Hur mycket ska handbromsen ta?

Hickan
21 september 2022 · 373 Inlägg

Har bokat ombess imorgon då jag fick tvåa på handbroms höger sida. Har bytt handbromsvajer. Den tar, men jag kan rulla hjulet medans det sitter fast ordentligt på andra sidan. Jag har spänt max.  Är det godkänt?

jag hatar bilar
zzr94092
21 september 2022 · 4 378 Inlägg

Tycker nog inte det!

Hickan
21 september 2022 · 373 Inlägg

zzr94092 skrev:
Tycker nog inte det!

Fan också big_smile

jag hatar bilar
jaka54
21 september 2022 · 5 680 Inlägg

Hej!
Självklart ska du kunna "låsa hjulen" med handbromsen  så hårt att du inte ska kunna vrida något av hjulen för hand.
Byt bromsbackar runt om innan du besiktigar!

Senast redigerat av jaka54 (22 september 2022)

Brådhis * Voff voff *
21 september 2022 · 10 244 Inlägg

Hickan skrev:
Har bokat ombess imorgon då jag fick tvåa på handbroms höger sida. Har bytt handbromsvajer. Den tar, men jag kan rulla hjulet medans det sitter fast ordentligt på andra sidan. Jag har spänt max.  Är det godkänt?

Du har ju en 01:a (om detta handlar om din XC?), den kör dom inte i rullarna.

Om du har tur(?) så räcker bromskraften till för att den ska bli godkänd då dom ju faktiskt inte kan se skillnaden mellan sidorna när dom gör prov "på väg".

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Hickan
21 september 2022 · 373 Inlägg

Brådhis skrev:

Hickan skrev:
Har bokat ombess imorgon då jag fick tvåa på handbroms höger sida. Har bytt handbromsvajer. Den tar, men jag kan rulla hjulet medans det sitter fast ordentligt på andra sidan. Jag har spänt max.  Är det godkänt?

Du har ju en 01:a (om detta handlar om din XC?), den kör dom inte i rullarna.

Om du har tur(?) så räcker bromskraften till för att den ska bli godkänd då dom ju faktiskt inte kan se skillnaden mellan sidorna när dom gör prov "på väg".

Detta är på jettan. Hur kommer det sig att dom inte testar den på bromstesten om det är en 01a?

Senast redigerat av Hickan (21 september 2022)

jag hatar bilar
Brådhis * Voff voff *
21 september 2022 · 10 244 Inlägg

Hickan skrev:

Brådhis skrev:

Hickan skrev:
Har bokat ombess imorgon då jag fick tvåa på handbroms höger sida. Har bytt handbromsvajer. Den tar, men jag kan rulla hjulet medans det sitter fast ordentligt på andra sidan. Jag har spänt max.  Är det godkänt?

Du har ju en 01:a (om detta handlar om din XC?), den kör dom inte i rullarna.

Om du har tur(?) så räcker bromskraften till för att den ska bli godkänd då dom ju faktiskt inte kan se skillnaden mellan sidorna när dom gör prov "på väg".

Detta är på jettan. Hur kommer det sig att dom inte testar den på bromstesten om det är en 01a?

Visko istället för Haldex som kom på MY03. Ingen Volvo AWD innan MY03 får köras i rullarna (förutom S60 AWD som fick Haldex redan MY02).

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Utmarks-Loke
21 september 2022 · 5 809 Inlägg

Du får kolla upp varför det inte tar på ena sidan, kolla så grejerna rör på sig som de skall. Jag vet inte hur det ser ut på Jetta men kolla så att den där "saxen" som pressar ut backarna när vajern drar i den kan röra sig som den skall.

Lucif3r
22 september 2022 · 2 182 Inlägg

Kan du snurra på hjulet för hand så finns det ju inte en suck att den kan hålla bilen still i en backe.... Inte en chans att blir godkänt.

Plocka isär, gör om, gör rätt.

zzr94092
22 september 2022 · 4 378 Inlägg

Hur var bromsvärdea på bakaxeln med fotbromsen? Var dom bra så ligger felet I hävarmen på bromsbacken,kan vara fastrostad,eller att vajern till hjulet kärvar

Bmsone Reservdelsnisse
22 september 2022 · 182 Inlägg

Om du har bytt vajer på den, som du skrev, då måste man trycka på bromsen samtidigt som man drar flera gånger i handbromsen, så självjusteringen gör sitt jobb. Om man vill snabba upp det kan man genom ett hål för hjulbulten trycka ner den med en syl i hålet för spännfjädern. Trycker man ner den för mycket så ligger bromsen på, ta lite i taget. Men om det blir för mycket är det bara att rycka den uppåt igenom samma hål.

Volvo V70II D3 "Momentum" (2011)
Hickan
22 september 2022 · 373 Inlägg

Bmsone skrev:
Om du har bytt vajer på den, som du skrev, då måste man trycka på bromsen samtidigt som man drar flera gånger i handbromsen, så självjusteringen gör sitt jobb. Om man vill snabba upp det kan man genom ett hål för hjulbulten trycka ner den med en syl i hålet för spännfjädern. Trycker man ner den för mycket så ligger bromsen på, ta lite i taget. Men om det blir för mycket är det bara att rycka den uppåt igenom samma hål.

gick ut och tröck ner justeringen, tyckte det tog bra på båda sidorna med handbromsen utan att den låg på, jag kunde inte snurra hjulet för hand med pbroms i men fick ojämn bromsverkan istället. får väl bli nya backar då....

Senast redigerat av Hickan (22 september 2022)

jag hatar bilar
Utmarks-Loke
22 september 2022 · 5 809 Inlägg

Det hjälper inte med nya backar om du inte justerar spänningen

Hickan
22 september 2022 · 373 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Det hjälper inte med nya backar om du inte justerar spänningen

Jag spände handbromsvajern rejält, sen tröck jag ner den koniska backjusteringen som ska trycka ut backarna i takt med att dom slits, men fick då ojämn bromsverkan

jag hatar bilar
Eleeb90
22 september 2022 · 345 Inlägg

Inte så mycket till hjälp i praktiken kanske men handbromsen ska kunna hålla kvar
bilen i 16 procent lutning.

Mossan1
23 september 2022 · 2 751 Inlägg

Hickan skrev:
Jag spände handbromsvajern rejält, sen tröck jag ner den koniska backjusteringen som ska trycka ut backarna i takt med att dom slits, men fick då ojämn bromsverkan

Tvärsom, justera backarna INNAN handbromsen.

Med motor igång och stillastående tryck ner bromsen så hårt du kan upprepade gånger.
Sen bromsa stenhårt medan lite rullande framåt och framåt.

Då dras kilen ner. (Som VAG hade förr)

Därefter justeras handbromsen.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang