Övervägande återkallat körkort

TheGiftedOne
20 augusti 2022 · 18 Inlägg

krambriw skrev:
Det är inte den skylten som gäller för dig som bilist. Var inte så lat, öppna länkarna jag gav dig och läs på, där finns ju exempel med
Det är du som har allt att vinna på att kolla upp det hela

jag fick en bot på 2000kr för att ha missat väjningsplikten

Det var därför jag frågade var cykel träffade bilen eller om du träffade cykeln. Körde hon in i din högra sida så var det troligen hon som missade väjnigsplikten och hon som borde fått böter. Inte du

Ja vi krockade så att hon körde in på höger sida, vid lampan typ

TheGiftedOne
20 augusti 2022 · 18 Inlägg

I lappen som polisen skrivit står det endast att jag missat väjningsplikten det står inget om vårdslöshet i trafik etc, kan det påverka beslutet?

krambriw
20 augusti 2022 · 427 Inlägg

Jamen om det då var en cykelpassage, dvs om du inte hade en sådan där speciell skylt (som visades i en av länkarna) att ta hänsyn till så är det tanten som kört in i dig och inte respekterat väjningsplikten som hon har skyldighet att göra. Hur du kunde få böter och inte hon är för mig helt oförklarligt, hon har ju kört in i dig, inte anpassat sin hastighet så att hon kunde stanna i tid.

Antingen är det nått som inte stämmer i det du berättat, annars skulle jag om jag var du, ta kontakt med polisen igen och höra efter hur/om du kan överklaga

EDIT: När blev polisen inkopplad?? Var det redan på plats?

Senast redigerat av krambriw (20 augusti 2022)

TheGiftedOne
20 augusti 2022 · 18 Inlägg

krambriw skrev:
Jamen om det då var en cykelpassage, dvs om du inte hade en sådan där speciell skylt (som visades i en av länkarna) att ta hänsyn till så är det tanten som kört in i dig och inte respekterat väjningsplikten som hon har skyldighet att göra. Hur du kunde få böter och inte hon är för mig helt oförklarligt, hon har ju kört in i dig, inte anpassat sin hastighet så att hon kunde stanna i tid.

Antingen är det nått som inte stämmer i det du berättat, annars skulle jag om jag var du, ta kontakt med polisen igen och höra efter hur/om du kan överklaga

EDIT: När blev polisen inkopplad?? Var det redan på plats?

Polisen blev inkopplad efteråt av någon konstig anledning.. Jag och hon var överens och har de på sms att allt är lugnt. Blev uppringd av polis några veckor senare efter händelsen..

krambriw
20 augusti 2022 · 427 Inlägg

Det låter som att du blivit felaktigt behandlad,,,
Hon gjorde troligen en egen polisanmälan senare, dom ringer dig, du erkänner på telefon, dom utfördar bot på 2000 kr, det går vidare till trafikverket...

TheGiftedOne
20 augusti 2022 · 18 Inlägg

krambriw skrev:
Det låter som att du blivit felaktigt behandlad,,,
Hon gjorde troligen en egen polisanmälan senare, dom ringer dig, du erkänner på telefon, dom utfördar bot på 2000 kr, det går vidare till trafikverket...

polisen lovade mig i telefon dessutom att inget skulle ske med mitt körkort i samband med detta, undra om de spelar in samtalen?

krambriw
20 augusti 2022 · 427 Inlägg

TheGiftedOne skrev:
undra om de spelar in samtalen?

Det gör dom säkert, be att dom lyssnar på det tillsammans med dig om det inte räcker med det som jag skrev i meddelandet till dig

Growe Fri fart för ett fritt folk!
20 augusti 2022 · 13 736 Inlägg

att missa en väjningsplikt är lite som att köra för rött så 1-3månader indraget kort..   vet några busschafförer som lyckats med bedriften att torska och båda blev av med kortet 1månad... nästan så jag fundera själv på att köra för rött så jag kan få ledigt en månad.. smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
TheGiftedOne
20 augusti 2022 · 18 Inlägg

Growe skrev:
att missa en väjningsplikt är lite som att köra för rött så 1-3månader indraget kort..   vet några busschafförer som lyckats med bedriften att torska och båda blev av med kortet 1månad... nästan så jag fundera själv på att köra för rött så jag kan få ledigt en månad.. smile

Tack för svar Även om det ledde till en olycka?
Som i detta fallet att cyklisten ramlade av cykeln för jag tror verkligen inte jag träffade henne, som sagt inget på cykeln eller på bilen skadades

Senast redigerat av TheGiftedOne (20 augusti 2022)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
21 augusti 2022 · 13 736 Inlägg

TheGiftedOne skrev:

Growe skrev:
att missa en väjningsplikt är lite som att köra för rött så 1-3månader indraget kort..   vet några busschafförer som lyckats med bedriften att torska och båda blev av med kortet 1månad... nästan så jag fundera själv på att köra för rött så jag kan få ledigt en månad.. smile

Tack för svar Även om det ledde till en olycka?
Som i detta fallet att cyklisten ramlade av cykeln för jag tror verkligen inte jag träffade henne, som sagt inget på cykeln eller på bilen skadades

transportstyrelsen går på polisen rapport ingen annan.   körkortsindraging har inget med straff att göra utan är en lämplighets åtgärd.


så har polisen skrivit att du brustit från en väjningsplikt så är det anledningen till dom skickat brevet..

det är ju inte så att dom plockar det ett helt år eller mer utan normal tiden är 1-3månader

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
krambriw
21 augusti 2022 · 427 Inlägg

Growe skrev:
att missa en väjningsplikt är lite som att köra för rött så 1-3månader indraget kort..   vet några busschafförer som lyckats med bedriften att torska och båda blev av med kortet 1månad... nästan så jag fundera själv på att köra för rött så jag kan få ledigt en månad.. smile

Notera att det troligen är cyklisten som missat sin väjningsplikt i detta fall

granadadr
21 augusti 2022 · 7 287 Inlägg

krambriw skrev:

Growe skrev:
att missa en väjningsplikt är lite som att köra för rött så 1-3månader indraget kort..   vet några busschafförer som lyckats med bedriften att torska och båda blev av med kortet 1månad... nästan så jag fundera själv på att köra för rött så jag kan få ledigt en månad.. smile

Notera att det troligen är cyklisten som missat sin väjningsplikt i detta fall

dem dömer OFTA till cyklisters och gångarens fördel,, även om dem är rötägg å dumma i huvudet
.

Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
21 augusti 2022 · 13 736 Inlägg

krambriw skrev:

Growe skrev:
att missa en väjningsplikt är lite som att köra för rött så 1-3månader indraget kort..   vet några busschafförer som lyckats med bedriften att torska och båda blev av med kortet 1månad... nästan så jag fundera själv på att köra för rött så jag kan få ledigt en månad.. smile

Notera att det troligen är cyklisten som missat sin väjningsplikt i detta fall

Boten är skriven och godkänd=ett erkännande att man gjort sig skyldig till brottet så det kvittar vem fel det var eller ej. Transportstyrelsen går på det polisen skickar till dom

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
TheGiftedOne
21 augusti 2022 · 18 Inlägg

Polismannen sa uttryckligen till mig att inget kommer hända med mitt körkort innan jag godkände boten. Gjorde han det för att luras?

TheGiftedOne
21 augusti 2022 · 18 Inlägg

Tror ni förresten beroende på vad jag skriver att de kan ändra sig till endast en varning?

zzr94092
21 augusti 2022 · 4 385 Inlägg

Du har ju fått en bot,punkt slut...

spillolja
21 augusti 2022 · 4 020 Inlägg

ta några bilder på platsen för händelsen och lägg upp
om ni inte har någon kamera är det kanske dags att invenstera i en:
https://www.conrad.se/p/agfaphoto-dc520 … er-1856421

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
granadadr
21 augusti 2022 · 7 287 Inlägg

TheGiftedOne skrev:
Polismannen sa uttryckligen till mig att inget kommer hända med mitt körkort innan jag godkände boten. Gjorde han det för att luras?

nej,, ts beslutar om återkallelse INTE Polisen wink så han har inget med det att göra

uazbuhanka
21 augusti 2022 · 30 Inlägg

en kompis körde på en dam på ett övergångs ställe han körde för grönt ljus hastighed 40 man fik köra 50 hon körde över för röt på övergångsstället man få inte cykla där och hon var påkörd vem fik skulden ja ni gissa rätt han fik en bötar och gick inte att överklaga arghhhhhh

granadadr
21 augusti 2022 · 7 287 Inlägg

uazbuhanka skrev:
en kompis körde på en dam på ett övergångs ställe han körde för grönt ljus hastighed 40 man fik köra 50 hon körde över för röt på övergångsstället man få inte cykla där och hon var påkörd vem fik skulden ja ni gissa rätt han fik en bötar och gick inte att överklaga arghhhhhh

skrev ju det,, dem dömer VÄLDIGT ofta till cyklister gångares fördel,,

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang