Förråd till > Bilverkstad

DennisCA
19 augusti 2022 · 233 Inlägg

Jag har sen 2020 jobbat på med att bygga ett förråd som blir klart nu  i höst, det är ett 5x5m stort oisolerat förråd, så stort fick jag bygga i min kommun utan bygglov. Original tanken var att bara ha grusgolv och använda det som förvar, men nu då det börjar bli färdigt och jag i sommar fått ligga på marken och svetsa rost och lacka osv redan så började jag tänka hur trevligt det vore med ett dedikerat ställe att jobba på bilen.

Jag har även nån sorts vag idé om att i framtiden dra igång ett bilprojekt med nån gammal 80 tals pickup, konvertera till biogas och göra det till en daily driver. Då kommer jag definitivt behöva nånting inomhus och där jag kan ställa undan en hel bil i förmodligen flera år.

Så jag funderar på att gjuta ett betonggolv i förrådet nästa vår. Jag tror det får förbli oisolerat dock. Plattan isolerar jag oavsett för det kostar inte mycket å lägga lite EPS under.

Såhär såg det ut för en månad sen, börjar vara nästan färdigt nu, 90% läktat och målas igen:
https://i.imgur.com/CLBJLVLh.jpg

En lite äldre bild på insidan, grusgolvet är inte ens vidare jämt, menfördelen är det blir mindre å gräva bort för att gjuta plattan:
https://i.imgur.com/Mw1nDuhh.jpg

Det börjar redan se litet trångt ut fast det är lite stökigt i bilden, försöker hitta bästa stället att lägga allt. Jag har flytat ut mycket ur mitt garage som är en snickeri/metallverkstad och där finns inget rum för bilar tyvärr.

Frågan är om det blir för trångt trots allt... Väggarna ska fyllas med mera hyllor för förvar och så att så mycket som möjligt kan plockas upp från golvet. Takhöjden är iallafall bra och hög, det är kanske 3 meter till takåsarna, jag byggde med egna takåsar från träd jag fällt och bilat istället för takstolar, då fick jag mera rum på insidan och slapp också köpa takstolar, dom är också ganska rejäla så man kan förmodligen nyttja dom för lite lyftande, fast jag har en 2 tons biltema kran där inne redan. Portens öppning är 250cm och höjden 210cm.

Jag har egentligen gjort allt själv så billigt jag kunnat, förutom grunden som grävdes bort och förberedes av en grävare.

Jag kommer behöva dra dit trefas så jag kan köra svetsen och annat gott, kanske gräva ner en luftlinje från kompressorn i garaget.

Den största oklarheten jag har är hur man bästa ska lösa lyften, jag är så trött att ligga och svetsa och annars krypa under, jag får i nacken av det.  Jag skulle vilja ha nån sorts lyft men dom flesta pelarlyftar kommer ju ta en massa rum även när dom inte används, så jag undrar om en saxlyft som fälls in i golvet vore nåt? Eller kanske en gammaldags smörjgrop, kunde ju gjutas på samma gång man gjuter golvet isåfall.

Tror ni detta har möjligheten att bli en duglig plats för att jobba på en bil?

Saab 900 "Turbo T16" (1990)
Utmarks-Loke
19 augusti 2022 · 5 809 Inlägg

Det vore nog en bra plats att skruva bil, svårigheten blir att hålla golvytan ren så bilen kan köras in. Det brukar bli att man förvarar en väldig massa grejer i garaget...

torsen
19 augusti 2022 · 7 198 Inlägg

Ett garage kan aldrig bli för stort.
Har 60 kvm nu, och det rymmer bara 2 medelstora bilar, typ Land Rover Defender, eller 4 mindre bilar, typ Citroen2CV/Suzuki jimny.
Man ska ha plats för en arbetsbänk med skruvstycke, medelstor (flyttbar) 3-fas kompressor, 3-fas MIG och en massa hyllor för alla tryckluftverktyg samt nätanslutna och batteridrivna elmaskiner.
Med tiden allt större lådor för "bra att ha" såsom plåt, rör, profiler, skruv/bult och mutter.

Förra garaget hade av föregående fastighetsägare begåvats med garage som var utrustat med arbetsgrop.
Gropen dock inte tillräckligt lång så man fick "dra över sig" bilen.
Gropen hade stålkanter, så som ASB:s inspektionsgropar har.
Konstruerade och tillverkade en gropdomkraft, inspirerad av ASB:s dito.
Dock var min dito inte lika säker som ASB:s dito.
Den tippade en gång när jag försökte dra bilen med framdelen på "rälsen" - utan framhjul - och bakhjulen uppe på betongplattan.
Blev "inlåst".
Tog ett tag innan jag blev "frisläppt".
Vill alltså varna för den sortens kreativitet.

Första garaget var bara på ungefär 25 kvm och gick att jobba i.
Men ungarnas cyklar skulle in och ut kväll och morgon, och krävde sin del av utrymmet.
Dock hade jag redan i detta garage 3-fas, tryckluft, gassvets och arbetsbänk.

När det gäller garage kan man heller aldrig få för hög portkarmshöjd eller takhöjd.
Min nuvarande karmhöjd är 208 cm och en Defender är 206 cm fulltankad och med offroadutrustning.
Hur det går med tom tank, fullt i däcken och frånvaro av utrustning vittnar portkarmen om - trots skadesanering.
Jag har bytt från Edsbyns vipp-portar, med 180 cm under vipportarna, till slagdörrar för att få upp porthöjden
Takhöjden invändigt är endast 220 cm, vilket leder till att Deffen endast med garagedomkraft kan lyftas mindre än 15 cm.
Räcker dock för de flesta jobb under, eftersom bilen i sig är hög.

Ett tips jag vill ge till dem med små/trånga garage är att anskaffa inredningar från "jobbarbilar" - t ex rörmokare.
Själv har jag köpt beg verkstadsinredningar på skroten.
Räcker i många fall med 30 cm djup arbetsbänk och svängbart skruvstycke.
30 cm djupa hyllor på alla väggar.

DennisCA
19 augusti 2022 · 233 Inlägg

Jag har ett garage som jag har diverse verktyg och arbetsbänkar i, men av den orsaken passar inte nån bil inne i det, inte en chans, så bilmeckandet har fått ske utomhus.

En inblick i garaget som är isolerat & uppvärmt, bakom plasten finns spånsug, cirkelsåg, kapsåg, hyvel och bänk så det är proppfullt:
https://i.imgur.com/BoGBsZLh.jpg

Det som jag är mest obestämd över gällande förrådet jag bygger är ska man satsa på en grop (då så pass lång man kan gå ner utan att dra bilen över sig) eller en saxlyft. Pelarlyft är nog inte ett val.

Senast redigerat av DennisCA (19 augusti 2022)

Saab 900 "Turbo T16" (1990)
Steff240
19 augusti 2022 · 1 005 Inlägg

Saxlyftar är väl ganska kass om man tänker sig att jobba med bilens underrede? Fram och bakvagn fine, men därimellan blir åtkomsten ganska dålig på dom saxlyftar jag sett.

Finns ju mobila enpelarlyftar som ser ut ungefär som en palltruck, kanske kan vara nåt?

För övrigt fint bygge! Håller själv på att renovera ett gammalt uthus för att få till ett mek-garage däri och har haft litegrann samma funderingar som du.
Men är inte 5 meter på längden lite i kortaste laget om man ska kunna gå runt bilen också? Åtminstone för bilar i normalstorlek...

DennisCA
19 augusti 2022 · 233 Inlägg

Egentligen byggde jag detta som ett förråd och ställe att ha mina smidegrejer, fast jag tror jag kommer göra ett litet svartbygge på baksidan och ha dom där. Det var ganska användbart med städ och sånt då jag tillverkar plåtdelar åt mazdan i sommar.

Detta med bilverkstad är lite sista minuten tänk.

Senast redigerat av DennisCA (19 augusti 2022)

Saab 900 "Turbo T16" (1990)
DennisCA
20 augusti 2022 · 233 Inlägg

Jag fick höra om nåt som heter Max JAx igår, tvåpelar lyft som kan lätt ställas undan. Nån här med erfarenhet?

https://www.youtube.com/watch?v=xYeAJXJGt28

Fast då man sder på priset har jag svårt att tro en smörjgrop skulle kosta ens hälften.

Saab 900 "Turbo T16" (1990)
torsen
20 augusti 2022 · 7 198 Inlägg

DennisCA skrev:
Jag fick höra om nåt som heter Max JAx igår, tvåpelar lyft som kan lätt ställas undan. Nån här med erfarenhet?

https://www.youtube.com/watch?v=xYeAJXJGt28

Fast då man sder på priset har jag svårt att tro en smörjgrop skulle kosta ens hälften.

Joo, den där lyften har jag också sneglat på.
Och skulle vilja ha.
Men invändiga takhöjden gör att jag inte får någon nytta av den.

En lösning, delvis, är att göra som en granne.
Han placerade sitt, något mindre än mitt, garage på 3 rader Lekablock.
Hans behov var att få in en VW-buss.
Med slagportar gick det.

Christian S
20 augusti 2022 · 4 815 Inlägg

det här kanske skulle kunna vara något?
https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar … lsrc=aw.ds

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Utmarks-Loke
20 augusti 2022 · 5 809 Inlägg

Christian S skrev:
det här kanske skulle kunna vara något?
https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar … lsrc=aw.ds

Gäller ju att hitta ett bra, avlångt ställe under bilen som håller att lyfta i och där det inte är plastkåpor och annat ivägen. Misstänker att folk bara skickar in dom där under bilen och lyfter på vinst och förlust

Christian S
20 augusti 2022 · 4 815 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:

Christian S skrev:
det här kanske skulle kunna vara något?
https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar … lsrc=aw.ds

Gäller ju att hitta ett bra, avlångt ställe under bilen som håller att lyfta i och där det inte är plastkåpor och annat ivägen. Misstänker att folk bara skickar in dom där under bilen och lyfter på vinst och förlust

man lägger ju dom givetvis så det lyfter i underredet där tex en saxlyft lyfter och inte bara lägger dom så att det lyfter i bottensvällaren wink

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
DennisCA
21 augusti 2022 · 233 Inlägg

torsen skrev:

DennisCA skrev:
Jag fick höra om nåt som heter Max JAx igår, tvåpelar lyft som kan lätt ställas undan. Nån här med erfarenhet?

https://www.youtube.com/watch?v=xYeAJXJGt28

Fast då man sder på priset har jag svårt att tro en smörjgrop skulle kosta ens hälften.

Joo, den där lyften har jag också sneglat på.
Och skulle vilja ha.
Men invändiga takhöjden gör att jag inte får någon nytta av den.

En lösning, delvis, är att göra som en granne.
Han placerade sitt, något mindre än mitt, garage på 3 rader Lekablock.
Hans behov var att få in en VW-buss.
Med slagportar gick det.

Det är så att jag undrar om jag kan ha nytta av den ens, en 80 tals hilux kan va mellan 4,4 till 5,1 meter lång. Kan ju hända att bilen tar i dörröppningen. Jag tycker det tar bort en smörjgrop som alternativ också. Storleken blev lite mera en begränsande faktor än vad jag först trodde kan man säga.

Saab 900 "Turbo T16" (1990)
Lucif3r
21 augusti 2022 · 2 182 Inlägg

Christian S skrev:

Utmarks-Loke skrev:

Christian S skrev:
det här kanske skulle kunna vara något?
https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar … lsrc=aw.ds

Gäller ju att hitta ett bra, avlångt ställe under bilen som håller att lyfta i och där det inte är plastkåpor och annat ivägen. Misstänker att folk bara skickar in dom där under bilen och lyfter på vinst och förlust

man lägger ju dom givetvis så det lyfter i underredet där tex en saxlyft lyfter och inte bara lägger dom så att det lyfter i bottensvällaren wink

Plus att man kan alltid använda extra lyftkuddar mellan quickjack'en och bilen... Eller rättare sagt man SKA använda lyftkuddar, den är inte byggd för att lyfta med hela längden.

Tycker dock det är rätt dyrt för något som "bara" lyfter en halvmeter... Visserligen ligger ju vinsten i att alla 4 hjul lyfts samtidigt och man slipper lösa pallbockar... Det är väl just därför det heter quickjack i andra länder antar jag tongue

Senast redigerat av Lucif3r (21 augusti 2022)

DennisCA
21 augusti 2022 · 233 Inlägg

Är en quickjack bättre än en vanlig saxlyft dock? Som man fäller ner i golvet.

Saab 900 "Turbo T16" (1990)
Lucif3r
21 augusti 2022 · 2 182 Inlägg

Det tror jag inte.. Saxlyftar finns ju i alla möjliga höjder, dom flesta brukar väl ligga på metern, dvs dubbelt så högt som en quickjack.

Den egentliga enda stora fördelen quickjack har är ju att den är mobil och enkel att förvara och plocka fram där den behövs.

DennisCA
22 augusti 2022 · 233 Inlägg

Det var det jag tänkte, en vanlig saxlyft verkar inte så mycket dyrare och gör man förberedelser för en sån i golvet behöver den inte plockas undan. Fast man har ju de problemen med att slippa åt och det är väl det största problemet med båda sorterna.

Saab 900 "Turbo T16" (1990)
zzr94092
22 augusti 2022 · 4 378 Inlägg

Saxlyft är inget vidare om du ska laga rost!! Har det själv,pga dålig takhöjd,annars så vore en fyrpelare det bästa.för mig..

DennisCA
22 augusti 2022 · 233 Inlägg

Rostlagning verkar va nåt jag får dras med ofta. Annars fick jag reda på av en verkstad idag att endast folk med rätt kvalifikation får jobba med biogas och installera systemen. Så det var en stor spik i den luckan, bara å glömma hela idén... Kanske lika bra å satsa på en diesel då.

Saab 900 "Turbo T16" (1990)
DennisCA
23 augusti 2022 · 233 Inlägg

Tvåpelarlyft av nåt slag låter som det enda rätta. Kanske går att köpa en begagnad dessutom.

Saab 900 "Turbo T16" (1990)
torsen
23 augusti 2022 · 7 198 Inlägg

Hur många har den takhöjden i garaget att det går att arbeta ståendes under bilen?
Det optimala, för dom flesta med vanligt garage, är nog att ha en rejäl höglyftande garagedomkraft och pallbockar.
Dessutom 4 s k ramper att ställa under hjulen vid vissa arbeten då pallbockar hindrar tillgänglighet.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang