Bromsar 740 -88

Onordin4
19 augusti 2022 · 135 Inlägg

Hejsan! jag har en 745 från 1988, jag har nyligen bytt bromsok och bromslangar fram och därefter luftat bromsarna.
Bromsarna tar bra och det är inga problem som så MEN jag skulle köra lite fram och tillbaks för att pröva bromsa men vips! så tog det stopp bakåt. Jag prövade gasa lite mer och lyfta koppling sakta men bilen rörde sig inte, däremot var den påväg att få motorstopp. Det låter även som att skivan bak tar i konstant eller något liknande, någon som har nån aning om vad problemet på dessa problem kan vara? smile

Senast redigerat av Onordin4 (19 augusti 2022)

jaka54
19 augusti 2022 · 5 680 Inlägg

Ta av hjulet och kolla så att bromsok och bromsbackar sitter på plats som de ska göra...

Steff240
19 augusti 2022 · 1 005 Inlägg

Har du rätt modell av bromsok och vilka fälgar har du? Tex ok till ABS bromsar fungerar inte ihop med 14 tums fälgar för då tar oket i fälgen...

Onordin4
19 augusti 2022 · 135 Inlägg

Det är rätt bromsok det är dubbelkollat! Kör med ett par 17” fälgar om det kan vara 215/65/17 eller liknande?
Kan det ha något med bromsbackar eller belägg att göra bak även fast det bara är bytt fram?

Steff240
19 augusti 2022 · 1 005 Inlägg

Det ska inte påverka bromsarna bak om du bara varit där fram och pillat... Möjligen, om du trampat stenhårt på bromspedalen, att bromsarna bak "satt sig", men det är väl ganska osannolikt...
Har bilen stått still länge?

Mossan1
19 augusti 2022 · 2 752 Inlägg

Låter ju som om handbromsbackarna slår stopp. Dvs lossnad beläggbit eller liknande.

Har dock inget med frambrpms eller bromsok öht att göra, men kanske drogs handbromsen hårdare än vanligt, första gången på länge, eller kördes lite med glömd handbroms....

Onordin4
19 augusti 2022 · 135 Inlägg

Bilen har stått länge! de kan inte bero på att jag inte skruvade dit däcket riktigt? drog inte så jättehårt pga jag bara skulle pröva bromsa smile

Mossan1
19 augusti 2022 · 2 752 Inlägg

Onordin4 skrev:
Bilen har stått länge! de kan inte bero på att jag inte skruvade dit däcket riktigt? drog inte så jättehårt pga jag bara skulle pröva bromsa smile

Så handbromsen användes för första gången på länge?

Sannolikt den som tar stopp.
Speciellt när det är bak, och bara bakåt.  Kan inte se hur en skivbroms skulle lyckas med det, men för en trumbroms är det fullt möjligt.

Handbromsen är en separat bromstrumma innuti bakre bromsskivorna.

Löst draget hjul = nej, inte felet.

Jag förutsätter också att allt är rätt monterat och hjulet rätt fär bilen.
Så inte fälgen tar i bromsoket....

Senast redigerat av Mossan1 (19 augusti 2022)

Onordin4
19 augusti 2022 · 135 Inlägg

Det är kollat och så är de inte. vad kan man göra åt problemet med handbromsen?😃

uhlin
19 augusti 2022 · 2 831 Inlägg

Onordin4 skrev:
Det är kollat och så är de inte. vad kan man göra åt problemet med handbromsen?😃

Som skrivits tidigare, säkert handbromsbackarna. Ta väck bromstrumman och kolla hur det ser ut. Kan va ett belägg som lossnat. Kan även va själva backarna som ligger lite löst och kilar fast. Kolla så allt sitter som det ska. Gör rent trumman.

Steff240
19 augusti 2022 · 1 005 Inlägg

När min 740 stått still över vintern kan det bli så att bromsarna fastnar på något vis, så man får nästan göra en rivstart för att komma iväg första gången. Men när det väl släppt är det inga problem.
Så testa att varva upp ordentligt och släpp kopplingen. Fortsätter det rulla trögt efteråt får du plocka av hjulen och kolla var det rullar trögt.

Onordin4
20 augusti 2022 · 135 Inlägg

Körde på rivstart och kom ju iväg, längre bak än sist då det tog stopp men fortfarande låter det som något (bromsarna) ligger på konstant bak.

jaka54
20 augusti 2022 · 5 680 Inlägg

Som sagts ovan...Handbromsbackarna bak ligger på eller har lossat! Ta bort skivbromstrumman   bak och kolla backarna!

Lucif3r
20 augusti 2022 · 2 183 Inlägg

Kan även vara expandern som rostat fast..... Men allt sånt ser du ju bara du masar dig ut och plockar av bromskivorna wink

Onordin4
20 augusti 2022 · 135 Inlägg

expandern verkade helt ok. Hur kollar jag backarna? hur vet man om dom ligger på?

Lucif3r
21 augusti 2022 · 2 183 Inlägg

Hur vet man... om backarna... ligger på...
Ahem... Man hissar upp bilen, säkerställer att handbromsspaken är nersläppt, och snurrar på bakhjulen...

Onordin4
21 augusti 2022 · 135 Inlägg

Och isåfall är de byte som gäller? smile

Mossan1
21 augusti 2022 · 2 752 Inlägg

Onordin4 skrev:
Och isåfall är de byte som gäller? smile

Inte om det endast gandlar om att det ligger på. Då är det något som går trögt och ev kan smörja rädda alltihopa.

Förstår jag rätt att det bara är stopp bakåt, men rullar som det ska framåt?
Kanske lite trögt, men inte tvärstopp 

Just tvärstopp bakåt, men kan eulla framåt är typiskt för trasiga backar ELLER, feljusterade backar.
Men det sistnämnda brukar betyda att handbromsen tar bra åt ena hållet och dåligt åt andra, men här har vi rostiga trummor och kanske också kärvande delar i handbronsen.

Det är bara att ta isär och felsöka.
Omöjligt att veta exakt i förväg, och köpa delar innan rivning kan bli delar i onödan, fel modell av delar, eller att det behövs fler än man skaffat.

Onordin4
21 augusti 2022 · 135 Inlägg

Yes, jag ska gå ut och smörja glidpinnar fram nu eftersom det inte gjordes och nu har jag fått tag på fett! Men det kan inte ha något med saken att göra? eller..
Det bör väl ta stopp framåt också isåfall? handbromsen har inte varit åtdragen under dom 2-3 veckor som bilen stått upphissad. innan det stod bilen ca 1 månad med handbroms i

Mossan1
21 augusti 2022 · 2 752 Inlägg

Sannolikt är det bak det tar stopp.

Först eftersom det stämmer med vad handbromsen kan göra, och 2 vore det fram skulle ett framhjul hasa, eller, ett bakhjul slira. Därdör känns det extra troligt att stoppet är på ett drivhjul.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang