Volvo S60 2.5t 2004 Otroligt seg på "lägre" varv

Dementisten
18 september 2022 · 17 Inlägg

Hej!
Bilen går iväg bra från stillastående, men när man väl kör och ligger under 2.5-3k varv så är bilen OTROLIGT seg. Full gas känns knappt att bilen accelererar men när man kommer över 3-3.5k varv så känns den riktig. Sen är det ju svårt att säga vad som är "riktigt" då den varit såhär sedan inköp.
Har läst av felkoder och fick någonting i stil med kamaxelposition **nånting**. Märkte att kamaxelgivaren var helt smält så den byttes.
Men felet kvarstår, någon som har en aning om vad som kan vara felet? Läst lite om lambdasond men borde inte det ge felkod?

Tacksam för svar

Brådhis * Voff voff *
18 september 2022 · 10 275 Inlägg

Med felkod på kamposition "nå´nting", en smält kamaxelgivare och en bil som är slö på låga varv så kan man ju misstänka att någonting hänt med just kamregleringen.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Dementisten
18 september 2022 · 17 Inlägg

Brådhis skrev:
Med felkod på kamposition "nå´nting", en smält kamaxelgivare och en bil som är slö på låga varv så kan man ju misstänka att någonting hänt med just kamregleringen.

Går det på något sätt diagnosera hemma? Har nedskrivet vad felkoden hette, återkommer med det imorgon.

Dementisten
19 september 2022 · 17 Inlägg

Brådhis skrev:
Med felkod på kamposition "nå´nting", en smält kamaxelgivare och en bil som är slö på låga varv så kan man ju misstänka att någonting hänt med just kamregleringen.

Felkoderna är följande:
643A Kamaxellägesgivare
644A Omställningsventil kamaxel, felaktig signal
3010 Kamaxelsolenoid avgassida

Har inte haft möjlighet att skanna koder efter kamaxelgivaren byttes

Utmarks-Loke
19 september 2022 · 5 833 Inlägg

Låter som det är fel på de variabla ventiltiderna, jag vet inte exakt hur det funkar på de motorerna men det finns system som ändrar så att ventilerna öppnar olika länge beroende på varvtal och belastning. I ditt fall låter det som att systemet fastnat på det läge som är för högre varvtal eftersom motorn går bättre då.

Mossan1
19 september 2022 · 2 790 Inlägg

Det sitter en elventil till varje VVT enhet. Vissa Volvo turbo har VVT på både avgas och insug, annars bara på avgaskammen. (Sugmotorer har bara på insug)

Det förefaller vara fel på omställningsventilen till avgasVVT'n.  DVS den kamaxel närmast torpedväggen.

Fungerar inte omställningsventilen står alltid VVT drevet i sitt bottenläge och långt ifrån optimal motorgång på alla motorvarv.

Senast redigerat av Mossan1 (19 september 2022)

Dementisten
19 september 2022 · 17 Inlägg

Mossan1 skrev:
Det sitter en elventil till varje VVT enhet. Vissa Volvo turbo har VVT på både avgas och insug, annars bara på avgaskammen. (Sugmotorer har bara på insug)

Det förefaller vara fel på omställningsventilen till avgasVVT'n.  DVS den kamaxel närmast torpedväggen.

Fungerar inte omställningsventilen står alltid VVT drevet i sitt bottenläge och långt ifrån optimal motorgång på alla motorvarv.

Går det att byta en från en annan bil för att testa eller måste det på något sätt ställas in eller nollställas felkoder efter byte?

Mossan1
19 september 2022 · 2 790 Inlägg

Nädå, ventilerna är bara "dumma" ventiler styrda direkt av ECM.

Behöver inte kodas eller nått.

Men packningen kan gå sönder, så ev behövs nya sådana.

Jag TROR att avgas och insug inte är riktigt lika, men är inte säker.

Felkoder ligger kvar i minnet men ska inte påverka detta.

Dementisten
19 september 2022 · 17 Inlägg

Mossan1 skrev:
Nädå, ventilerna är bara "dumma" ventiler styrda direkt av ECM.

Behöver inte kodas eller nått.

Men packningen kan gå sönder, så ev behövs nya sådana.

Jag TROR att avgas och insug inte är riktigt lika, men är inte säker.

Felkoder ligger kvar i minnet men ska inte påverka detta.

Skulle det funka med packning på tub eller rekommenderas ”riktiga”?
Blir nog att köpa en ny/begagnad ny istället för o plocka isär den fungerande bilen.

Vad tror du om att köpa en på skrot eller liknande? Eller ska man satsa på en helt ny istället?

Otroligt tacksam för alla svar

Hilmer
19 september 2022 · 1 777 Inlägg

Det är olika ventiler för insug/avgas, ny packning rekommenderas.
Det går att dela på dessa och rengöra om man vill, det finns guider på nätet om man letar. Men det förutsätter ju så klart att solenoiden fungerar som den ska för övrigt.
Om lampan lyser och felkoden finns kvar så tror jag faktiskt att den gått in i ett begränsat läge, det gjorde min när jag hade en felinställd VVT så att kamaxeln inte matchade vevaxeln.

Dementisten
6 oktober 2022 · 17 Inlägg

Har nu bytt VVT Solenoid på avgassidan och nollat felkoder. Men samma felkoder som innan återkom direkt.
Någon som har en aning om vad felet skulle kunna vara?
Bilen är somsagt otroligt seg under cirka 2.5-3k varv men inga problem på höga varv. Kan ibland vara lite svårstartad och aningen orolig tomgång ibland.
Tacksam för svar

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang