Mercedes W204 Automat växlar konstigt ?

Danne_1977
22 september 2022 · 3 292 Inlägg

Som rubriken lyder så växlar den konstigt och ibland hårt och ibland väljer den fel växel också, när jag växlade manuellt så fastnaden den ett tag i 4D läget och gick varken växla upp eller ner, om jag stannade och körde iväg så startade den sannolikt på växel 4D. Det här känns inte som det är rätt, när man har gasen i vissa lägen när man kör, antigen kör i stan eller på vägen så hackar den lite, inte mycket alls men man känner det lite, precis som att lådan drar lite mindre en sekund och sen kommer tillbaka igen.. Det är en 220 CDI årgång 2009, den har gått 28000 mil.

Lådan har bytt olja och filter nyligen.

Min fråga är, vad kan vara fel ?

Tacksam för svar

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
simlar
22 september 2022 · 5 516 Inlägg

Kan räcka att göra anpassningskörning.
Lär kräva mercedes diagnosutrustning dock.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Jesper328
22 september 2022 · 2 333 Inlägg

Fem eller sjuväxlad?

Up the RA
Danne_1977
22 september 2022 · 3 292 Inlägg

Den är femväxlad, jag var ute en sväng igen och körde på Comfort läget och körde lugnt iväg och när det gick 20-30 så var det precis som det slog stopp nånstans ytterst tillfälligt, det ryckte till som fan med andra ord så det lät i hela karossen och drivlinan, jag stannade inte men bilen gick bara på växel två eller nåt sånt efter det och den växlade inte hur än mycket jag gasade.. fick stanna och starta om bilen, sen valde jag sportläget och då växlade den nästan som den ska, den beter sig fortfarande lite oroligt även på Sport läget..

Jag har även gjort en reset på växellådan, innan incidenten jag beskrev här ovanför..

Är det bara att byta växellåda eller ?

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Jesper328
22 september 2022 · 2 333 Inlägg

Jag skulle börja med att kolla felkoder.

Sedan kontaktstycket på växellådan, sitter höger sidan bakom sprängkåpan.
O-ringarna i kontaktstycket brukar ge sig och fylla kontakten med olja, vilket ger skumma fel.

Är allt detta ok skulle jag kontrollera ifall att glykol förekommer i oljan.
Inte jätteovanligt att oljekylaren spricker och glykol slinker in i oljan.

Up the RA
Danne_1977
22 september 2022 · 3 292 Inlägg

Är det värt att lägga 2500:- på en sån där iCarSoft för just det här felet, eller är det bättre att lämna in och få en diagnos på en gång ?

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Jesper328
23 september 2022 · 2 333 Inlägg

Ett bra diagnosverktyg är alltid en bra investering.
Kan däremot inte uttala mig om iCarSoft.

Up the RA
Danne_1977
23 september 2022 · 3 292 Inlägg

Jag har beställt en sån i alla fall, jag har en till Volvo som fungerar perfekt för felkoder och radera felkoder och se live data samt massa annat.. finns det några felkoder på bilen, vilket det borde göra så kommer jag se dom, jag börjar misstänka att jag behöver byta Transmission Conductor Plate för det verkar som den är ett vanligt fel när bilen börjar växla konstigt eller låser sig på växlarna osv.. där byts ju även uttaget till kontakten också samtidigt då den sitter på denna platta.

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
mb_pucken
23 september 2022 · 5 083 Inlägg

På min merca så gick en varvtalsgivare på kretskortet i lådan sönder. Började med att den inte ville växla ibland för att sedan låsa sig på 2an. Funkade efter byte av kretskort.
Dock har jag en 7G låda i min.

Råkade även ut för att kylaren läkte in glykol i lådan men då började den bara hugga på lockupen. Slängde i en beggad låda men flyttade över min elektronik så styrenheten som sitter i där på 7G lådan är chassinummer låst.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Danne_1977
23 september 2022 · 3 292 Inlägg

Ja det mesta brukar lösa sig genom att byta plattan där all elektronik sitter, jag har ju 722.6 lådan som är femväxlad och alla säger att det är en relativt bra låda, men att man måste byta dom där grejerna lite då och då, jag kommer satsa på att byta dom där grejerna jag också tror jag. Känns som det är värt ett försök i alla fall, även byta elkontakten på samma gång..

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Jesper328
23 september 2022 · 2 333 Inlägg

Inte för att vara sån, men jag är övertygad om att det är bättre att vara 100% säker på vad som är fel innan man byter något.

Up the RA
Danne_1977
23 september 2022 · 3 292 Inlägg

Jesper328 skrev:
Inte för att vara sån, men jag är övertygad om att det är bättre att vara 100% säker på vad som är fel innan man byter något.

Därför beställde jag en iCarSoft felkodsläsare igårkväll så jag kan läsa ut felkoderna och kanske få reda på vad som är fel.. finns inga felkoder så är det lika bra att byta kretskortet i lådan eftersom 99% av fallen på just dom är lådorna så är det just det som är problemet, kan inte bli sämre i alla fall och speciellt svårt är det ju inte heller.. big_smile

Jag kände precis som du, inte börja tokbyta nåt innan man har lite mer att gå på, bara onödigt.

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Danne_1977
27 september 2022 · 3 292 Inlägg

Nu har min felkodsläsare dykt upp och jag har fått reda på felkoden som ligger i växellådan och det är samma felkod och fel som väldigt många andra har på sina exakt lika växellådor 722.6, hastighetssensorn på kontrollplattan, så jag lär byta den och kontakten, samt olja och filter så bör lådan förhoppningsvis växla som den ska igen..

Eller vad tror ni ?

https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75284/75284-ff624780f46380509d8717036cf173a1.jpg

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
mb_pucken
27 september 2022 · 5 083 Inlägg

Danne_1977 skrev:
Nu har min felkodsläsare dykt upp och jag har fått reda på felkoden som ligger i växellådan och det är samma felkod och fel som väldigt många andra har på sina exakt lika växellådor 722.6, hastighetssensorn på kontrollplattan, så jag lär byta den och kontakten, samt olja och filter så bör lådan förhoppningsvis växla som den ska igen..

Eller vad tror ni ?

https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75284/75284-ff624780f46380509d8717036cf173a1.jpg

Jag tror faktiskt du är rätt ute med att byta plattan och kontakt :-) tror den kommer växla som en dröm igen sen :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
27 september 2022 · 17 380 Inlägg

Aldrig fel med en bra felkodsläsare. Har sparat mig mycket problem genom åren. Och vinst faktiskt! Köpte en billig Volvo S80 med låst elektrisk handbroms...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Jesper328
27 september 2022 · 2 333 Inlägg

Danne_1977 skrev:

Jesper328 skrev:
Inte för att vara sån, men jag är övertygad om att det är bättre att vara 100% säker på vad som är fel innan man byter något.

Därför beställde jag en iCarSoft felkodsläsare igårkväll så jag kan läsa ut felkoderna och kanske få reda på vad som är fel.. finns inga felkoder så är det lika bra att byta kretskortet i lådan eftersom 99% av fallen på just dom är lådorna så är det just det som är problemet, kan inte bli sämre i alla fall och speciellt svårt är det ju inte heller.. big_smile

Jag kände precis som du, inte börja tokbyta nåt innan man har lite mer att gå på, bara onödigt.

Ber om ursäkt, missuppfattade inlägget jag svarade på. smile

Up the RA
Danne_1977
27 september 2022 · 3 292 Inlägg

Jag tror faktiskt du är rätt ute med att byta plattan och kontakt :-) tror den kommer växla som en dröm igen sen :-)

Jag tror också det, eller jag hoppas på det i alla fall, ska beställa grejerna ikväll tror jag, inkl en sån där mätsticka så man kan kolla nivån i lådan efter man fyllt på en 5 liter eller nåt, dom lär vara rätt känsliga på nivå.

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Danne_1977
27 september 2022 · 3 292 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Aldrig fel med en bra felkodsläsare. Har sparat mig mycket problem genom åren. Och vinst faktiskt! Köpte en billig Volvo S80 med låst elektrisk handbroms...

Ja jag har en iCarSoft till Volvo också, fungerar perfekt och har hjälpt mig mycket, bland annat har den nyligen hjälpt mig att inte köpa en V60 D2 till ett bra pris då den hade 23 felkoder på allt möjligt. Den har också hjälpt mig med massa annat på bilar jag haft och har.

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Danne_1977
27 september 2022 · 3 292 Inlägg

Ber om ursäkt, missuppfattade inlägget jag svarade på.

Det är lugnt.. big_smile

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Danne_1977
27 september 2022 · 3 292 Inlägg

Så där, grejer beställt från Autodoc, ett kitt med kontrollplattan, kontakten, oljefilter, skruvar, packning, oljeplugg, packning till oljepluggen, sen beställde jag till 7 liter olja och mätsticka. Jag betvivlar starkt att jag behöver så mycket som 7 liter eftersom konvertern inte kommer tömmas, men vill i alla fall vara på den säkra sidan.

Helt orelevant i den här tråden men jag köpe alla stagen till framvagnen också då den är riktigt glapp på ena sidan, tänkte jag byter allt på båda sidor så blir det perfekt med framvagnsinställning utan några glapp, förhoppningsvis.

Jag återkommer med update när jag vet hur det blev med lådan efter byte av grejerna..

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang