Vad kommer hända i framtiden med bilar

Skogs123
21 augusti 2022 · 7 Inlägg

Vad tror ni kommer hända med bilar som har förbränningsmotorer i framtiden både Sverige och internationellt?  Kommer gamla hederliga bilar att försvinna helt o håller?


Jag tror på att man kommer märka ganska fort att elbilar inte är lösningen till en bättre miljö. Som även legenden själv  Elon Musk säger!

Vad tror ni? Kommer jag få har kvar min gamla bil tills jag ligger i graven eller hamnar den i graven före mi?

BMW E39 530i "E39" (2002)
Utmarks-Loke
21 augusti 2022 · 5 813 Inlägg

Det är väl rätt uppenbart nu att de kommer fasa ut förbränningsmotorerna genom att höja bränslepriserna så man inte har råd att köra. Bilarna kommer inte förbjudas, man gör bränslet oåtkomligt i stället.

krambriw
21 augusti 2022 · 424 Inlägg

Man kommer göra med detta som med energiförsörjningen i stort; man stänger ner innan man har en fullvärdig ersättning och "hoppas" aktörerna fixar det. Vilket inte har skett pga otydliga spelregler. Tror ni fortfarande att alla bilar i Sverige kan ersättas med rena elbilar som ska laddas från stolpe?? Finns ju inte ens el till allt vanligt till rimligt pris

xXSammy
21 augusti 2022 · 6 566 Inlägg

Det kommer knappast bli billigare oavsett drivmedel, så småningom kommer elbilar kosta lika mycket i drift som en vanlig förbränningsbil medans dessa blir inte i närheten av ekonomiskt försvarbart att använda till vardags

Bilar är trots allt ingen rättighet

De/Dem
xXSammy
21 augusti 2022 · 6 566 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Bilarna kommer inte förbjudas, man gör bränslet oåtkomligt i stället.

Mja, även utsläppsförbud ökar i städer på vissa gator

De/Dem
Low
21 augusti 2022 · 3 296 Inlägg

Total förbud tror jag absolut inte på.

micke-wes
21 augusti 2022 · 60 Inlägg

jag tror dom kommer vakna upp från klimat hysterin så småningom och inse att både fossila bilar och elbilar kommer behövas i vårt avlånga land.

Jesper328
21 augusti 2022 · 2 333 Inlägg

Nej, med tanke på att transport står för ~15% av de globala koldioxidutsläppen, varav drygt hälften av dessa 15% står personbilar för så kommer man egentligen inte göra ett dugg även om man ersätter alla bilar med förbränningsmotor mot elbilar.

Man flyttar helt enkelt utsläppen från transport till energiproduktion.
Sen är ju frågan vart alla ska ladda, osv.

Det är, som vanligt, mycket enklare att ge sig på medelklassen.

Up the RA
Theo911
22 augusti 2022 · 2 Inlägg

Som många är inne på kommer det säkert att fasas ut med förbränningsmotorer sakteligen... El är här för att stanna. Däremot behöver dom bygga ut laddmöjligheten ordentligt för ett så stort land som Sverige för att det ska bli praktiskt även för oss i Norrland att köra el.

spillolja
22 augusti 2022 · 4 014 Inlägg

Om det blir mindre körning med "fossilbilar" så minskar efterfrågan på råolja, råoljan sjunker, marknaden styr, råolja kan man numera tillverka på sågspån och stubbar och vi kan gasa vidare med våra "fossilbilar" utan modifiering

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Brådhis * Voff voff *
22 augusti 2022 · 10 244 Inlägg

Skogs123 skrev:
Vad tror ni kommer hända med bilar som har förbränningsmotorer i framtiden både Sverige och internationellt?  Kommer gamla hederliga bilar att försvinna helt o håller?


Jag tror på att man kommer märka ganska fort att elbilar inte är lösningen till en bättre miljö. Som även legenden själv  Elon Musk säger!

Vad tror ni? Kommer jag få har kvar min gamla bil tills jag ligger i graven eller hamnar den i graven före mi?

Jag tror man kan snegla på fritidsbåtarna lite och jämföra...

Säljstopp 2008 (om jag minns rätt?) för tvåtaktare. Sedan började det komma förbud i vissa insjöar för dom. Så på vis fasas dom ut över tid. Kanske blir det något liknande för förbränningsmotorer över lag även på land, fast då handlar det om miljözoner inne i städer. Men det kommer dröja...

Ingen kommer förbjuda dig att inneha ha en fossilbil, du kommer däremot kanske bara inte få köra den mitt inne i centrala Stockholm. Men å andra sidan brukar dom som kramar hårdast om sina fossilbilar inte heller gilla storstäder så det går väl på ett ut då... wink

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Cuefa Ain't no place like home...
22 augusti 2022 · 4 628 Inlägg

Jag kan gissa att de stora energibolagen (BP, Shell etc) sitter inne med ett helt gäng patent som nog kan göra en förbränningsmotor så gott som neutral mot miljön, men så länge det finns olja att pumpa upp och köpare av densamma (vi eldar ju >70000l olja/timme i Karlshamnsverket just nu t.ex) så sitter dom nog stilla i båten.
Men var så säkra på att de har backup-planer den dagen oljan sinar eller blir förbjuden att använda.

Sen behöver ju inte oljebolagen vara beroende av transportsektorn heller, tillverkningssektorn gör också av med otroliga mängder olja (plast-tillverkning etc. Tro inte att de fabrikerna står still bara för att Greenpeace skriker om förgiftade späckhuggare...), min spontana gissning är att så länge industrin behöver olja kommer även transportsektorn fortsätta använda det drivmedlet.
Jag är inte övertygad om att vi kommer se ett totalstopp/förbud mot fossila bränslen ens i vår livstid.

Men det är ju mina $0,05

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
torsen
22 augusti 2022 · 7 198 Inlägg

xXSammy skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Bilarna kommer inte förbjudas, man gör bränslet oåtkomligt i stället.

Mja, även utsläppsförbud ökar i städer på vissa gator

Skattesmitare undantagna.
Så jag kan köra 2CV på Hornsgatan!

spillolja
22 augusti 2022 · 4 014 Inlägg

jag får vänta:
> 7år   innan  jag kan köra med min Clio på Hornsgatan
> 16år  innan  jag kan köra med min Golf på Hornsgatan

sad

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
DennisCA
23 augusti 2022 · 233 Inlägg

Jag tror bilar kommer bli mindre vanliga, dom är mindre populära bland unga, ja många unga har utvecklat ett regelrätt hat för bilar och vad som står för i min erfarenhet. Ja det finns också många unga med bilintressen, men allt mera bor i städerna och där är det vanligare med en avog inställning till privatbilism som koncept så vart det bär är nog tydligt för mig.

Det blir förmodligen vanligare med kollektiv trafik i och runt städernas förorter, men jag vill tro vi som bor på landet inte får nån förbättrad kollektivtraffik utan att bilägandet är nåt vi måste ha kvar oavsett.

Saab 900 "Turbo T16" (1990)
Low
23 augusti 2022 · 3 296 Inlägg

DennisCA skrev:
Jag tror bilar kommer bli mindre vanliga, dom är mindre populära bland unga, ja många unga har utvecklat ett regelrätt hat för bilar och vad som står för i min erfarenhet. Ja det finns också många unga med bilintressen, men allt mera bor i städerna och där är det vanligare med en avog inställning till privatbilism som koncept så vart det bär är nog tydligt för mig.

Det blir förmodligen vanligare med kollektiv trafik i och runt städernas förorter, men jag vill tro vi som bor på landet inte får nån förbättrad kollektivtraffik utan att bilägandet är nåt vi måste ha kvar oavsett.

Vilken ålder syftar du på med dom unga?

DennisCA
23 augusti 2022 · 233 Inlägg

Jag är 40 så alla under 30 är väl ungdomen. Baseras på mina personliga erfarenheter.

Saab 900 "Turbo T16" (1990)
Felixholmberg
5 oktober 2022 · 7 Inlägg

Skogs123 skrev:
Vad tror ni kommer hända med bilar som har förbränningsmotorer i framtiden både Sverige och internationellt?  Kommer gamla hederliga bilar att försvinna helt o håller?


Jag tror på att man kommer märka ganska fort att elbilar inte är lösningen till en bättre miljö. Som även legenden själv  Elon Musk säger!

Vad tror ni? Kommer jag få har kvar min gamla bil tills jag ligger i graven eller hamnar den i graven före mi?

De hoppas jag att dom inser att el bilar är skräp likaså med el skotrar osv.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
5 oktober 2022 · 13 673 Inlägg

tror folk kommer inse att det inte gör någon som helst skillnad vad vi kör för något i slutänden. 

man målar upp bilder att en sak är så jävla bra och allt annat är skit hela tiden vi ser det gång på gång...      det jag kan säga att om vi idag förbjöd alla förbräninngsmotorer från och med nu skulle vi sitta djupt i skiten på en dag....    inget fungerar utan förbränningsmotorer.. 

att tro att man kan köra elbussar och ellastbilar  och klara att ersätta förbärnings dito så är man i fablernas värld....      skulle vilja se den som kan presntera en buss som klarar Örebro-västerås-arlanda-stockholm en timmes rast  sen stockholm-västerås-örebro-karlstad-oslo 45min rast sen oslo-klarstad-örebro...      120mil ungefär med full buss full last alltså max vikt istort sätt hela tiden...    det händer inte... samma sak med att ersätta lastbilarna med el..  finns inte en chans i helvete att ersätta dom..    om nu politiker inte vorre totalt outbildade idioter så hade vi satat på att göra renare bränslen istället för att flagga att stoppa all utveckling  av fordon med förbränningsmotorer och dess bränsle som man nu gjort för att man är korkad..

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
zemet
5 oktober 2022 · 4 030 Inlägg

Growe skrev:
tror folk kommer inse att det inte gör någon som helst skillnad vad vi kör för något i slutänden. 

man målar upp bilder att en sak är så jävla bra och allt annat är skit hela tiden vi ser det gång på gång...      det jag kan säga att om vi idag förbjöd alla förbräninngsmotorer från och med nu skulle vi sitta djupt i skiten på en dag....    inget fungerar utan förbränningsmotorer.. 

att tro att man kan köra elbussar och ellastbilar  och klara att ersätta förbärnings dito så är man i fablernas värld....      skulle vilja se den som kan presntera en buss som klarar Örebro-västerås-arlanda-stockholm en timmes rast  sen stockholm-västerås-örebro-karlstad-oslo 45min rast sen oslo-klarstad-örebro...      120mil ungefär med full buss full last alltså max vikt istort sätt hela tiden...    det händer inte... samma sak med att ersätta lastbilarna med el..  finns inte en chans i helvete att ersätta dom..    om nu politiker inte vorre totalt outbildade idioter så hade vi satat på att göra renare bränslen istället för att flagga att stoppa all utveckling  av fordon med förbränningsmotorer och dess bränsle som man nu gjort för att man är korkad..

Kostnaden för ett åkeri är ungefär 1/3 lastbil 1/3 chaufför och 1/3 bränsle.

Kan man kapa bort 1/3 av kostnaderna så är nog väldigt många intresserade av det.
lastbilarna vi lanserar nu klarar ungefär 35 mil på en laddning. Då med 40 ton last och snitthastighet på 80 km/h.

500 km om man laddar under en lunchrast.

Jag vet inte hur mycket en buss väger samt hur aerodynamiken är om man jämför med en FH men skulle tro att det är liknande.

Så ser det ut idag, så med dagens tillgängliga tunga el fordon så finnsingen chans precis som du säger.
Men vi är halvvägs där, batterierna blir mindre och billigare hela tiden.
Om 10 år tror jag det finns elfordon som klarar den resan du beskriver.

https://www.volvogroup.com/se/news-and- … 53115.html

Jag tror på el drift för distrubition och stadsbussar mm, långhaul och tunga transporter kräver förbränningsmotorer eller fuel cell.
Vi får se om vätgas och bio bränslen kan vara en lösning på dem problemen.

Senast redigerat av zemet (5 oktober 2022)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang