Dör under körning och startproblem Opel Vectra Caravan 2.0 Turbo 2007

Finwist
21 september 2022 · 4 Inlägg

Jag försöker hjälpa min far med hans Opel Vectra Caravan 2.0 Turbo.

Har försökt att söka på forum osv men hittar ingen med liknande problem.

Problemet har fun its i några år och kommer och går, ibland så håller det långa perioder och ibland flera gånger per dag.

Symptom.
Bilen dör under körning, märks inget speciellt innan, ingen effectförlust eller konstigt ljud.

Nät den har dött går den inte att starta, det finns el men ingen reaktion när man vrider nyckeln.

Om man då kopplar bort en pol på batteriet i några sekunder och sätter tillbaka så startar den oftast på en gång.

Ibland är bilen svårstartad, om man gör ett försök (även bara 1 sekund och vrider tillbaka) och sen gör ett nytt försök kommer samma problem upp.

Här brukar det dock ta några försök och ta bort Polen mellan varje försök innan den startar.

Är det någon som har varit med om liknande, har idéer eller förslag på hur jag ska gå vidare i felsökning.

Har testat att felsöka med enklare felkodsläsare och ingen felkod kommer fram.

Har nyligen varit inne på byta av turbon där de felsöker bilen men nämnde inget om felkoder kopplade till det här.

zzr94092
21 september 2022 · 4 378 Inlägg

Måste finnas felcoder,bättre läsare krävs nog..

Bigpapirollin
21 september 2022 · 13 Inlägg

Finwist skrev:
Jag försöker hjälpa min far med hans Opel Vectra Caravan 2.0 Turbo.

Har försökt att söka på forum osv men hittar ingen med liknande problem.

Problemet har fun its i några år och kommer och går, ibland så håller det långa perioder och ibland flera gånger per dag.

Symptom.
Bilen dör under körning, märks inget speciellt innan, ingen effectförlust eller konstigt ljud.

Nät den har dött går den inte att starta, det finns el men ingen reaktion när man vrider nyckeln.

Om man då kopplar bort en pol på batteriet i några sekunder och sätter tillbaka så startar den oftast på en gång.

Ibland är bilen svårstartad, om man gör ett försök (även bara 1 sekund och vrider tillbaka) och sen gör ett nytt försök kommer samma problem upp.

Här brukar det dock ta några försök och ta bort Polen mellan varje försök innan den startar.

Är det någon som har varit med om liknande, har idéer eller förslag på hur jag ska gå vidare i felsökning.

Har testat att felsöka med enklare felkodsläsare och ingen felkod kommer fram.

Har nyligen varit inne på byta av turbon där de felsöker bilen men nämnde inget om felkoder kopplade till det här.

Min Peugeot 306 årsmodell 2000 hade liknande problem i slutet innan jag blev av med na.
Kan vara "generatorn" till batteriet som börjar ge upp. Min va likadan nästan. Körde den på vintern till jobbet, och batterilampan började lysa. Jag revvade till ordentligt och så slocknade den och körde fint.
Några dagar i streck håll det på så, sedan verkade inte det funka att revva motorn längre. Fick vänta till jag kört halva vägen (2 mil) innan den slocknade.
Till slut så skulle jag köra hem efter ett kvällspass och bilen dog halvvägs på motorvägen. Hade tur då en kollega stannat på övertid och såg mig på vägen och vi fick igång den igen med startkablar.
Komemr inte exakt ihåg namnet på delen, men läste att det kunde vara nån kopparspiral man lätt kunde byta eller generatorn i helhet för en tusenlapp typ.

Finwist
21 september 2022 · 4 Inlägg

Min Peugeot 306 årsmodell 2000 hade liknande problem i slutet innan jag blev av med na.
Kan vara "generatorn" till batteriet som börjar ge upp. Min va likadan nästan. Körde den på vintern till jobbet, och batterilampan började lysa. Jag revvade till ordentligt och så slocknade den och körde fint.
Några dagar i streck håll det på så, sedan verkade inte det funka att revva motorn längre. Fick vänta till jag kört halva vägen (2 mil) innan den slocknade.
Till slut så skulle jag köra hem efter ett kvällspass och bilen dog halvvägs på motorvägen. Hade tur då en kollega stannat på övertid och såg mig på vägen och vi fick igång den igen med startkablar.
Komemr inte exakt ihåg namnet på delen, men läste att det kunde vara nån kopparspiral man lätt kunde byta eller generatorn i helhet för en tusenlapp typ.

Tack för svar, tror jag har uteslutit generatorn då det inte är något problem med laddningen av batteriet.
De gånger den har stannat har den alltid startat utan starthjälp efter att ha lossat Polen. Och ingen batteriladdare.
Eller kan fel i generatorn påverka på annat sett?

Presidento Of World
21 september 2022 · 3 306 Inlägg

Bränslepump så jävlas?

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Finwist
21 september 2022 · 4 Inlägg

Presidento skrev:
Bränslepump så jävlas?

Jag har funderat på det, skulle ju förklara att den dör under körning.
Men får inte ihop det med varför den inte reagerar på det andra startförsöket, startmotorn borde väll ändå gå runt även om pumpen krånglar?
Funderade även på om det är något relä som spökar, men frågan är vilket av dessa som kan ge dessa symptom?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
21 september 2022 · 17 380 Inlägg

Eftersom startmotorn verkar bli död så finns det väl bara ett rejält jordfel kvar. Följ kablarna på startmotorn.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Finwist
23 september 2022 · 4 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Eftersom startmotorn verkar bli död så finns det väl bara ett rejält jordfel kvar. Följ kablarna på startmotorn.

Jag har försökt kolla på detta men hittar inget.

Det som skapar lite huvudbry för mig som jag inte kan koppla till jordfel i startmotorn är att det ända sättet att få igång bilen igen är att koppla bort batteripolen och sätta tillbaka. Då börjar startmotorn gå runt direkt. Och när man gjort detta och bara vrider nyckeln och tillbaka utan att den startar blir det alla gånger helt dött igen.

Jag tänker att om någon kabel är skadad så borde väll problemet vara kvar så länge kablarna är i samma position och vara mer sporadisk i när de uppstår och inte så förutsägbart  och regelbundet som nu.

Funderar på om det kan vara något relä men då är frågan om vilket som kan orsaka detta.

Den dör ju både under körning och vid start.
Om det hade problem med startmotorn så skulle den ju inte dö under körning, om det är bränsle systemet så borde det ju vara helt dött vid tändning.
Lampor, radio o all annan el fungerar men helt tomt vid startmotorn.

Tacksam för fler förslag eller om det fortfarande tyder på jordfel om det kan vars på annat ställe.

Utmarks-Loke
23 september 2022 · 5 813 Inlägg

Dåliga lödningar till något relä? Alternativt glapp i tändningslåset.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
23 september 2022 · 17 380 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Dåliga lödningar till något relä? Alternativt glapp i tändningslåset.

Jo, men då bort ju inte en snabb norsk åtgärda felet. Undrar om tändningslåset är av mer modernt snitt så det bara skickar en signal till en BCM som talar om för bilen att det är dags och starta? Efter norsk begriper den igen. Kan ju förklara att bilen stannar med kanske? BCM tycker att tändningen stängs av...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang