystemets vaknande med i åtanke pm man mäter viloström. Försvinner strömmen aldrig så kort tid vaknar det. Tar några minuter att gå i dvala.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
18 augusti 2022 · 17 380 Inlägg

Mossan1 skrev:
Nä, när ett CAN system vaknar drar det flera ampere till det går i dvala igen.
Lägg sen till ev innerbelysning som tänds mm.

Många moderna vilar kan ge skapligt gnister vid återanslutning.
Samt, att man måste ta CANsystemets vaknande med i åtanke pm man mäter viloström. Försvinner strömmen aldrig så kort tid vaknar det. Tar några minuter att gå i dvala.

Så är det. Att bilen vill ha 10A i några millisekunder för att ladda upp alla kondingar är fullt normalt. Vissa bilar behöver nära 10 minuter innan systemen slocknar. Med keyless så är vissa system aktiva hela tiden. Bilen lyssnar konstant efter en nyckel. På vår bil tänds innebelysning och bränslepumpen går en stund när man är cirka 3 meter från bilen. Man hör diverse ventiler, ABS och annat vakna med. Säkert 15A där...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Lucif3r
19 augusti 2022 · 2 183 Inlägg

Yep, t om min gamla V70 skjuter upp till över 1A medans styrboxen startar upp, och tar bortåt 30 sekunder innan den går in i sömnläge och lägger den totala förbrukning på normala 30-40mA. Modernare bilar med ännu fler datorer lär inte vara ett dugg bättre smile
Så gott som alla styrboxar kommer köra ett, eller flera, självtest/er direkt efter ett "strömavbrott".

Gnist-testet funkade förr i tiden på primitiva bilar utan massa elektronik som startar, men inte på bilar från sisådär mitten av 90-talet och uppåt... (undantag existerar, t ex 940 med sitt primitiva styrsystem från slutet av 80-talet, men även dom suger lite mer ström direkt vid strömsättning, dock inte i närheten av vad mer avancerade styrsystem, t ex som 850/S/V70 av samma årgångar, gör)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang