2096
Sök

Låg oljetryck [oljetryckslampa blinkar rött]

29 Inlägg
9 september 2022
Trådstartare
#1
Oljelampa börjar blinka rött på tomgång.
Detta händer enbart när oljan har blivit varm (100C).
Trycker man lite på gaspedalen (ökar varvatl) så släcks lampan, släpper man gasen så börjar den blinka igen vid ~700 RPM.

Kort info om bilen;
BMW, E46, 320i (M54-motor)
År: 2004
Mil: 25.000 mil
Olja: Ow30 Castrol Edge


Jag har mätt oljetrycket när motors olja har uppnått 100C.
Resultat:
RPM      Bar
700       0.4 bar
800       0.6 bar
1000     0.8 bar
2000     1.8 bar
3000     3.1 bar
4000     3.5 bar

Enligt bilmekaniker från BMW verkstad så är min. oljetryck= 0.5bar, vid tomgång.
Jag fick även höra om att oljepump är sällan boven till låg oljetryck :-S

Jag har redan köpt ny Oljetryckssensor men tänker inte sätta dit den förrän jag vet orsaken till låg oljetryck!

Hur går jag vidare med detta ? Tips ?

Jag tänker på följande;
1) köpa motorrengöring Addative och följa rek. enligt flaskan. För att därefter göra oljebyte + filterbyte. Och sedan mäta oljetrycket igen.
2) I samband med oljeservice, inspektera #5 enligt bilden:
https://www.realoem.com/bmw/enUS/showpa … Id=11_2201
3) via avtappningspluggen försöka se ifall oljepumpen-sillen är igentäppt via en inspektionskamera.
kameralinsen har inbyggd LED lampa och kopplas via kabel till en mobiltelefon.
4) Undersöka den gamla oljan om det förekommer metallflisor eller motsvarande. Prova med magnet eller kaffefilter ?
5) kanske gå över till tjockare olja, 10w40 ? istället för 0w30 som jag har idag (Castrol Edge)
6) prova med annan oljetrycksmätare ifall Amazon visar fel värde / okalibrerad / trycket släpps via 0-ringen på adapter eller motsvarande

Värt att nämna:
oljefilterpackning och ventilkåpspackning har läckt olja ett bra tag nu (2år kanske). Kan dessa två packningar vara boven till låg oljetryck ?

....nu är jag bara förvirrad och vet inte vart man skall börja...
Någon som har haft motsvrande problem ?

Jag hoppas att det inte är det värsta....dvs oljepump! Har begränsat med verktyg och kunskap när det gäller bilar. ...
Senast redigerat av Slajfoo (9 september 2022)

29 Inlägg
14 september 2022
Trådstartare
#2
Low skrev:
Oljefilterpackning läckt i 2 år? Hur ofta byter du olja/filter?

Ja, det förekommer en del oljeläckage på motor, gissar från ventilkåpspackning.
Jag byter oljan enligt BMW's rekommendationer  dvs 2500mil/2e år    med olja: 0w30 Castrol .
Senast redigerat av Slajfoo (14 september 2022)

29 Inlägg
14 september 2022
Trådstartare
#3
Mossan1 skrev:
Lågt oljetryck brukar väl främst vara dåliga motorlager. Dvs glappa så oljan pressar ur lättare än designat.

Tät oljesil brukar ge oljetrycksfall på högre varv när pumpen kaveterar av oljebrist.

Tätt oljefilter har oftast en bypass.
Skulle väl kanske kunna påverka trycket ändå.

Betydligt tjockare olja än rekomenderat är konstgjord andning för att fixa dåligt oljetryck.  Håll dig till rekomenderad viscositet. Vad den nu är...

Vebtilkåpspackningen påverkar inte oljetrycket alls.

Packningen vid oljefilter möjligen, men då ska den läcka rejält.  Eller, sitta fel på nått vis.

Jag har märkt att när man varvar bilen >4000rpm så får jag max 4bar..vilket är korrekt. Så jag gissar, ifall man kommer upp i dessa bar så bör det inte vara tät oljesil ...eller ?

29 Inlägg
14 september 2022
Trådstartare
#4
Doggydoggen skrev:
först så, 0w30 är enligt mig en för blaskig olja för din bmw 6:a, men inte orsaken till lågt oljetryck, utan troligtvis dåliga ram eller vevlager, men den kan tuffa på många 1000 mil till, jag har haft ett gäng med bmw 6:or genom åren och jag körde på Aral Supertronic 0w40, en riktigt bra PAO olja och billig, gissar att ditt oljetryck bumpar upp till runt 1 bar vid 1000rpm med den oljan, du kan ta och dissikera oljefiltret, inte med rondel, utan med en kniv, sen veckla ut filtermediet invändigt, har du spån så är det kört.

Jag har kvar oljefiltret i soptunnan, kan titta närmare. Dock är det svårt att se ifall man har spån. Använda magnet typ ?
Sist jag tittade på oljefiltret, så ser den ut som "cementerad" typ ... Gissar på att det kanske har med att Castrol Engine Schampoo har hällts i den oljan.

29 Inlägg
14 september 2022
Trådstartare
#5
Kort uppdatering:
Har hällt in Castrol Edge Schampoo - för att rensa all "skräp" i motor
Bytt olja (till 0w30 Castrol Edge)
Bytt  oljefilter (Bosch)
Bytt oljefilterhus-packning
Bekräftat att O-ringar finns på plats: #5 : https://www.realoem.com/bmw/enUS/showpa … Id=11_2201

...och problemet kvarstår!
Bilen har fortfarande 0.4bar vid tomgång när oljetemp. har kommit upp till 100C.


Nästa steg:
Bekräfta med annat oljetrycksmätare (också mekanisk) för att utesluta ifall min mekaniska mätare  visar fel. (litar inte på Amazon-grejer till 100%)
Senast redigerat av Slajfoo (14 september 2022)

29 Inlägg
15 september 2022
Trådstartare
#6
nossxela skrev:
Hade en e46 320i för ett par år sedan och körde 5w30 i den vilket är den rekommenderade viskositeten för M54. Borde inte göra jättestor skillnad men kan vara en bra ide att börja med att använda rätt viskositet

Ok.
BMW har rekommenderat 0w30 för mig sedan 10 år tillbaka och än idag säger de 0w30 när du frågar deras mekaniker.
Förstår inte varför folk hänger sig på olje-diskussion direkt....

29 Inlägg
15 september 2022
Trådstartare
#7
Fair enough!

Jag har precis beställt 7L av  Mannol Elite 5w40 olja + Mannfilter oljefilter.... sedan håller vi tummarna om att oljetrycket går upp en aning!

29 Inlägg
26 september 2022
Trådstartare
#8
Hej!

Kort uppdatering:

- Har bytt olja  till Mannol Extreme 5w40
- Bytt oljefilter igen -  Mannfilter
- Kört ca 2mil med bilen för att få upp oljetemp

...och följande är oljetryck:

https://i.imgur.com/Xl9LVbL.jpg

Detta innebär att jag har fått  + 0.1bar högre oljetryck.

Nästa fråga:
Vad gör man nu ?
Fortsätta köra bilen med 0.5bar i oiljetryck ?
Fortsätta leta fel...i så fall vart börjar man, vad är det billigaste felsökningen ?

.... :-S
Senast redigerat av Slajfoo (26 september 2022)


Sök