Tomgång

Hans54
19 augusti 2022 · 6 Inlägg

Bilen är en Audi 100 CD (C3) -91
Ibland när jag bromsar och ska växla ner så faller tomgången så motorn nästan stannar. Inga felkoder hittas. Alla slangar
är rengjorda och tomgångsmotorn är bytt till en bättre begagnad. Vad är det vanligaste felet när detta uppstår ?

Bmsone Reservdelsnisse
19 augusti 2022 · 182 Inlägg

Kolla så att den stora slangen som sitter över mätskivan på insidan av höger framskärm verkligen sitter rätt. Läcker dom där så får den fel mängd bränsle.

Volvo V70II D3 "Momentum" (2011)
jaka54
19 augusti 2022 · 5 680 Inlägg

Trevligt med en Audi 100 ägare!
Hur är tomgången i övrigt? Tomgången på min Audi 100 2,0E Avant (89:a) ligger stadigt på ca 850v/m när motorn är varm. Vid kallstart under vinterhalvåret  går tomgången upp lite innan motorn blivit varm. Innan jag bytte tomgångsmotor för ca 2 år sedan kunde tomgången gå upp till ca 2000 v/m när jag startade motorn kall (vid minus grader) men efter byte av tomgångsmotor till en sprillans ny (köpt via annons på Classic Motor) så går som sagts innan  tomgången  upp till  ca 1000v/m vid kallstart på vintern för att efter någon minut gå ner till  850v/m. På sommarhalvåret händer inte detta utan tomgångsvarvet ligger konstant på 850v/m även vid start.

Senast redigerat av jaka54 (19 augusti 2022)

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
19 augusti 2022 · 14 007 Inlägg

Hans54 skrev:
Bilen är en Audi 100 CD (C3) -91
Ibland när jag bromsar och ska växla ner så faller tomgången så motorn nästan stannar. Inga felkoder hittas. Alla slangar
är rengjorda och tomgångsmotorn är bytt till en bättre begagnad. Vad är det vanligaste felet när detta uppstår ?

Är du säker på att den är "bättre begagnad"? Den kanske är ännu sämre, bättre att köpa en ny.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Hans54
19 augusti 2022 · 6 Inlägg

Tomgången är bra förövrigt, ca 1000 v/m precis när den är nystarta, går sen ner till ca 850 v/m.
Jag kör inte så mycket med bilen, det händer nån enstaka gång och då alltid med varm motor.
Undrar om det finns nån annan slang som inte har med vevhusventilationen att göra som påverkar tomgången. Jag har även bytt den stora givaren som sitter under termostathuset, hade en liggande här som jag tror fungerar, och jag upplevde att det blev lite bättre med den. Jag har beställt en ny. Jag har också "blinkat" ut felkoder och det finns inga fel enligt dom. Det sitter en "tryckdosa" under spjälhuset som ska dämpa återgången på spjället, och vad jag förstår så funkar den inte, undrar om det har någonting med det att göra. Jag undrar, ska spjället vara helt stängt när den går på tomgång eller ska det vara någon liten glipa ? Kom gärna med förslag på vad jag ska kolla mer.

Lucif3r
20 augusti 2022 · 2 183 Inlägg

Bilar med mekaniskt gasspjäll och tomgångsmotor ska ha throtteln helt stängd på tomgång.

Hans54
21 augusti 2022 · 6 Inlägg

Ingen som kan berätta nåt om tryckdosan (dashpot på engelska) som sitter under spjällhuset.
Vad har den för uppgift ? Sitter den på alla 100 modeller ?

peteran
24 augusti 2022 · 36 Inlägg

Kan det vara motorbromsningsventilen som kärvar? På min Audi 100 2.0E -90 gjorde den det.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
24 augusti 2022 · 14 007 Inlägg

peteran skrev:
Kan det vara motorbromsningsventilen som kärvar? På min Audi 100 2.0E -90 gjorde den det.

Vad är det och var sitter en sån?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
peteran
25 augusti 2022 · 36 Inlägg

På min bil satt den alltid i vägen när jag bytte luftfilter. Så här ser den ut:
https://i.imgur.com/jh82CKs.jpg

peteran
25 augusti 2022 · 36 Inlägg

Det egentliga problemet på min bil låg mest troligt på ett annat ställe och min lösning att plugga igen det på insuget som ventilen ansluter till löste problemet, men resulterar i högre bränsleförbrukning. Då jag är en miljöbov redan som har råd med att vara tung på gasen ser jag inte det som speciellt märkbart. Om man har bilen för att pendla till lägsta möjliga kostnad är det av intresse att ta reda på vad det rot-problemet egentligen är. Vet att jaka54 hade skickat en sprängskiss på RT motorn och jag är intresserad av den. Just nu går jag och är till besvär för Audi-verkstaden där jag blir igenkänd numera och har en "personlig" assistent som letar reda på skisser och skriver ut från Audi åt mig. big_smile

Hans54
27 augusti 2022 · 6 Inlägg

Vad gör denna "dosa", och hur fungerar den ?

jaka54
27 augusti 2022 · 5 680 Inlägg

Hej!
Är också undrande var den "dosan" sitter?! Har ingen sån på min 2,0E med RT motorn från 1989.
Rekommenderar Bentlley böckerna (3 stycken)  som behandlar allt om Audi 100/200 fram till 1991.
över 1000 sidor.

peteran
27 augusti 2022 · 36 Inlägg

Här sitter den i mitt motorrum.
https://i.imgur.com/UEjBzkI.jpg

Den öppnar alltså ett förbipassage så bränslefördelnings huvudet inte ger någon bränsle. Helt vakuumstyrt av spjällhuset och ska öppna vid ett viss vakuum. Har en tendens att kärva när den blir gammal. Det bör sitta ett membran inuti och gummit hade nog gjort sitt på min.

Tack för tipset om böckerna. Haynes lämnar en del att önska bl a ett diagram av elsystemet på min bil. Finns många sidor för 2.3 liters turbon och någon äldre/mindre motor än min.

Hans54
28 augusti 2022 · 6 Inlägg

Den ska alltså öppna när man släpper gasen, men det finns ju också en "dämpare" som ska göra så att spjället ska stänga långsamt sista biten. Hur ska dom här två sakerna fungera ihop ? Någon som har koll på detta ?

peteran
29 augusti 2022 · 36 Inlägg

Jag ska experimentera med spjället på min bil för att inte börja spekulera hur och varför det ska vara.

Orsaken till alla mina problem var tomgångsmotorn och den korta, vinklade slangen som ansluter den till insuget. Det var främst gummidelen som hade ruttnat sönder och vakuumet varierade efter temperaturen och hur rent jag hade hållit motorrummet. Jag antar att själva tomgångsmotorn hade fungerat, men när jag ändå hade den i handen så plockade jag isär den och rengjorde ordentligt. Lite sålig bild, men går nog att se detaljerna. Gummislangen som hade ruttnat sönder är till vänster/nertill på tomgångsmotorn.
https://i.imgur.com/ASCPCiR.jpg

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang