Låg oljetryck [oljetryckslampa blinkar rött]

Slajfoo
9 september 2022 · 25 Inlägg

Oljelampa börjar blinka rött på tomgång.
Detta händer enbart när oljan har blivit varm (100C).
Trycker man lite på gaspedalen (ökar varvatl) så släcks lampan, släpper man gasen så börjar den blinka igen vid ~700 RPM.

Kort info om bilen;
BMW, E46, 320i (M54-motor)
År: 2004
Mil: 25.000 mil
Olja: Ow30 Castrol Edge


Jag har mätt oljetrycket när motors olja har uppnått 100C.
Resultat:
RPM      Bar
700       0.4 bar
800       0.6 bar
1000     0.8 bar
2000     1.8 bar
3000     3.1 bar
4000     3.5 bar

Enligt bilmekaniker från BMW verkstad så är min. oljetryck= 0.5bar, vid tomgång.
Jag fick även höra om att oljepump är sällan boven till låg oljetryck :-S

Jag har redan köpt ny Oljetryckssensor men tänker inte sätta dit den förrän jag vet orsaken till låg oljetryck!

Hur går jag vidare med detta ? Tips ?

Jag tänker på följande;
1) köpa motorrengöring Addative och följa rek. enligt flaskan. För att därefter göra oljebyte + filterbyte. Och sedan mäta oljetrycket igen.
2) I samband med oljeservice, inspektera #5 enligt bilden:
https://www.realoem.com/bmw/enUS/showpa … Id=11_2201
3) via avtappningspluggen försöka se ifall oljepumpen-sillen är igentäppt via en inspektionskamera.
kameralinsen har inbyggd LED lampa och kopplas via kabel till en mobiltelefon.
4) Undersöka den gamla oljan om det förekommer metallflisor eller motsvarande. Prova med magnet eller kaffefilter ?
5) kanske gå över till tjockare olja, 10w40 ? istället för 0w30 som jag har idag (Castrol Edge)
6) prova med annan oljetrycksmätare ifall Amazon visar fel värde / okalibrerad / trycket släpps via 0-ringen på adapter eller motsvarande

Värt att nämna:
oljefilterpackning och ventilkåpspackning har läckt olja ett bra tag nu (2år kanske). Kan dessa två packningar vara boven till låg oljetryck ?

....nu är jag bara förvirrad och vet inte vart man skall börja...
Någon som har haft motsvrande problem ?

Jag hoppas att det inte är det värsta....dvs oljepump! Har begränsat med verktyg och kunskap när det gäller bilar. ...

Senast redigerat av Slajfoo (9 september 2022)

Mossan1
9 september 2022 · 2 751 Inlägg

Lågt oljetryck brukar väl främst vara dåliga motorlager. Dvs glappa så oljan pressar ur lättare än designat.

Tät oljesil brukar ge oljetrycksfall på högre varv när pumpen kaveterar av oljebrist.

Tätt oljefilter har oftast en bypass.
Skulle väl kanske kunna påverka trycket ändå.

Betydligt tjockare olja än rekomenderat är konstgjord andning för att fixa dåligt oljetryck.  Håll dig till rekomenderad viscositet. Vad den nu är...

Vebtilkåpspackningen påverkar inte oljetrycket alls.

Packningen vid oljefilter möjligen, men då ska den läcka rejält.  Eller, sitta fel på nått vis.

Senast redigerat av Mossan1 (9 september 2022)

Low
9 september 2022 · 3 296 Inlägg

Oljefilterpackning läckt i 2 år? Hur ofta byter du olja/filter?

Steff240
9 september 2022 · 1 005 Inlägg

En kompis hade liknande problem på sin Audi för några år sen. Såfort oljan kommit upp i temp började bilen varna för lågt oljetryck vid låga varv. Visade sig bero på en massa oilsludge i tråget som satte igen sugsilen. Han bytte olja 2 gånger tätt inpå varandra och sen gick bilen bra det sista året han ägde den.

Jag råkade också ut för dåligt oljetryck helt plötsligt på Mercedes w124an jag hade. På dom sitter det en bypass-ventil innan filtret, och givaren sitter därimellan. Så blir det stopp i filtret eller bypassen ger upp så vill inte oljetrycket upp ordentligt verkar det som.

torsen
9 september 2022 · 7 198 Inlägg

Fel på givaren till oljetrycksvarningslampan?
Förr kunde man med en liten radiomejsel justera tillslags-/jordningstrycket.

Doggydoggen
9 september 2022 · 12 Inlägg

först så, 0w30 är enligt mig en för blaskig olja för din bmw 6:a, men inte orsaken till lågt oljetryck, utan troligtvis dåliga ram eller vevlager, men den kan tuffa på många 1000 mil till, jag har haft ett gäng med bmw 6:or genom åren och jag körde på Aral Supertronic 0w40, en riktigt bra PAO olja och billig, gissar att ditt oljetryck bumpar upp till runt 1 bar vid 1000rpm med den oljan, du kan ta och dissikera oljefiltret, inte med rondel, utan med en kniv, sen veckla ut filtermediet invändigt, har du spån så är det kört.

Senast redigerat av Doggydoggen (9 september 2022)

AC Cobra "Pilgrim" (2004)
Ultima GTR (2006)
Slajfoo
14 september 2022 · 25 Inlägg

Low skrev:
Oljefilterpackning läckt i 2 år? Hur ofta byter du olja/filter?

Ja, det förekommer en del oljeläckage på motor, gissar från ventilkåpspackning.
Jag byter oljan enligt BMW's rekommendationer  dvs 2500mil/2e år    med olja: 0w30 Castrol .

Senast redigerat av Slajfoo (14 september 2022)

Slajfoo
14 september 2022 · 25 Inlägg

Mossan1 skrev:
Lågt oljetryck brukar väl främst vara dåliga motorlager. Dvs glappa så oljan pressar ur lättare än designat.

Tät oljesil brukar ge oljetrycksfall på högre varv när pumpen kaveterar av oljebrist.

Tätt oljefilter har oftast en bypass.
Skulle väl kanske kunna påverka trycket ändå.

Betydligt tjockare olja än rekomenderat är konstgjord andning för att fixa dåligt oljetryck.  Håll dig till rekomenderad viscositet. Vad den nu är...

Vebtilkåpspackningen påverkar inte oljetrycket alls.

Packningen vid oljefilter möjligen, men då ska den läcka rejält.  Eller, sitta fel på nått vis.

Jag har märkt att när man varvar bilen >4000rpm så får jag max 4bar..vilket är korrekt. Så jag gissar, ifall man kommer upp i dessa bar så bör det inte vara tät oljesil ...eller ?

Slajfoo
14 september 2022 · 25 Inlägg

Doggydoggen skrev:
först så, 0w30 är enligt mig en för blaskig olja för din bmw 6:a, men inte orsaken till lågt oljetryck, utan troligtvis dåliga ram eller vevlager, men den kan tuffa på många 1000 mil till, jag har haft ett gäng med bmw 6:or genom åren och jag körde på Aral Supertronic 0w40, en riktigt bra PAO olja och billig, gissar att ditt oljetryck bumpar upp till runt 1 bar vid 1000rpm med den oljan, du kan ta och dissikera oljefiltret, inte med rondel, utan med en kniv, sen veckla ut filtermediet invändigt, har du spån så är det kört.

Jag har kvar oljefiltret i soptunnan, kan titta närmare. Dock är det svårt att se ifall man har spån. Använda magnet typ ?
Sist jag tittade på oljefiltret, så ser den ut som "cementerad" typ ... Gissar på att det kanske har med att Castrol Engine Schampoo har hällts i den oljan.

Slajfoo
14 september 2022 · 25 Inlägg

Kort uppdatering:
Har hällt in Castrol Edge Schampoo - för att rensa all "skräp" i motor
Bytt olja (till 0w30 Castrol Edge)
Bytt  oljefilter (Bosch)
Bytt oljefilterhus-packning
Bekräftat att O-ringar finns på plats: #5 : https://www.realoem.com/bmw/enUS/showpa … Id=11_2201

...och problemet kvarstår!
Bilen har fortfarande 0.4bar vid tomgång när oljetemp. har kommit upp till 100C.


Nästa steg:
Bekräfta med annat oljetrycksmätare (också mekanisk) för att utesluta ifall min mekaniska mätare  visar fel. (litar inte på Amazon-grejer till 100%)

Senast redigerat av Slajfoo (14 september 2022)

xXSammy
14 september 2022 · 6 566 Inlägg

Amazon-mätaren bör vara OK ändå då både bilen och manometern visar lågt tryck.

Antingen som redan nämnts, är det dåligt flöde till oljepumpen eller så är det vevlager som inte håller "tätt".

De/Dem
nossxela
15 september 2022 · 21 Inlägg

Hade en e46 320i för ett par år sedan och körde 5w30 i den vilket är den rekommenderade viskositeten för M54. Borde inte göra jättestor skillnad men kan vara en bra ide att börja med att använda rätt viskositet

Senast redigerat av nossxela (15 september 2022)

Slajfoo
15 september 2022 · 25 Inlägg

nossxela skrev:
Hade en e46 320i för ett par år sedan och körde 5w30 i den vilket är den rekommenderade viskositeten för M54. Borde inte göra jättestor skillnad men kan vara en bra ide att börja med att använda rätt viskositet

Ok.
BMW har rekommenderat 0w30 för mig sedan 10 år tillbaka och än idag säger de 0w30 när du frågar deras mekaniker.
Förstår inte varför folk hänger sig på olje-diskussion direkt....

Brådhis * Voff voff *
15 september 2022 · 10 244 Inlägg

Slajfoo skrev:

nossxela skrev:
Hade en e46 320i för ett par år sedan och körde 5w30 i den vilket är den rekommenderade viskositeten för M54. Borde inte göra jättestor skillnad men kan vara en bra ide att börja med att använda rätt viskositet

Ok.
BMW har rekommenderat 0w30 för mig sedan 10 år tillbaka och än idag säger de 0w30 när du frågar deras mekaniker.
Förstår inte varför folk hänger sig på olje-diskussion direkt....

För att hela tråden handlar om olja på ett eller annat sätt...?

Hursomhelst, vid 100 grader är man nog lite utanför vad en 0W/30-olja klarar av. Eller iaf väldigt nära...

100 grader är tämligen varmt egentligen för att vara i en normal bil, dessutom utan turbo som annars kan driva upp temperaturen lite.

Om min olja höll 100 grader vid normal körning skulle iaf jag börja med att byta till en olja som klarar det, dvs en med högre viskositetstal (exempelvis 40 eller 50).

Och oavsett vad teknikerna på BMW säger till dig, så kan du ju själv googla vad 0W/30 tycker om att vara 100 grader. Så slipper du känna att det som skrivs här är fel tex. smile

Senast redigerat av Brådhis (15 september 2022)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Slajfoo
15 september 2022 · 25 Inlägg

Fair enough!

Jag har precis beställt 7L av  Mannol Elite 5w40 olja + Mannfilter oljefilter.... sedan håller vi tummarna om att oljetrycket går upp en aning!

Doggydoggen
16 september 2022 · 12 Inlägg

Slajfoo skrev:

nossxela skrev:
Hade en e46 320i för ett par år sedan och körde 5w30 i den vilket är den rekommenderade viskositeten för M54. Borde inte göra jättestor skillnad men kan vara en bra ide att börja med att använda rätt viskositet

Ok.
BMW har rekommenderat 0w30 för mig sedan 10 år tillbaka och än idag säger de 0w30 när du frågar deras mekaniker.
Förstår inte varför folk hänger sig på olje-diskussion direkt....

M54 skall ha som lägst 5w30
Att bmw rekommenderar 0w30 låter underligt, på nya bilar ja, men inte en bil som gått 25,000mil och är från 2002.

Viskositeten 30 gör att oljan är tunnare och man får lägre oljetryck, att du nu valt en 5w40 som passar din m54 mycke bättre kommer att både minska olje konsumtion
Du får renare motor, mindre koks på köpet.
Om du efter oljebytet får ett tryck på 10psi 0.69bar  eller högre så skulle jag tuta å köra, blir spännande att se vad du fick för tryck.

AC Cobra "Pilgrim" (2004)
Ultima GTR (2006)
Slajfoo
26 september 2022 · 25 Inlägg

Hej!

Kort uppdatering:

- Har bytt olja  till Mannol Extreme 5w40
- Bytt oljefilter igen -  Mannfilter
- Kört ca 2mil med bilen för att få upp oljetemp

...och följande är oljetryck:

https://i.imgur.com/Xl9LVbL.jpg

Detta innebär att jag har fått  + 0.1bar högre oljetryck.

Nästa fråga:
Vad gör man nu ?
Fortsätta köra bilen med 0.5bar i oiljetryck ?
Fortsätta leta fel...i så fall vart börjar man, vad är det billigaste felsökningen ?

.... :-S

Senast redigerat av Slajfoo (26 september 2022)

Doggydoggen
12 oktober 2022 · 12 Inlägg

Slajfoo skrev:
Hej!

Kort uppdatering:

- Har bytt olja  till Mannol Extreme 5w40
- Bytt oljefilter igen -  Mannfilter
- Kört ca 2mil med bilen för att få upp oljetemp

...och följande är oljetryck:

https://i.imgur.com/Xl9LVbL.jpg

Detta innebär att jag har fått  + 0.1bar högre oljetryck.

Nästa fråga:
Vad gör man nu ?
Fortsätta köra bilen med 0.5bar i oiljetryck ?
Fortsätta leta fel...i så fall vart börjar man, vad är det billigaste felsökningen ?

.... :-S

Vad får du för oljetryck vid 2000 respektive 3000rpm genomvarm motor?

Ultima GTR (2006)
AC Cobra "Pilgrim" (2004)
Alex_bergstr
13 oktober 2022 · 1 364 Inlägg

Slajfoo skrev:
Hej!

Kort uppdatering:

- Har bytt olja  till Mannol Extreme 5w40
- Bytt oljefilter igen -  Mannfilter
- Kört ca 2mil med bilen för att få upp oljetemp

...och följande är oljetryck:

https://i.imgur.com/Xl9LVbL.jpg

Detta innebär att jag har fått  + 0.1bar högre oljetryck.

Nästa fråga:
Vad gör man nu ?
Fortsätta köra bilen med 0.5bar i oiljetryck ?
Fortsätta leta fel...i så fall vart börjar man, vad är det billigaste felsökningen ?

.... :-S

Har inte läst igenom hela tråden men jag hade exakt samma symptom på en e36 328i jag köpte för ett antal år sedan, där var problemet att när dom servat bilen råkat slänga bort "pinnen" i oljefilter locket som går igenom filtret.
Har du kollat detta?
/Alex

BMW 540i/6 nr 473 av 797 "Under renovering" (1995)
BMW 435i Gran coupe "Estoril blå" (2015)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang