BMW E46 Coupe 330Ci Turbo

BMW E46 coupe 330i Turbo
  • 15 Följare
  • 6 540 Visningar
  • Uppdaterades senast 31 december 2023
dashootera
16 september 2022 · 15 Inlägg

Tjena alla!

Provar att lägga upp mitt projekt som jag hållt på med i ungefär 1,5 år under tiden jag studerat på högskola.
Förhoppningsvis kommer även detta inlägg att hjälpa andra som står inför den branta inlärningskurvan som krävs för att ta sig an ett projekt av den här magnituden.

Bilen i fråga är en BMW E46 328Ia coupe som hade vid köp fått en manuell konvertering som var riktigt bra gjord.


För att läsaren ska få en tydlig tidslinje om vad som skett i vilken ordning och vart man stött på patrull, kommer inläggen gå från först jag köpte bilen och sedan i fallande ordning tills idag. Uppdateringar kommer ske allt eftersom jag får tid och lust.
Jag kommer även efter bästa förmåga delge vad mina tankar varit och vad som motiverat mina beslut.


Innan vi börjar tänker jag ge en återblick om hur jag planerat projektet. Detta avsnitt kan vana bilbyggare skippa eller skumma igenom. Är du som läsare däremot ny gällande större projekt så råder jag er att läsa.

Sedan tidigare har jag haft viss erfarenhet av bilar, maskiner och annat. Uppvuxen på en gård har jag fått mycket kunskap om mekanik och annan praktisk kunnande. Mitt första projekt, vilket var en epa traktor gick in så bra då jag tog upp ett alldeles för stort projekt kopplat till min tid, motivation och relativt låga erfarenhet. Projektet dog efter att jag började med karossarbetet och insåg att det skulle krävas otroligt mycket tid för att färdigställa.

Ett av de senare projekten var en vanlig bondtrimmad 940 där jag bytte kamaxel och renoverade motorn i begränsad omfattning. Detta gav mig motivationen och självsäkerheten att ta mig an ett större projekt. Efter en undersökning av marknaden samt om det fanns några i min vänkrets som gjort liknande projekt, bestämde jag mig för att köpa en bmw som redan innan var ett projekt som förra ägaren tröttnat på.


Vad är det då jag vill ha sagt med min självbiografi?

Jo, under alla de projekt som jag läst på garaget så har ett återkommande tema varit bristen på motivation, (vilket även kan beskrivas som bristen på självdiciplin) varit en stor del till varför ett projekt har misslyckats eller stannat av helt.

Innan jag påbörjade projektet utgick jag från det teoretiska ramverket "förändringsprocesser" som efter lite bearbetning gick att applicera för mina ändamål.
I kort så för att uppnå en förändring av något slag behöver man ha bra koll på vad man har för resurser, vilken kompetens man har inom området, att man har en tydlig vision om vad som ska göras och till sist men absolut inte minst: motivation.

I kort så ser formeln ut något såhär:
Resurser + Kompetens + Vision + Motivation = Förändring

Resurser
Redan sedan innan visste jag vilka resurser jag hade. Ett garage (även om det är samma temperatur inne som ute...) med god tillgång till verktyg. Jag hade vänner som var kunniga i ämnet och som kunde bistå med sin kompetens om jag skulle behöva den. Även detta forum var att se som en resurs då mycket information finns här.

Kompetens
Eftersom jag sedan innan hade en viss erfarenhet med motor och användandet av verktyg sedan innan räknade jag min kompetens som hyfsat god innan jag började. Jag min kompetens varit mindre är det mycket möjligt att den branta inlärningskurva jag stötte på, mer hade känts som en inlärningsvägg. Dessutom där min kompetens brister kan jag nyttja mina vänner samt forum som en resurs.

Vision
Jag tyckte själv att jag hade en tydlig vision i början. Men det man måste vara medveten om är allteftersom parametrar ändras och man lär sig mer så kommer planen att behöva uppdateras och kanske rentutav ändras. Men att göra överblicksplanen så pass generell att den inte förändras, min huvudrubrik för planen var: Jag ska turbokonvertera och renovera min E46 coupe samt göra den laglig. Denna rubrik bryter man sedan ned genom att ställa frågan Hur? Vad behöver jag göra för att uppnå målet?
Jag kom fram till följande underfrågor:

Hur skall jag turbokonvertera motorn?
Den första planen gällande turbokonverteringen var ganska enkel och jag såg ett rakt spår. Men möttes ganska omgående av friktioner då jag insåg att projektet var mycket större än vad jag först hade trott vilket ledde till omprojektering och ombudgetering. Planen är i nuläget mycket mer rakgående och jag ser exakt vilka steg jag behöver göra innan jag är färdig. Något jag inte såg tidigt i början.

Vad behöver jag göra för att få igenom den besiktningen?
Något rakt svar gick egentligen inte att få från varken forum eller andra polare. Jag fick börja från grunden och ta mig igenom olika organisationers regelverk samt ringa trafikverket och andra organisationer såsom SFRO och TESTA. Många timmar gick till att gå igenom förordningar, lagar och andra böcker tills jag slut kom fram till att det är SFRO eller TESTAS besiktningsmän som enskilt väljer att tolka trafikverkets förordningar gällande ombyggda fordon. Att kunna lagligt besikta en turbokonverterad motor går egentligen bara genom att etanolkonvertera (källhänvisar till SFROS bygghandbok). Detta för att i förordningen finns det inga styrningar om vad man inte får göra vid konvertering. Något som kan komma att ändras i framtiden... så var tysta om detta "kryphål".

Vad ska jag renovera/uppgradera?
Kopplat till budget ville jag i början vara ganska snål med renovering. Ju mer man kommit in på ämnet desto mer har man insett att man lika gärna kan byta alla packningar och renovera allt.

Motivation

De allra flesta vet att motivationen har sina toppar och sina dalar. Den kommer och går, det är viktigt att kunna nyttja den till fullo när den är som störst och bibehålla disciplin när den är låg.
https://www1.garaget.org/gallery/images/245/244292/244292-b804c054073b7619f1512a0d6d82b869.jpg

En intressant fallstudie är Jason (https://www.garaget.org/forum/viewtopic … 78&p=1) som påbörjade ett liknande projekt men slutförde inte då det enligt honom var brist på motivation. De teorier jag haft om varför han valde att ge upp (inget illa menat mot Jason, alla vet att det kan bli så) var egentligen att person valde ett för stort arbete och hade inte ett tillräckligt utförlig plan om vad som behövde göras. Personen började med att riva ut absolut allt ur bilen med dålig koll på vad som egentligen behövde göras från början till slut, han hade ingen tydlig tidslinje. När arbetet skulle börjas med att installera komponenter blev han hämmad av de hårda och svåra regler som trafikverket har bestämt. Detta gjorde att personen såg ett berg av arbete framför sig som han egentligen inte ville närma sig.

Mina slutsatser och mitt tillvägagångssätt har präglats av detta. Jag har delat upp mitt arbete i egentligen fyra olika delar:
Motor, Kaross, El och Inredning
Tanken med detta system var att jag skulle dela upp arbetet i flera olika delar, detta för att det rent psykologiskt inte skulle kännas som ett särskilt stort projekt och att jag alltid skulle ha något att göra. Det viktiga är dock att på ett effektivt sätt kunna sammanstråla dessa delar till en och samtidigt ha koll på vad som krävs för slutprodukten. Mitt flödesschema såg ungefär ut såhär:
https://www1.garaget.org/gallery/images/245/244292/244292-4fe347e9656123ea7016655e8245d11e.jpg


Nu orkar jag inte skriva mer på introt. På återseende!

dashootera
19 september 2022 · 15 Inlägg

Här är bilen som den såg ut när jag köpte den! Lite repor här och var, men inte särskilt mycket rost.


https://www1.garaget.org/gallery/images/245/244292/244292-d88289ca30a47f3923fc616c630d870f.jpg

Den var den billigaste coupen på blocket, jag fick även med massa krimskrams som gjorde dealen bättre.
Jag räknade även kallt med att bli lurad på köpet då säljaren inte direkt gav intrycket av att vara en seriös handlare...

Men nog om det! Efter lite prutande och en snabb check med felkodsläsaren var det klippt och gjort.

https://www1.garaget.org/gallery/images/245/244292/244292-162ecd90094f64eec9c344aa6da854ac.jpg

Senast redigerat av dashootera (19 september 2022)

dashootera
19 september 2022 · 15 Inlägg

Ett tips till alla! Om ni inte vill lägga tid på att montera bort avgassystemet så kan ni istället lyssna på era polares råd och "ta sats" med en låg bil upp för en kant...

https://www1.garaget.org/gallery/images/245/244292/244292-e33307f60e2062a00858427cee8dafe5.jpg


Motorn i bilen är en M52tub28, i princip en M54b30 motor men som har kvar insugsdelar från M52 motorn och annan vevaxel. Alltså har den även stålfodrade cylinderlopp som på M54.
Det som gör dessa motorer bättre än M54 är kolvringarna, en vanlig uppgradering på M54 är att man tar kolvringarna från tub motorerna då de håller tätare. Det är även därför M54 drar så otroligt mycket olja och får dåligt komp efter 17000 mil.

Här ser ni även en bild på en provmontering av turbogrenrör från mrtuning och en kinesisk vindkastare modell T70 från Klracing.
Några av er kanske märker att jag börjat i fel ände genom att köpa turbo och andra delar istället för att ta tag i de mer viktiga såsom att se om jag faktiskt kunde besikta i detta utförande. Detta beror helt enkelt på att jag inte hade kunskapen om vad som skulle göras. Men allt eftersom projektet fortsätter så kommer ni märka vart jag fått tänka om.

https://www1.garaget.org/gallery/images/245/244292/244292-0270f709241faf81abdb57b7260af707.jpg

dashootera
20 september 2022 · 15 Inlägg

Nästa steg var att kolla upp regelverk.

Jag ringde transportstyrelsen för att se om vad som krävdes för att registrera om bilen med turbo. De svarade att det i teorin var möjligt men på grund av at jag skulle behöva en avgascertifiering från antingen BMW eller utföra tester på statens mätverk.
Hade jag istället haft en bil som tillverkats innan -93 när dessa regler togs i bruk, hade jag haft det enklare med att byta motor och annat. Så för en enklare väg, köp E36 eller tidigare.
BMW ger inte ut avgascertifieringar, detta helt enkelt på grund av att det helt enkelt inte ligger i deras intresse att privatpersoner uppgraderar/konverterar/livstidsförlänger deras bilar istället för att köpa nya.
Jag fick varken svar på mina mejl eller något rakt svar när jag ringde bmw kontoret.

Nästa steg var att istället ta kontakt med SFRO som är ett besiktningsorgan för bilentusiaster. SFRO följer de förordningar istället för lagar vilket gör att varje besiktningsman/besiktningsingenjör är mer eller mindre fri att tolka dess innehåll. Traditionella besiktningsorgan följer ett redan färdigskrivet regelverk från transportstyrelsen som fungerar mer som en lag, något man inte kan fritt kan tolka.

Som jag skrev så är varje besiktningsman från SFRO mer eller mindre fri att tolka dessa förordningar. Det betyder att hur pass stor framgång du kommer få eller vad du behöver byta för att få den godkänd som ombyggt fordon, beror nästan helt på vilken besiktningsman man pratar med.
Efter några samtal till diverse besiktningsmän i min direkta närhet kom jag i kontakt med en som var rimlig i sina krav och som hade erfarenhet av att besikta turbokonverterade e46:or.
Där var det svåra kravet att uppnå tillräckligt många ändringar i bilens utförande för att det skall räknas som ett ombyggt fordon, i kort behövde jag ändra på fyra system, jag fick inte heller använda delar från samma serie även om det tekniskt sett skulle vara en ombyggnation.

Något jag kan rekommendera alla att införskaffa är ett exemplar av SFRO:s bygghandbok. Där finns tips och tricks gällande det mesta. De beskriver även  tillvägagångssättet från byggnation till regbess.

https://www1.garaget.org/gallery/images/245/244292/244292-24e4a3fc8d0cc186a9dec3f6d11bd0f4.jpg


De fyra system som verkade mest rimliga att ändra på var stötdämpning, bromssystem, växellåda, samt styrsystem.
Stötdämpningen räcker med att du petar dit ställbara coilovers runt hela bilen.
Bromssystemet är en populär uppgradering antingen M3 bromsar eller om man har som jag en 328, kan man byta till bromsar från en 330 med bitigare bromsbelägg. Jag valde dock att ta frambromsar från en modern M4 och bakbromsar från en 330, med även bromscylinder från 330.
Växellådan tillhör drivlinan vilket gjorde att en ändring av växellåda från automat till manuell räknades som en ändring i drivlina.
Styrsystem menas inte styrsystem från tex maxxecu, utan själva rattstången samt styrväxel. Här behöver man vara lite jävig, antingen kan man modifiera och ta från tex e36 m3 eller annat fordon. Eller så kan man använda styrväxeln från en z4 som egentligen är exakt likadan men eftersom z4 inte räknas till e46 och har annat artikelnummer så räknas det som ett annat system. Kul med bolt on.

Efter en affär med en snubbe som sålde en differential så gav han även ett tips på besiktningsorganet Testa.
Testa tolkar förordningar på ett mer frikostigt sätt och riktar in sig mer till personer som vill trimma sina bilar. Till skillnad från SFRO som helst vill besikta gamla ombyggda jänkare och annat damm.
Testa ställde egentligen samma krav som SFRO när det gäller kraven för att uppnå ombyggt fordon. Dock har de inte kravet att man ska använda delar från andra serier, byter man motor så har man bytt motor är tänket.
Testas besiktningsman gick med på att jag turbokonverterade om jag bytte stötdämpning, bromssystem på ett seriöst sätt samt bytte hela drivlinan inklusive motor.

Jag såg detta som ett långt bättre förslag än vad SFRO gav samt att han var mer trevlig och bemötande för en amatör. Och detta är efter dessa riktlinjer jag byggt tills idag.

Nu var den stora pucken att jag måste hitta en motor.

Senast redigerat av dashootera (20 september 2022)

dashootera
21 september 2022 · 15 Inlägg

Efter mycket letande och jämförande kom jag fram till att M54B30 eller B25 var bäst för min budget. Efter sökande på bildelsbasen, marketplace och blocket kom jag fram till att motorerna är väldigt överprisade för vad de egentligen är. Ingen kunde tillhandahålla ett riktigt bevis på motorns skick eller om den ens gick att starta.

Jag köpte istället en 330xi som egentligen var redo för skroten, motorn fungerade dock prima. Startade och gick utan missljud.

https://www1.garaget.org/gallery/images/245/244292/244292-28cd75e2359034593c34c0b37aab30a0.jpg


Efter en kompressionskontroll. Där majoriteten av cylindrarna låg vid ungefär 1.0 (vilket var väntat) plockade jag ur motorn.
Reservdelarna som jag fått av övriga bilen har jag sålt eller behållit för senare bruk.

https://www1.garaget.org/gallery/images/245/244292/244292-32e2331abad5911846cfe46a09b1ebc3.jpg

Räknar man in de delar jag sålt fram tills idag har motorn nästan betalat sig själv.

dashootera
21 september 2022 · 15 Inlägg

När vi ändå är inne pengar tänkte jag prata om budget och budgetering.

Och med det sagt vill jag lämna över ordet till detta inläggs sponsor: Raid Shadow Legends!

https://www1.garaget.org/gallery/images/245/244292/244292-ee4fce8bf30a7367f63037d00055c930.jpg

Skämt åsido...

Jag kommer kort beskriva budget väldigt generellt då alla har olika förutsättningar och det finns fler än ett svar på alla frågor.
Först vill jag beskriva det som de allra flesta säkert är intresserade av: vad kostar ett sånt här projekt?

Allt beror givetvis på, men jag anser att man måste minst ha ett tillgängligt kapital om 100.000 kr. Alternativt måste man vara villig att ge en ansenlig summa av sin inkomst varje månad. Se det lite som att leasa en bil.

Har du inte eller är inte villig att ge en sådan summa anser jag att du inte borde påbörja ett sånt här projekt. Det kostar mycket.
Man brukar säga att bilsporten är ett bra alternativ till knark. Det är bara dyrare.

När jag har lagt upp min budget har jag lagt upp likt min arbetsfördelning i vissa delmoment. Vissa delar behöver jag nu och andra delar kan jag köpa i ett senare skede. Det viktiga är att man inte har delar liggandes.
Därefter har jag dokumenterat alla inköp och kvitton i en pärm så att man enkelt kan se om utgifterna börjar skena iväg. Det är även intressant för nästa ägare att få bevis på vad som faktiskt har gjorts med bilen. Det bidrar även till att man som säljare upplevs som seriös.

För vidare läsning om ekonomi hänvisar jag till handelshögskolan eller swedbanks tidning Spara och Slösa.


Som slutkläm: om Raid Shadow Legends läser detta. Sponsra mig. Snälla.

Senast redigerat av dashootera (21 september 2022)

dashootera
23 september 2022 · 15 Inlägg

Gjorde en allmän rostfix och förstärkte även bakvagnen genom att svetsa dit förstärkningsplattor som finns att köpa på tex speeding eller mr tuning i olika utföranden. Detta är en quickfix, kommer förbättras efter besiktning.

https://www1.garaget.org/gallery/images/245/244292/244292-aeff9c41c47c97578fc561b171049cfc.jpg

Här kan ni se skillnaden på vart man färgat och inte


https://www1.garaget.org/gallery/images/245/244292/244292-abb9d8ffdd430f514240524bce9138ae.jpg

dashootera
23 september 2022 · 15 Inlägg

Bromsar har jag tidigare sagt att jag tänkt ta från en 330i. Bakvagnen och axlar ser olika ut på e46 330 och 328. Den sist nämnda har mer gemensamt med e36 än senare e46. Detta gjorde att även skivorna bak var avsevärt större än på 328.
Tyvärr var bromsbackarna var för små för att bromsa skivorna och bromsbackarna från 330 passar inte. Men som tur är finns det alltid en polack som löst problemet genom händighet (https://www.youtube.com/watch?v=SSsXEbe2eDw).
Jag gjorde helt enkelt om 328 backarna till distanser som jag sedan svetsade på 330 bromsbakarna på. Passar och bromsar som den ska.

https://www1.garaget.org/gallery/images/245/244292/244292-5a9fc0953ce4f013f8bec1ae58b8da89.jpg

Notera även mitt monster beroende. Som en sann youtube mekaniker.

Att få ur bromsbacksvajrarna var inte heller det enklaste då de rostar fast i bakvagnen. Det krävdes många minuter med gassvetsen för att få ur dem.

Bromsar fram har jag valt bromsskivor för e46 m3 och bromsok från en 2019 bmw M4. Passar bolt on.

https://www1.garaget.org/gallery/images/245/244292/244292-82b0d9b568fa2690cc577cca813044db.jpg

dashootera
30 september 2022 · 15 Inlägg

Efter en vecka till sjöss är jag återigen satt i gamerstolen.

Under den tiden har jag funderat över längden på mina första inlägg. Om man jämför med andra inlägg på garaget är mina noveller.
Detta leder mig in på ämnet: Förmågan att hålla fokus. I mitt första inlägg skriver jag om vikten av att hålla motivationen och även diciplinen när motivationen är låg. Detta kan du inte göra om du inte kan hålla fokus. Något som tyvärr är på nedgång i dagens informationssamhälle.

Fråga dig själv när senaste gången var då du faktiskt läste ut en hel bok. Eller för att komma närmre problemet, när var senaste gången du kunde motstå att titta på mobilen efter att det surrat till. Då menar jag avvaktat flera timmar innan du kollat på den.
I boken Deep Work som är skriven av Cal Newport beskriver han hur får förmåga att lära oss saker snabbt och bibehålla fokus har begränsats av primärt våra mobiler men också av egentligen samtliga datorer som har förmåga att använda sociala medier.

Du kanske tror att en snabb koll på mobilen och ett snabbt svar på en epost inte tar så mycket tankekraft. Men faktum är att du spenderar i snitt 15 min tankekraft på varje skickat meddelande då varje måste följas upp och du måste processera i ditt huvud om vad ärendet gällde, vad du ska svara om personen ställer en motfråga eller egentligen planera en hel konversation med personen.
Detta gör att du förlorar fokus från ditt viktiga arbete och kommer därför inte ner på djupet där det viktiga arbetet sker. Newport skriver också att det är först efter minst 30 minuters ostört arbete som man kommer ner på djupet. Du har kanske själv märkt att ibland när du arbetat att du kommer in i ett flow där allting bara flyter på. Du har där uppnått nivån för djuparbete där allt bara flödar på. Men det kräver ostört arbete. Steve Jobs och andra liknande kändisar har många gånger påtalat att innan de gått ut med en revolutionerande idé/produkt har de ofta isolerat sig på ett ostört ställe ofta långt ut på landet, utan mobiler och annan lyx.

Men för att sammanfatta texten ovan och koppla den till just bilbyggande så är min personliga uppfattning att diciplin och förmågan att hålla fokus starkt sammankopplade. Vidare skulle jag gärna vilja raljera om Daniel Kahnemans fantastiska bok "tänka, snabbt och långsamt" som beskriver personpsykologi på ett otroligt intressant sätt. Men tänker att jag sparar den till en annan gång.

Här är för övrigt första boken jag pratade om och som jag råder de flesta att läsa, om inte för att boken är intressant så för att öva upp förmågan att hålla fokus. Boken är lättläst och inte särskilt lång, kostar inte många kronor heller.

https://www1.garaget.org/gallery/images/245/244292/244292-e93111740588965e6d7549c9da732b07.jpg


Här är även en bild på Kahnesmans bok som jag tycker att alla som kan läsa ska och bör läsa. Dock är den mycket mer svårtläst och liknar mer en högskolebok. Dock är den väl värd tiden.

https://www1.garaget.org/gallery/images/245/244292/244292-c68cfb5b0aa358d5f601ddc28cc93b0e.jpg


Jag vill avsluta med att skriva direkt till dem som hoppat över mina långa texter och gått rakt på de mer matnyttiga inläggen om bilen. Läs om.

Pao
2 oktober 2022 · 43 Inlägg

Härlig tråd! följer big_smile

dashootera
8 oktober 2022 · 15 Inlägg

Dåså medels en öl tar jag och skriver helgens inlägg.
För de som inte varit på sjön kan jag meddela att denna vecka bjudit på friska vindar, vilket har lett till en och annan tanke om varför man ens har det jobbet man har.

Nog om det.

Bytet av diff var en relativt enkel historia. Jag behövde byta utväxling eftersom testas föreskrifter kräver att man byter ut allt i drivlinan. Eftersom bilen varit automatväxlad tidigare har den då större utväxling vid diffen 1:3.46 förhållande. Jag bytte mot den som satt på den köpta 330xi bilen som har ett förhållande på 1:3.07. Något som man kan byta tillbaka till efter besiktning om man vill ha en bättre 0-100 tid smile.

https://www1.garaget.org/gallery/images/245/244292/244292-bddb9e8e8b5207bce6bbedcd5d7ac4b1.jpg


För att få information om hur man byter så kan man på enklast sätt söka på youtube och få en väldigt detaljerad beskrivning över hur man gör. Jag rekommenderar att man renoverar hela bakvagnen i samma veva.
Bakvagnen kommer troligtvis vara i dåligt skick och behöver slipas och målas. I samma veva bör man byta bussningar, powerflex bussningar är ett bra och enkelt alternativ och kommer troligtvis hålla längre än bilen.
För att ta bort de gamla bussningarna bör man pressa ut dem. Eller så kan man väga upp för Greta effekten och gå på med gassvetsen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/245/244292/244292-cfb1fed03e4e16b8c7a5d5dfb650b424.jpg

dashootera
20 maj 2023 · 15 Inlägg

Tillbaka efter en längre tids uppehåll. Studier och det säkerhetspolitiska läget har krävt sin rätt.
Men nu när det sista självständiga arbetet är inlämnat känner jag äntligen hur det börjar växa fram en stjärna på bröstet. Förhoppningsvis ska även det medge mer tid i garaget. Men som jag skrivit tidigare kommer motivationen gå upp och ner, det är viktigt att följa topparna och dalarna för att det inte ska dö ut.

Så vad har hänt de senaste månaderna? Inte mycket...
Motorn är fortfarande isär efter sammanstöt med patrull som även kallas kolvringar. Det är ett påhitt att dessa ska vara gjorda av kol och lätt gå sönder när man vill trä på dem.

Är det någon på bloggen som har ett bra tips på hur man på ett säkert sätt kan trä på kolvringar utan risk för att de går sönder?

Oreggad Ruter Knekt
20 maj 2023 · 625 Inlägg

Som alumn på högre nivå kan jag avslöja att man får mer tid till kul när man pluggat klar!
Gå till bibblan och kika i böcker om motorrenovering wink

Något sen på bollen
Opel Rekord d "1900 Berlina" (1976)
dashootera
31 december 2023 · 15 Inlägg

Duvetdet skrev:
Som alumn på högre nivå kan jag avslöja att man får mer tid till kul när man pluggat klar!
Gå till bibblan och kika i böcker om motorrenovering wink

Jag är numera klar med min utbildning och även om jag inte upplever mer tid så har penga flödet blivit bättre minst sagt smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang