940 B230fk går på tre cylindrar

Ravil
10 september 2022 · 92 Inlägg

Tjena körde bilen häromdagen och efter att jag har bromsat ner för att svänga så börjar han gå otroligt trögt, då gick han ju bara på tre cylindrar, har bränsle då stiftet är blött men jag har gnista med, nollade han för att se så att han står rätt och de gör han och han reagerar inte på startgas heller, alla andra cylindrar går hur fint som helst men andra cylinder längst fram vill inte. Har inte grejer att kolla så jag har komp. Hur ska jag söka vidare?

Volvo 945 "Se ltt" (1998)
Hilmer
10 september 2022 · 1 776 Inlägg

Testa med andra tändstift, kontrollera att tändkablar osv sitter som dom ska.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
10 september 2022 · 17 378 Inlägg

Hilmer skrev:
Testa med andra tändstift, kontrollera att tändkablar osv sitter som dom ska.

Eller byt plats på stiften och se om problemet flyttar på sig...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Ravil
10 september 2022 · 92 Inlägg

Allt i tändnings väg är nytt rotor,kablar,stift och fördelarlock, testat både byta stift och kablar mellan cylindrar men alltid samma cylinder som inte går, beställde en kompressionmätare så väntar på de nu

Volvo 945 "Se ltt" (1998)
Nybergrobin
10 september 2022 · 2 377 Inlägg

Ravil skrev:
Allt i tändnings väg är nytt rotor,kablar,stift och fördelarlock, testat både byta stift och kablar mellan cylindrar men alltid samma cylinder som inte går, beställde en kompressionmätare så väntar på de nu

Biltemas tänddelar eller org?

Ravil
10 september 2022 · 92 Inlägg

Nybergrobin skrev:

Ravil skrev:
Allt i tändnings väg är nytt rotor,kablar,stift och fördelarlock, testat både byta stift och kablar mellan cylindrar men alltid samma cylinder som inte går, beställde en kompressionmätare så väntar på de nu

Biltemas tänddelar eller org?

Både och 🙃

Volvo 945 "Se ltt" (1998)
Nybergrobin
10 september 2022 · 2 377 Inlägg

Biltema kan ha de sämsta elkomponenterna i världen.   

Felsök från början och uteslut inte att de nya delarna kan vara defekt

uhlin
10 september 2022 · 2 831 Inlägg

Nybergrobin skrev:
Biltema kan ha de sämsta elkomponenterna i världen.   

Felsök från början och uteslut inte att de nya delarna kan vara defekt

Exakt...... Släng iväg det från Biltema så långt du bara kan och sätt dit riktiga grejer.  Då vet du vad du har iallafall för framtiden.

torsen
11 september 2022 · 7 198 Inlägg

Ravil skrev:
Tjena körde bilen häromdagen och efter att jag har bromsat ner för att svänga så börjar han gå otroligt trögt, då gick han ju bara på tre cylindrar, har bränsle då stiftet är blött men jag har gnista med, nollade han för att se så att han står rätt och de gör han och han reagerar inte på startgas heller, alla andra cylindrar går hur fint som helst men andra cylinder längst fram vill inte. Har inte grejer att kolla så jag har komp. Hur ska jag söka vidare?

Försök ändå med ett kompressionsprov.

Mossan1
11 september 2022 · 2 752 Inlägg

Suck detta Biltemagnällande utan fog.
Dom har bra och mindre bra grejer helt klart, men just Biltemas tändstift är tillverkade av Brisk. Ett jättestort och gammalt företag på området.
Att påstå att dom är så helkass är att ha näsan i vädret och huvudet i arslet.
Kan det bli fel i tillvetknkngen? Javisst, men har man fått problem med dom har man nog ett annat grundfel, kört med dom för länge eller fel stift för motorn.

Ett kompprov är nästa steg, helt klart.

Och naturligtvis är inte ny = ok till 100% säkerhet oavsett vart man har köpt grejerna.  En titt i fördelarlocket rekomenderas. Kan bli fel även vid montering.

Senast redigerat av Mossan1 (11 september 2022)

Jesper328
11 september 2022 · 2 333 Inlägg

Har kört väldigt mycket tänddelar ifrån Biltema, främst när nästan bodde granne med varuhuset i Örebro.
Har bara fått problem två gånger;

1: kilen i rotorn gick av så att bilen tvärdog, lyckligtvis var jag mindre än 5 minuters gångväg ifrån Biltema.
2: spikade sönder ett Briska stift under mappning efter att bränsletrycket drog åt helvete.

Utöver detta så har deras grejer fungerat klockrent.

OnT: Som många andra säger så är det dags för ett kompprov.

Up the RA
Ravil
11 september 2022 · 92 Inlägg

Jesper328 skrev:
Har kört väldigt mycket tänddelar ifrån Biltema, främst när nästan bodde granne med varuhuset i Örebro.
Har bara fått problem två gånger;

1: kilen i rotorn gick av så att bilen tvärdog, lyckligtvis var jag mindre än 5 minuters gångväg ifrån Biltema.
2: spikade sönder ett Briska stift under mappning efter att bränsletrycket drog åt helvete.

Utöver detta så har deras grejer fungerat klockrent.

OnT: Som många andra säger så är det dags för ett kompprov.

Yes beställde hem en kompmätare igår så spänningen lider tills den har kommit

Volvo 945 "Se ltt" (1998)
Ravil
14 september 2022 · 92 Inlägg

Har gjort kompprov på alla cylindrar nu och cylinder 1 och 4 är de 9bar och på cylinder 2 och 3 är de 0 bar vilket var synd men också konstigt eftersom han gick på cylinder 3? Något är knas

Volvo 945 "Se ltt" (1998)
volvoqq Lastbilsmekaniker
14 september 2022 · 5 127 Inlägg

Ravil skrev:
Har gjort kompprov på alla cylindrar nu och cylinder 1 och 4 är de 9bar och på cylinder 2 och 3 är de 0 bar vilket var synd men också konstigt eftersom han gick på cylinder 3? Något är knas

Packningen blåst imellan 2 och 3 har haft detta felet så dom delar kompen

Ravil
14 september 2022 · 92 Inlägg

volvoqq skrev:

Ravil skrev:
Har gjort kompprov på alla cylindrar nu och cylinder 1 och 4 är de 9bar och på cylinder 2 och 3 är de 0 bar vilket var synd men också konstigt eftersom han gick på cylinder 3? Något är knas

Packningen blåst imellan 2 och 3 har haft detta felet så dom delar kompen

Ska riva av toppen till helgen förhoppningsvis o kolla närmare på de, får la hålla tummarna att de är de och inte något värre med cylindrarna

Volvo 945 "Se ltt" (1998)
Ravil
26 september 2022 · 92 Inlägg

Fick ner toppen nu i helgen och tur i oturen så var de topplockspackningen som hade gått mellan cylinder 2 och 3, så bara beställa nytt o sen går han många mil igen 😁

Volvo 945 "Se ltt" (1998)
Ravil
26 september 2022 · 92 Inlägg

Ravil skrev:
Fick ner toppen nu i helgen och tur i oturen så var de topplockspackningen som hade gått mellan cylinder 2 och 3, så bara beställa nytt o sen går han många mil igen 😁

Nu när man ändå har nere toppen, något man kan göra samtidigt som ger den lite kärlek? Byter såklart alla packningar

Volvo 945 "Se ltt" (1998)
volvoqq Lastbilsmekaniker
26 september 2022 · 5 127 Inlägg

Ravil skrev:
Fick ner toppen nu i helgen och tur i oturen så var de topplockspackningen som hade gått mellan cylinder 2 och 3, så bara beställa nytt o sen går han många mil igen 😁

Då hade jag rätt då alltså😂

Nybergrobin
27 september 2022 · 2 377 Inlägg

Byta packningar, riktplana toppen, slipa in ventiler smile

Hilmer
27 september 2022 · 1 776 Inlägg

Plana toppen krävs i princip enbart ifall det finns skador på ytorna, toppen kan skeva rätt mycket utan att det för den skull skapar framtida problem.
Toppen är aluminium och dras plan vid montering, för att plana toppen krävs det att den spänns upp korrekt för inte lagerbanorna till kamaxeln kommer ur linje.
Det har gått troll i det här med att plana toppar, det är faktiskt rätt sällan som det behövs, går motorn varm så är det oftast sträckbultarna som vidgar sig som då gör att packningen åker.
Så se till att byta bultarna.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang