Ljudproblem Passat B7 -2014

Deception
19 augusti 2022 · 97 Inlägg

Tjena!


Köpte just en passat som felkodar på diskant fram vänster. Utöver det så skickade den felkod på p-sensor bak vänster. Jag bytte p-sensor och då hoppade systemet igång, backkameran funkar osv... Däremot kommer inget ljud från p-sensorerna när man närmar sig något, men det syns på skärmen att man närmar sig något så att säga.


Bytte även diskanten idag men även tyst där. Mätte då och hade resistans i både den nya och gamla diskanten, men ingen ström fram till diskanten verkar det som. Kan tillägga att det är originaldelar vi pratar om så inget ljudbygge..

Alla säkringar hela.

Har läst av med OBD11 och den enda felkoden som hittas är diskant fram vänster, öppen krets.


Är det någon som har nåt förslag? Funderar på att riva ut huvudenheten (RCD510?) Och kolla så alla sladdar sitter där de ska osv..

Robban_F Avstängd
19 augusti 2022 · 301 Inlägg

Du chansbyter. Det kan man göra om man är rik. Annars kan man felsöka. Det är en konst, inte alla kan det men du kan fråga någon som behärskar den tekniken. Dina kompisar kanske känner någon ....

Steff240
19 augusti 2022 · 1 005 Inlägg

Robban_F skrev:
Du chansbyter. Det kan man göra om man är rik. Annars kan man felsöka. Det är en konst, inte alla kan det men du kan fråga någon som behärskar den tekniken. Dina kompisar kanske känner någon ....

Tycker det verkar som att han har felsökt en del? Han frågar ju om tips på hur han ska gå tillväga.

Till TS, är det ingen liv i kablarna till diskanten så är det ju fel någonstans, kanske en lös kabel eller kabelbrott tillochmed.
Eller finns det kanske någon inställning i radion som behöver ändras?

Robban_F Avstängd
20 augusti 2022 · 301 Inlägg

Steff240 skrev:
Tycker det verkar som att han har felsökt en del? Han frågar ju om tips på hur han ska gå tillväga.

Nja, han tar aldrig fram multimetern utan byter saker istället. Hur många ohm får du om du mäter på en av diskanterna? Den andra?

DJchaoz
21 augusti 2022 · 181 Inlägg

Hej.
Jag har också en sådan passat, bara backkamera alltså inte sensorer runt om och min har aldrig gjort ljudsignal. Haft bilen sedan nära ny och inga felkoder. Däremot min syster som även  har sån passat med parking assist och tja det mesta, där piper och varnar det runt om.

Alltså jag vet inte till 100% men är du säker på att det ska ljuda?
Jag har aldrig saknat det, men är ju van sedan läääänge att inte skärm och grejor smile

Senast redigerat av DJchaoz (21 augusti 2022)

Nissan 200sx S14A "Reaper" (1998)
Deception
21 augusti 2022 · 97 Inlägg

För att uppdatera lite då.

Vad gäller ljud från p-sensorerna så var det en inställning, så de funkar som de ska nu. Man var tvungen att aktivera en grej för att ha både ljud och bild från backkameran samtidigt.

Rik och rik? En testad högtalare kostade 200 spänn på skroten så det var inte direkt någon förmögenhet.
Det roliga är att när jag bytt till den nya högtalaren så försvann felkoden ett tag, men fortfarande inget ljud i den.

Jodå, jag har ohm-mätt och det var samma motstånd i både den nya och den gamla, däremot har jag inte mätt i den på andra sidan då jag inte vill riva av dörrsidan i onödan, det är en mängd plastplugg som riskerar att gå sönder varje gång man gör det, men det är absolut något jag övervägt. Det känns som att det troligtvis handlar om kabelbrott eller liknande, men har inte hittat något än och tänkte att nån kanske hade varit med om samma sak och hade nåt tips..

Vad gäller inställningar i radion så tror jag att jag prövat de flesta, men inget har gjort någon skillnad.. Allt lirar utom just diskant fram vänster.

Senast redigerat av Deception (21 augusti 2022)

PatRICKo
6 maj 2023 · 1 Inlägg

Tja,

Jag pingar lite i denna tråd.
Har lite lustiga fel på just vänster sida. (Högtalare i framdörr (diskant, mellan och bas) svankstödjustering ur funktion, döda vinkeln stänger av sig efter en stund) Har svagt ljud i högtalarna som övergår i skrap vid högre volym. Provade att byta slutstegen mot ett bättre vet vilket gjorde det ngt bättre.

Hur gick det för dig? Löste du problemen?

Mvh

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang