Vad gör ni åt folk som ej håller avstånd?

Eleeb90
22 augusti 2022 · 345 Inlägg

Hej! Vad gör ni åt andra trafikanter som ej håller avstånd från er då ni tex kör på motor eller landsväg?

Jag körde hem en sen kväll. Det var ett väldigt regnoväder. Det var mörkt det var blåsigt och vägen var fylld med vatten.
Det var motorväg och 110 . Det var omöjligt att hålla den hastigheten.
Jag håll 80 kanske 90. Tillslut vart det så besvärligt väder så jag fick hålla 70 KMH hela vägen hem.
Vissa höll ännu lägre hastighet.
Sen så dyker en lastbil upp hack i häl. Max en billängds avstånd. Jag kör ändå 70.

Jag kan förstå att dom har just in time leveranser. Det måste finnas marginal för oväder olyckor vägarbeten och annat som gör att det tar längre tid.

Jag har hört att vissa som utsätts för detta sänker hastigheten ännu mer. Då blir ju stopp sträckan kortare för den som ligger bakom och eventuellt kraschar in i dig bakifrån....

Detta är en säkerhetsfråga och det gäller alla trafikanter bilar lastbilar motorcyklar mfl.


Å andra sidan får man inte köra med för låg hastighet. Dvs. Får man ej hindra annan trafik.

Dock så ska man anpassa sin hastighet efter sikt väglag och risker samt förarens och fordonets förmåga.

Så vad gör ni mot dessa som håller för kort avstånd bakom er?

Utmarks-Loke
22 augusti 2022 · 5 809 Inlägg

Sätter man foten lätt på bromspedalen så bromsljuset tänds brukar de öka avståndet lite. Är det en lastbil kan man sakta ner ännu mer precis i en brant backe så de tappar fart, då tar det en stund innan de är ikapp igen

granadadr
22 augusti 2022 · 7 268 Inlägg

dem bryr sig ej,, du bromsar lätt,, han lägger sig än närmre,, hade roadrage med en som gjorde så,  han var helt jävla galen,,  jag började med att bromsa LÄTT,, nope,, än närmare,, jag gasade på ORDENTLIGT,, tomt släp på min bil,, han kom ikapp sen,, å låg NÅN meter bakom,, jag vek av å saktade in extra mkt bromsade INTE hårt wink,, han höll på att klippa släpet å började tuta,,  , som sagt helt galen

Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
uhlin
22 augusti 2022 · 2 831 Inlägg

Ja, detta med lastbilar/långtradare är ett otyg som ska ligga precis i röven.

Är man yrkeschaufför borde man veta vad man kör, inte kul och få en sån i bilen, skulle man behöva bromsa in kraftig sitter den som ett frimärke i baken. Det är ju många, många ton en sån väger och går inte få stopp omedelbart.

Större delen av de som kör ska ligga precis ett par meter bakom. Säger inte alla gör det, heder till er som kör med insidan av huvudet och håller avstånd.

Har också funderat över vad man ska göra, köra ifrån dem... Nja.... Brukar faktiskt stanna på lämplig plats och släppa förbi dem. Hellre det än och eventuellt få den i baken på bilen.

Brådhis * Voff voff *
22 augusti 2022 · 10 244 Inlägg

Släpp förbi lastbilen? Han har ett jobb att sköta, är van att köra i dåligt väglag och lastbilen påverkas inte lika mycket av regn då den är avsevärt tyngre.

Att börja bromsa och jävlas med den är ju sandlådenivå (och dessutom olagligt).

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Eleeb90
22 augusti 2022 · 345 Inlägg

granadadr skrev:
dem bryr sig ej,, du bromsar lätt,, han lägger sig än närmre,, hade roadrage med en som gjorde så,  han var helt jävla galen,,  jag började med att bromsa LÄTT,, nope,, än närmare,, jag gasade på ORDENTLIGT,, tomt släp på min bil,, han kom ikapp sen,, å låg NÅN meter bakom,, jag vek av å saktade in extra mkt bromsade INTE hårt wink,, han höll på att klippa släpet å började tuta,,  , som sagt helt galen

Jag hade stannat helt slått på varning blinkers å fråga va i FN han håller på med..

Eleeb90
22 augusti 2022 · 345 Inlägg

uhlin skrev:
Ja, detta med lastbilar/långtradare är ett otyg som ska ligga precis i röven.

Är man yrkeschaufför borde man veta vad man kör, inte kul och få en sån i bilen, skulle man behöva bromsa in kraftig sitter den som ett frimärke i baken. Det är ju många, många ton en sån väger och går inte få stopp omedelbart.

Större delen av de som kör ska ligga precis ett par meter bakom. Säger inte alla gör det, heder till er som kör med insidan av huvudet och håller avstånd.

Har också funderat över vad man ska göra, köra ifrån dem... Nja.... Brukar faktiskt stanna på lämplig plats och släppa förbi dem. Hellre det än och eventuellt få den i baken på bilen.

Man kan ju sätta en dashcam kamera som filmar bakåt.
Skulle någon lastbil ligga alltför nära. Då har man bevismaterial. Dessutom har ju lastbilar färdskrivare med personliga förar kort.  Bara ringa polisen skicka in materialet...

Sen är det skillnad att ligga 5-10 meter bakom eller kanske 50 meter bakom. Visst 50 meter är väl något kort avstånd men inte lika idiotiskt som 5 meter bakom

Senast redigerat av Eleeb90 (22 augusti 2022)

Brådhis * Voff voff *
22 augusti 2022 · 10 244 Inlägg

Eleeb90 skrev:

granadadr skrev:
dem bryr sig ej,, du bromsar lätt,, han lägger sig än närmre,, hade roadrage med en som gjorde så,  han var helt jävla galen,,  jag började med att bromsa LÄTT,, nope,, än närmare,, jag gasade på ORDENTLIGT,, tomt släp på min bil,, han kom ikapp sen,, å låg NÅN meter bakom,, jag vek av å saktade in extra mkt bromsade INTE hårt wink,, han höll på att klippa släpet å började tuta,,  , som sagt helt galen

Jag hade stannat helt slått på varning blinkers å fråga va i FN han håller på med..

Varför? Du anser att det är pga bristande säkerhetstänk som personen ligger för nära, men du känner att det skulle kännas helt ok att stanna mitt i vägen med bara varningsblinkers på för att prata med denne...? Låter verkligen jättesäkert...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Brådhis * Voff voff *
22 augusti 2022 · 10 244 Inlägg

Eleeb90 skrev:

uhlin skrev:
Ja, detta med lastbilar/långtradare är ett otyg som ska ligga precis i röven.

Är man yrkeschaufför borde man veta vad man kör, inte kul och få en sån i bilen, skulle man behöva bromsa in kraftig sitter den som ett frimärke i baken. Det är ju många, många ton en sån väger och går inte få stopp omedelbart.

Större delen av de som kör ska ligga precis ett par meter bakom. Säger inte alla gör det, heder till er som kör med insidan av huvudet och håller avstånd.

Har också funderat över vad man ska göra, köra ifrån dem... Nja.... Brukar faktiskt stanna på lämplig plats och släppa förbi dem. Hellre det än och eventuellt få den i baken på bilen.

Man kan ju sätta en dashcam kamera som filmar bakåt.
Skulle någon lastbil ligga alltför nära. Då har man bevismaterial. Dessutom har ju lastbilar färdskrivare med personliga förar kort.  Bara ringa polisen skicka in materialet...

Sen är det skillnad att ligga 5-10 meter bakom eller kanske 50 meter bakom. Visst 50 meter är väl något kort avstånd men inte lika idiotiskt som 5 meter bakom

Är det bara just lastbilschaufförer du är ute efter eller kommer du generellt försöka uppfostra alla bilister du anser gör fel på detta vis? roll

Mitt tips är, släpp det och gå vidare... Att söka fel och försöka uppfostra övriga trafikanter utifrån ilska är ingenting som i det stora hela påverkar trafiksäkerheten positivt. I synnerhet inte med grundinställningen att man kan tänka sig att stanna mitt i vägen för att prata vett med någon...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Lucif3r
22 augusti 2022 · 2 182 Inlägg

Om jag är den som ligger under gällande hastighetsbegränsning, oavsett orsak, så skulle jag vackert gå åt sidan och släppa förbi den personen som uppenbarligen har mer bråttom.

Ligger jag däremot i gällande hastighetsbegränsning, eller lite över som oftast är fallet, så brukar jag dutta lite på bromsen... Om inte det hjälper, det är lugnt på trafiken, vägen är lämplig osv, så lägger jag mig strax under hastighetsbegränsningen, säg 85km/h på 90-väg bara för att riktigt demonstrera... Sandlådefasoner? Självklart! Fördelen, om man kan kalla det det, med den metoden är att personen bakom ofta blir så irriterad att denne kör om, så blir man av med rövslickaren wink Därför anser jag att det är viktigt att begränsa dom fasonerna till vägar där det är "fritt fram" att köra om på säkert sätt.
... Men 9 av 10 gånger kör jag så pass fort att jag aldrig har någon i röven... Skäms på mig, jag vet.. sad

Men... Lastbilar brukar jag inte "jävlas" med... Störst går först som man skämtsamt brukar säga. Och dom har det nog stressigt som det är. Ibland kan det ju vara ett halvt h-e för dom att få upp hastigheten igen efter att stött på en snigel i trafiken, ibland behöver dom "gasa på" extra för att det kommer en brant backe som dom vet att dom kommer tappa väldigt mycket hastighet i(vilket orsakar mer trafikstörningar än om man själv bara vackert hade gått åt sidan istället), osv osv.

Att stanna mitt på vägen låter ju förövrigt totalt idiotiskt - och livsfarligt... Inte för att jag bryr mig om idioten som stannar, men för resten av trafikanterna... Är man en sån person bör man nog ta och tänka över sitt temperament både en och tretton gånger...

Mossan1
22 augusti 2022 · 2 752 Inlägg

Körde lite lastbil förr, och der finns mycket som bilister kan göra för att underlätta stort för dom.
Ge accelerationsutrymme inför uppförsbacke, utrymme i korsningar och rondeller, mm, mm.

Men ursäkt för att ligga farligt nära någon är det inte, även om man ska komma ihåg att föraren ser över bilen framför och kan se ev orsaken till kraftig bromsning samtidigt som bilen framför....

Jag har flera kollegor som alltid är försiktiga när det kommit snö, och alla gnäller om omkörningar, mm.
Men aldrig har dom stannat och släppt förbi någon....

Kör gärna under hastighetsbegränsningen om ni anser er ha skäl till det, men då har man också skyldighet i att släppa fram andra. Den självinsikten har inte alla.

Sen finns idioter som ska fram till varje pris trots att hastigheten redan är över tillåtna bara för att dom anser sig förmer.  DOM, kan vänta men utan farliga manövrar för att "tillrättavisa" dom.

Cuefa Ain't no place like home...
22 augusti 2022 · 4 628 Inlägg

Brådhis skrev:
Släpp förbi lastbilen? Han har ett jobb att sköta, är van att köra i dåligt väglag och lastbilen påverkas inte lika mycket av regn då den är avsevärt tyngre.

Att börja bromsa och jävlas med den är ju sandlådenivå (och dessutom olagligt).

Så om lastbilschauffören hade varit van o obrydd av vädret hade han haft möjlighet att köra om istället fr att ligga bakom o stressa, inte sant?
Trådskaparen körde ju 70 på motorväg som är 110, rimligtvis borde lastbilen alltså kunnat köra om då en svenskreggad lastbil ska vara spärrad till 89km/h.
Om han då väljer att ändå ligga bakom o nosa en i arslet, då skulle jag också bli jävligt irriterad.
Speciellt då jag redan blivit påkörd bakifrån en gång o vet vad det innebär. Och det var en personbil på 1200kg, inte ett lastbilsekipage på 60000kg.
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-269f8737489c47076ec53448a96aa094.jpg

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Brådhis * Voff voff *
22 augusti 2022 · 10 244 Inlägg

Cuefa skrev:

Brådhis skrev:
Släpp förbi lastbilen? Han har ett jobb att sköta, är van att köra i dåligt väglag och lastbilen påverkas inte lika mycket av regn då den är avsevärt tyngre.

Att börja bromsa och jävlas med den är ju sandlådenivå (och dessutom olagligt).

Så om lastbilschauffören hade varit van o obrydd av vädret hade han haft möjlighet att köra om istället fr att ligga bakom o stressa, inte sant?
Trådskaparen körde ju 70 på motorväg som är 110, rimligtvis borde lastbilen alltså kunnat köra om då en svenskreggad lastbil ska vara spärrad till 89km/h.
Om han då väljer att ändå ligga bakom o nosa en i arslet, då skulle jag också bli jävligt irriterad.
Speciellt då jag redan blivit påkörd bakifrån en gång o vet vad det innebär. Och det var en personbil på 1200kg, inte ett lastbilsekipage på 60000kg.
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-269f8737489c47076ec53448a96aa094.jpg

Om det var motorväg och trådskaparen verkligen körde 70 km/h så håller jag med dig. Missade faktiskt att han skrev motorväg. Då är det ju världens enklaste sak att bara köra om. Om nu inte trådskaparen gjorde som många andra och pendlade mellan 75-85 km/h och lastbilen hade släp, för då kan jag förstå att lastbilen inte körde om (max 80 km/h med släp).

Dock brukar ju folk som ligger nära göra det för att få köra om, för att dom är stressade, inte för att dom bara vill ligga nära... Så vi får nog skilja på idioter som bara ligger nära, fast dom kan köra om, och dom som ligger nära och vill köra om men inte kan.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Cuefa Ain't no place like home...
22 augusti 2022 · 4 628 Inlägg

Brådhis skrev:

Cuefa skrev:

Brådhis skrev:
Släpp förbi lastbilen? Han har ett jobb att sköta, är van att köra i dåligt väglag och lastbilen påverkas inte lika mycket av regn då den är avsevärt tyngre.

Att börja bromsa och jävlas med den är ju sandlådenivå (och dessutom olagligt).

Så om lastbilschauffören hade varit van o obrydd av vädret hade han haft möjlighet att köra om istället fr att ligga bakom o stressa, inte sant?
Trådskaparen körde ju 70 på motorväg som är 110, rimligtvis borde lastbilen alltså kunnat köra om då en svenskreggad lastbil ska vara spärrad till 89km/h.
Om han då väljer att ändå ligga bakom o nosa en i arslet, då skulle jag också bli jävligt irriterad.
Speciellt då jag redan blivit påkörd bakifrån en gång o vet vad det innebär. Och det var en personbil på 1200kg, inte ett lastbilsekipage på 60000kg.
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-269f8737489c47076ec53448a96aa094.jpg

Om det var motorväg och trådskaparen verkligen körde 70 km/h så håller jag med dig. Missade faktiskt att han skrev motorväg. Då är det ju världens enklaste sak att bara köra om. Om nu inte trådskaparen gjorde som många andra och pendlade mellan 75-85 km/h och lastbilen hade släp, för då kan jag förstå att lastbilen inte körde om (max 80 km/h med släp).

Dock brukar ju folk som ligger nära göra det för att få köra om, för att dom är stressade, inte för att dom bara vill ligga nära... Så vi får nog skilja på idioter som bara ligger nära, fast dom kan köra om, och dom som ligger nära och vill köra om men inte kan.

Det kan jag hålla med om till fullo 👍🏼

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
22 augusti 2022 · 17 379 Inlägg

Lastbilar brukar jag vara snäll mot. Jag har en stor bred 80-väg till jobbet. Sätter farthållaren på 82 km/h för bilen gillar den farten. Kommer en lastbil ikapp så ökar jag till den inte kan hinna ikapp längre.

På den smala 70-väg ut mot stora vägen är det annat. Man ser dagligen rådjur på morgonen. Förra veckan sprang en fasan jagad av en räv över vägen. Rena Kålmården för fan. 70 är för fort helt enkelt så ligger i 60. Har klarat mig hittills. Ibland med centimeter till godo... Stressade trafikanter släpper jag förbi helt enkelt, blinkar inåt när tillfälle ges och bromsar. Visst har det hänt att de blåst förbi och sedan stått längre fram med ett rådjur/Hjort i fronten och en totalkörd front. Haren & sköldpaddan...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
stoltosmart
22 augusti 2022 · 884 Inlägg

Jag brukar tvärnita när folk ligger i arslet då jäklar fattar de fort och håller sedan avstånd ordentligt

Senast redigerat av stoltosmart (22 augusti 2022)

Det är mycket enkelt att verka dum, men varför envisas folk ändå med att verka smarta.
Saab 9-3 tx "Ttid" (2011)
Jonnte123
22 augusti 2022 · 57 Inlägg

Jag brukar vänta tills det blir helsträckat/enfiligt och lägga mig typ i halva hastighetsgränsen ett bra tag, såvida det inte är folk bakom såklart

uhlin
22 augusti 2022 · 2 831 Inlägg

stoltosmart skrev:
Jag brukar tvärnita när folk ligger i arslet då jäklar fattar de fort och håller sedan avstånd ordentligt

Kanske inte så smart om det ligger en fullastad långtradare 2 meter bakom.

stoltosmart
22 augusti 2022 · 884 Inlägg

uhlin skrev:

stoltosmart skrev:
Jag brukar tvärnita när folk ligger i arslet då jäklar fattar de fort och håller sedan avstånd ordentligt

Kanske inte så smart om det ligger en fullastad långtradare 2 meter bakom.

Ne kanske inte men den ska inte ligga 2 meter bakom heller, dock brukar dom bli fruktansvärt ilskan när man gör så både tutar och blinkar med ljus

Det är mycket enkelt att verka dum, men varför envisas folk ändå med att verka smarta.
Saab 9-3 tx "Ttid" (2011)
uazbuhanka
22 augusti 2022 · 30 Inlägg

flyttat hit 89 vilken skillnad på trafik man hjälpte varann, kör själv husbil och konstiga bilar och
dra åt sidan när jag kan och försöka få det att glida får jag en idiot där bak dra jag in så han kan passera inte svårt och ingen blir arge

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang