Däckskada, vågar man köra vidare?

Skodasuperb
18 augusti 2022 · 7 Inlägg

Ska köra Skåne-Stockholm imorgon och upptäckte ikväll en däckskada som måste vara ganska färsk, vi är flera som nyttjar bilen så vet inte när det hände. Den sitter på sidan i gummit som sticker ut för att skydda fälgen. Fälgen är skrapad på flera ställen i en trekvarts halvmåne
och sen finns en skärskada som är ett par mm djup. Ser inga cords

Vad säger ni, vågar man åka med detta? Har inte märkt något konstigt i hur bilen körs innan jag upptäckte detta så fälgen kanske är ok trots allt och skadan verkar bara vara i gummit?

Se bilder

Tacksam för snabbt svar!

https://www1.garaget.org/gallery/images/232/231746/231746-9fecfd6bcdde887fe7ec52afdd61fc8d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/232/231746/231746-79b810e1512d3baadecb88c82b07b14e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/232/231746/231746-94398f5540ceb4fd5ee7c79ca9b16582.jpg

Utmarks-Loke
18 augusti 2022 · 5 833 Inlägg

Jag skulle kört i alla fall

Low
18 augusti 2022 · 3 306 Inlägg

Kör...

zzr94092
19 augusti 2022 · 4 385 Inlägg

Säger samma

Cuefa Ain't no place like home...
19 augusti 2022 · 4 628 Inlägg

Det där skulle jag inte vara omedelbart orolig för, nej.
Men se till så du har kompressorn och punkteringssprayen i bilen för säkerhets skull. Borde ligga under golvet i bagaget.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Skodasuperb
19 augusti 2022 · 7 Inlägg

Stort tack för era svar!

Growe Fri fart för ett fritt folk!
19 augusti 2022 · 13 735 Inlägg

så länge du inte ser korden  i däcket så är det lungt.. när man ser den så ska man låta bli att köra vidare..

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Mossan1
19 augusti 2022 · 2 799 Inlägg

Bör ju bytas givetvis, men jag hade också kört.
Punkteringsspray kommer vara värdellös om det punkterar dock.
Ett reservhjul är att rekomendera.
Är inte bilen full kan du ju ta med ett vinterdäck om inget reservhjul finns.

Personbilar som voltar runt efter att ett hjul exploderar är Hollywood-verligheten.

Visst drar det och vibrerar, men....

Naturligtvis finns en RISK för tråkiga följdskador av kringvispande däckrester om däcket smäller katastrofalt!
Hur stor risk = ???
Gissningsvis liten.

Senast redigerat av Mossan1 (19 augusti 2022)

torsen
19 augusti 2022 · 7 233 Inlägg

Cuefa skrev:
Det där skulle jag inte vara omedelbart orolig för, nej.
Men se till så du har kompressorn och punkteringssprayen i bilen för säkerhets skull. Borde ligga under golvet i bagaget.

Ursäkta men.......
Punkasprej funkar bara på skador i slitbanan - INTE skador i sidan..
Har sett minst 3 skador som inte kunnat fixas tillfälligt med punkaprej eller de satser som medföljer BMW och Mazda.
Har dessutom under senare år, på olika bilar, haft skador i sidan där jag inte ens funderat på den medföljande punkasprejen.
Har härutöver Biltemas däcklagningssats - men har aldrig behövt den.
Har hört och läst mycket positivt om denna lagningssats.
Om man inte lagar så har man i alla fall ett antal gaspatroner som var och en kan fylla ett däck med pyspunka/inte allt stor hål.
Biltemas däcklagningssats, eller motsvarande, borde alla ha i sina bilar.

Beträffande skadan på däcket betraktar jag den som kosmetisk och skulle inte vara rädd för att använda däcket tills det är utslitet.

krambriw
19 augusti 2022 · 427 Inlägg

Jag hade nått liknande, körde däcket med dom andra tills det var dags att byta runt om, tror det tog minst 1,5 år, inga problem under tiden

Cuefa Ain't no place like home...
19 augusti 2022 · 4 628 Inlägg

torsen skrev:

Cuefa skrev:
Det där skulle jag inte vara omedelbart orolig för, nej.
Men se till så du har kompressorn och punkteringssprayen i bilen för säkerhets skull. Borde ligga under golvet i bagaget.

Ursäkta men.......
Punkasprej funkar bara på skador i slitbanan - INTE skador i sidan..
Har sett minst 3 skador som inte kunnat fixas tillfälligt med punkaprej eller de satser som medföljer BMW och Mazda.
Har dessutom under senare år, på olika bilar, haft skador i sidan där jag inte ens funderat på den medföljande punkasprejen.
Har härutöver Biltemas däcklagningssats - men har aldrig behövt den.
Har hört och läst mycket positivt om denna lagningssats.
Om man inte lagar så har man i alla fall ett antal gaspatroner som var och en kan fylla ett däck med pyspunka/inte allt stor hål.
Biltemas däcklagningssats, eller motsvarande, borde alla ha i sina bilar.

Beträffande skadan på däcket betraktar jag den som kosmetisk och skulle inte vara rädd för att använda däcket tills det är utslitet.

Jag har å min sida sett flertalet skador likt den på bild som HAR tätats (OBS! Tillfälligt såklart) med punkaspray, jag har t.om gjort det själv.
Självklart är ett reservhjul att föredra, men då jag såg att det är en Skoda törs jag sätta 100kr på att bilen INTE har reservhjul då det inte medföljer från fabrik - det gör däremot punkaspray och kompressor. Därav min kommentar.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
torsen
19 augusti 2022 · 7 233 Inlägg

Mossan1 skrev:
Bör ju bytas givetvis, men jag hade också kört.
Punkteringsspray kommer vara värdellös om det punkterar dock.
Ett reservhjul är att rekomendera.
Är inte bilen full kan du ju ta med ett vinterdäck om inget reservhjul finns.

Personbilar som voltar runt efter att ett hjul exploderar är Hollywood-verligheten.

Visst drar det och vibrerar, men....

Naturligtvis finns en RISK för tråkiga följdskador av kringvispande däckrester om däcket smäller katastrofalt!
Hur stor risk = ???
Gissningsvis liten.

Däckexplosioner hör slangdäck till.
Moderna slanglösa däck, som Michelin lanserade i skiftet 50/60-talet, KAN inte explodera.
Det är slangen som exploderar och fläker upp däcket.
Samtidigt med slanglösa X-däcket introducerade Michelin "säkerhetsfälgen" där ett däck endast med största svårighet kan krängas av.
Ur säkerhetssynpunkt hade därför Citroen och Peugeot ett stort försprång .

Michelin har inte bara revolutionerat personbilsdäcken.
På lastbilssidan är Michelinfälgen, eller den typen allenarådande.
Finns inte en lastbil med fälgar av typen sprängring kvar - hoppas jag.
Har på nära håll 2 gånger bevittnat när sprängringen lämnat sin plats.

Mossan1
19 augusti 2022 · 2 799 Inlägg

torsen skrev:
Däckexplosioner hör slangdäck till.
Moderna slanglösa däck, som Michelin lanserade i skiftet 50/60-talet, KAN inte explodera.

Jag har personligen fått explosiv (pang) punktering på både ett bakhjul, framhjul OCH på husvagnen.
(Inte samtidigt, eller ens samma bil)

På bilen var det helt odramatiskt båda gångerna.  (Saab från 1975 och Passat från 2005)

Men husvagnen (1350kg enkelaxel från 1982) var lite läskigt, för den snedställde sig lite efter bilen.  Dvs baksänden av vagnen gick över mot mitten av vägen kanske halvmetern eller så innan jag fick stopp på ekipaget men det skrämde nog skiten ur mötande....
Ganska smal väg.

Samtliga 3 däck utan slang och SIDAN  av däcken brast.

Nått traktordäck har smullit under färd också, men det med slang.

Morsans karl körde maskintrailer och har haft flera explosiv punktering.
Ett framhjul berättade han om, för då höll det på att sluta illa.
Fullastad lastbil med plötslig framhjulspunka är inte att leka med.

Personbil är odramatiskt, men det slog sönder innerskärmen och repade skärmen för en polare när hans bakhjul small efter motorväg.

Senast redigerat av Mossan1 (19 augusti 2022)

torsen
20 augusti 2022 · 7 233 Inlägg

Mossan1 skrev:

torsen skrev:
Däckexplosioner hör slangdäck till.
Moderna slanglösa däck, som Michelin lanserade i skiftet 50/60-talet, KAN inte explodera.

Jag har personligen fått explosiv (pang) punktering på både ett bakhjul, framhjul OCH på husvagnen.
(Inte samtidigt, eller ens samma bil)

På bilen var det helt odramatiskt båda gångerna.  (Saab från 1975 och Passat från 2005)

Men husvagnen (1350kg enkelaxel från 1982) var lite läskigt, för den snedställde sig lite efter bilen.  Dvs baksänden av vagnen gick över mot mitten av vägen kanske halvmetern eller så innan jag fick stopp på ekipaget men det skrämde nog skiten ur mötande....
Ganska smal väg.

Samtliga 3 däck utan slang och SIDAN  av däcken brast.

Har också fått punka på en husvagn.
Helt odramatiskt.
En bil körde om och föraren gestikulerade och pekade på husvagnen.
Jag stannade och konstaterade att jag måste kört en betydande sträcka med punka.
Av däcket fanns bara några stora ringar kvar.
Fälgen såg nästan ut som ett kugghjul.
Citroen BX drag bil.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang