Orkeslös motor

jimmiD
17 september 2022 · 73 Inlägg

Hej, har problem med att bilen är orkerslös i uppförsbackar och inte svarar på gaspådrag. Har någon haft liknande problem? och/eller kanske kan komma med tips om hur detta avhjälptes/kan fixas?

mb_pucken
17 september 2022 · 5 083 Inlägg

Vad för bil och motor?

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
jimmiD
17 september 2022 · 73 Inlägg

Opel Astra G -00
X16XEL

Senast redigerat av jimmiD (17 september 2022)

zzr94092
17 september 2022 · 4 378 Inlägg

igensatt katalysator? skramlar det om den om du sparkar å den? isåfall har du felet där...

jimmiD
17 september 2022 · 73 Inlägg

Ända dom skramlar är mittendämparen...katten är typ 1 år gammal bara

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
17 september 2022 · 14 007 Inlägg

jimmiD skrev:
Opel Astra G -00
X16XEL

Nån syresensor kanske?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
jimmiD
17 september 2022 · 73 Inlägg

Insugstemperatur sensor vet jag att det finns o det är typ den ända jag ej bytat ännu...tomgång, egr, map sensor, vakuumventil, Kam o vevaxelsensor är bytade till nya

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
17 september 2022 · 14 007 Inlägg

jimmiD skrev:
Insugstemperatur sensor vet jag att det finns o det är typ den ända jag ej bytat ännu...tomgång, egr, map sensor, vakuumventil, Kam o vevaxelsensor är bytade till nya

Om jag säger Lambdasond istället.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
jimmiD
17 september 2022 · 73 Inlägg

Är oxå ny

Mossan1
17 september 2022 · 2 752 Inlägg

Och bilen har inga felkoder?

Eftersom så mycket detaljer har bytts ut så borde ju felkodsläsning ha förekommit ganska många gånger.
Eller har allt chansbytts?

jimmiD
17 september 2022 · 73 Inlägg

Det va bara ren spontan service av mig iom bilens ålder, då även vattenpump driv o kamrem byttes så är även tändkasset o stift, olja o filter, rengjort kylsystem med ny glykol efteråt...ända som inte är nytt på hela avgassystemet är den skramlande mittendämparen som va ok när den sattes dit....inga felkoder nu iaf.....

Men trots allt detta som är bytt så är den fortfarande trött

Senast redigerat av jimmiD (17 september 2022)

Blanke
18 september 2022 · 280 Inlägg

Ägt samma modell. Var väldigt seg i uppförsbackar hela tiden för mig, men var ju bara att växla ned. Om du ändå känner att den kämpar och inget sker är det kanske inte kopplingen som slirar? Åker varven upp?

Personligen tyckte jag att den där bilen alltid var jobbig att åka i uppförsbackar med, blev alltid tvåan för mig om man inte hade fart innan.

jimmiD
18 september 2022 · 73 Inlägg

Okej, det kanske är ett känt fenomen på dessa bilar o nu är det ju ingen ny bil direkt heller så effekt har väll gått förlorat under åren som gått, trodde bara om det eventuellt fanns något man kunde göra för att pigga upp den lite... Är förresten en automate men ja man kan ju lägga i sommarinställning så den växlar ner o då orkar den hålla jämnare fart, vilket jag brukar göra imellan åt.

Är bara lite tröttsamt att man ska behöva göra så så fort det kommer till en lång uppförsbacke

xXSammy
18 september 2022 · 6 566 Inlägg

Långskott; Sitter det *rätt* tändstift i bilen?
Haft en kundbil (Focus 1.6 -98) som gjorde 0-100 på närmre 30 sekunder med fullgas pga felaktiga tändstift

Senast redigerat av xXSammy (18 september 2022)

De/Dem
jimmiD
18 september 2022 · 73 Inlägg

Om jag inte minns fel så kör jag med 2 eller 3 poliga stift o har gått efter regnummer när jag kolla upp stift, är inget okänt märke, tror bestämt att det är Bosch

Blanke
19 september 2022 · 280 Inlägg

jimmiD skrev:
Okej, det kanske är ett känt fenomen på dessa bilar o nu är det ju ingen ny bil direkt heller så effekt har väll gått förlorat under åren som gått, trodde bara om det eventuellt fanns något man kunde göra för att pigga upp den lite... Är förresten en automate men ja man kan ju lägga i sommarinställning så den växlar ner o då orkar den hålla jämnare fart, vilket jag brukar göra imellan åt.

Är bara lite tröttsamt att man ska behöva göra så så fort det kommer till en lång uppförsbacke

Om det är automat förstår jag definitivt att den är seg i vissa uppförsbackar. Men vilka uppförsbackar pratar vi om? För mig var det jobbigt om det var en lång uppförsbacke precis efter en korsning där man var tvungen att stanna. Då blev det att hålla i 2an/3an hela kullen upp för att hålla sig runt 50-60. Så fort man försökte ge mer gas så märkte man direkt att det blev för tungt.

Låter ju ändå som att det kan vara något fel, har du bytt tänddelar? Kollat bränslefiltret? Kollat EGR-ventilen? Min EGR tjorvade hela tiden och ibland kunde jag knappt köra bilen på grund av den, även var det vanligt med isproppar för mig.

jimmiD
19 september 2022 · 73 Inlägg

Blanke skrev:

jimmiD skrev:
Okej, det kanske är ett känt fenomen på dessa bilar o nu är det ju ingen ny bil direkt heller så effekt har väll gått förlorat under åren som gått, trodde bara om det eventuellt fanns något man kunde göra för att pigga upp den lite... Är förresten en automate men ja man kan ju lägga i sommarinställning så den växlar ner o då orkar den hålla jämnare fart, vilket jag brukar göra imellan åt.

Är bara lite tröttsamt att man ska behöva göra så så fort det kommer till en lång uppförsbacke

Om det är automat förstår jag definitivt att den är seg i vissa uppförsbackar. Men vilka uppförsbackar pratar vi om? För mig var det jobbigt om det var en lång uppförsbacke precis efter en korsning där man var tvungen att stanna. Då blev det att hålla i 2an/3an hela kullen upp för att hålla sig runt 50-60. Så fort man försökte ge mer gas så märkte man direkt att det blev för tungt.

Låter ju ändå som att det kan vara något fel, har du bytt tänddelar? Kollat bränslefiltret? Kollat EGR-ventilen? Min EGR tjorvade hela tiden och ibland kunde jag knappt köra bilen på grund av den, även var det vanligt med isproppar för mig.

Luftintag rengjort samt spjällhus, egr är bytad o rengjord kanal/mynning, stift bytade o tändkasset bytad till bättre begagnad

xXSammy
19 september 2022 · 6 566 Inlägg

jimmiD skrev:
Om jag inte minns fel så kör jag med 2 eller 3 poliga stift o har gått efter regnummer när jag kolla upp stift, är inget okänt märke, tror bestämt att det är Bosch

Om Bosch är original leverantör för Opel så är det rätt, vissa bilar ska ha platinum, andra iridium ovs.

De/Dem
Blanke
20 september 2022 · 280 Inlägg

jimmiD skrev:

Blanke skrev:

jimmiD skrev:
Okej, det kanske är ett känt fenomen på dessa bilar o nu är det ju ingen ny bil direkt heller så effekt har väll gått förlorat under åren som gått, trodde bara om det eventuellt fanns något man kunde göra för att pigga upp den lite... Är förresten en automate men ja man kan ju lägga i sommarinställning så den växlar ner o då orkar den hålla jämnare fart, vilket jag brukar göra imellan åt.

Är bara lite tröttsamt att man ska behöva göra så så fort det kommer till en lång uppförsbacke

Om det är automat förstår jag definitivt att den är seg i vissa uppförsbackar. Men vilka uppförsbackar pratar vi om? För mig var det jobbigt om det var en lång uppförsbacke precis efter en korsning där man var tvungen att stanna. Då blev det att hålla i 2an/3an hela kullen upp för att hålla sig runt 50-60. Så fort man försökte ge mer gas så märkte man direkt att det blev för tungt.

Låter ju ändå som att det kan vara något fel, har du bytt tänddelar? Kollat bränslefiltret? Kollat EGR-ventilen? Min EGR tjorvade hela tiden och ibland kunde jag knappt köra bilen på grund av den, även var det vanligt med isproppar för mig.

Luftintag rengjort samt spjällhus, egr är bytad o rengjord kanal/mynning, stift bytade o tändkasset bytad till bättre begagnad

Träffade en annan med en Opel astra 1.4 från 2002. Jag nämnde till han om egr och orkeslös osv, bekräftade alla mina egna erfarenheter med hans egna. Det här verkar vara ett vanligt problem alltså då alla jag pratat med som äger den här modellen har samma upplevelser. Kan problemet ligga i datorn kanske?

jimmiD
21 september 2022 · 73 Inlägg

Blanke skrev:

jimmiD skrev:

Blanke skrev:

Om det är automat förstår jag definitivt att den är seg i vissa uppförsbackar. Men vilka uppförsbackar pratar vi om? För mig var det jobbigt om det var en lång uppförsbacke precis efter en korsning där man var tvungen att stanna. Då blev det att hålla i 2an/3an hela kullen upp för att hålla sig runt 50-60. Så fort man försökte ge mer gas så märkte man direkt att det blev för tungt.

Låter ju ändå som att det kan vara något fel, har du bytt tänddelar? Kollat bränslefiltret? Kollat EGR-ventilen? Min EGR tjorvade hela tiden och ibland kunde jag knappt köra bilen på grund av den, även var det vanligt med isproppar för mig.

Luftintag rengjort samt spjällhus, egr är bytad o rengjord kanal/mynning, stift bytade o tändkasset bytad till bättre begagnad

Träffade en annan med en Opel astra 1.4 från 2002. Jag nämnde till han om egr och orkeslös osv, bekräftade alla mina egna erfarenheter med hans egna. Det här verkar vara ett vanligt problem alltså då alla jag pratat med som äger den här modellen har samma upplevelser. Kan problemet ligga i datorn kanske?

Ja du, vem vet....den kanske behöver optimeras eller liknande för o bli lite pigg igen som den kanske en gång i tiden har varit....stora frågan är ju bara då om man vill lägga dom pengarna för att göra det, känns so att det är en 50/50 chans

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang