Värmeväxlare läcker kylarvätska och tryck överfyller behållaren till kylarvätskan upp till locket.

Emmiy
19 augusti 2022 · 3 Inlägg

För 10 månader sedan bytte ford värmväxlaren som läckte kylarvätska på passagerarsidan.
Idag såg jag att det hade läckt ut jätte mycket kylarvätska igen på samma ställe. Öppnade motorhuven för att kolla hur mycket som läckte ut men såg istället att kylarvätskan var fylld upp till locket precis som det är ett tryck som fyllt hela behållaren.

Ford hade ingen aning  vad problemet kunde vara. De vill göra en felsökning om 2 veckor. Vill helst inte spendera 3k på en onödig felsökning om någon annan vet vad som är fel.

Fick dock ner priset till 2k om jag tar mer inredningen själv som tar 2min, löjligt dyrt ju.

Kom med alla tips och förslag på vad som orsakat detta.

Emmiy
19 augusti 2022 · 3 Inlägg

Kan tillägga att det är en ford s max

Mossan1
19 augusti 2022 · 2 799 Inlägg

Var motorn varm när kärlet var fullt?

Gissnimgar blir bara vilda, eftersom det kan vara många fel.

Fel på nya värmeväxlaren / elememtet

Felmonterat vid nya elementet.

För högt tryck i kylsystemet som pajat nya. Då pga rasad topplockspackning.
Borde ge fler symptom än elementet.

Motorn överhettar pga annat fel, så elementet blir för varmt och högt tryck därav.

I fallen med högt tryck borde det också busa ut genom överströmmningen i påfyllningslocket.

Tyvärt har Ford rätt.
Detta måste analyseras närmre.
Kontrollera exakt vart det läckt först, därefter kontrollera övriga kylsystemet  för att avgöra om läckan är huvudfelet eller ett följdfel av annat fel.

Senast redigerat av Mossan1 (19 augusti 2022)

Emmiy
19 augusti 2022 · 3 Inlägg

Mossan1 skrev:
Var motorn varm när kärlet var fullt?

Gissnimgar blir bara vilda, eftersom det kan vara många fel.

Fel på nya värmeväxlaren / elememtet

Felmonterat vid nya elementet.

För högt tryck i kylsystemet som pajat nya. Då pga rasad topplockspackning.
Borde ge fler symptom än elementet.

Motorn överhettar pga annat fel, så elementet blir för varmt och högt tryck därav.

I fallen med högt tryck borde det också busa ut genom överströmmningen i påfyllningslocket.

Tyvärt har Ford rätt.
Detta måste analyseras närmre.
Kontrollera exakt vart det läckt först, därefter kontrollera övriga kylsystemet  för att avgöra om läckan är huvudfelet eller ett följdfel av annat fel.

Ja den var varm. Hade precis parkerat bilen när jag såg att hela mattan var blöt.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang