Mercedes W204 Automat växlar konstigt ?

Danne_1977
8 oktober 2022 · 3 292 Inlägg

Då har jag bytt grejerna i växellådan som det skrivs så mycket om överallt och just 722.6 lådorna, dvs Kontrollplattan, kontakuttaget, alla o-ringar, oljefilter, jag fyllde på lådan med 5 liter av den rekommenderade ATF oljan till dessa lådor och sen startade jag bilen och drog igenom växlarna lungt och sansat några gånger, allt verkade fungera bra, sen körde jag en sväng för att få upp temperaturen och kollade med mätstickan jag köpte och nivån ligger perfekt. Sen åkte jag en längre sväng och testade kicknodwn för att se hur den växlar och den växlar precis som den ska nu på båda körprogrammen (C och S), jag provade växla manuellt också och även det fungerar äntligen som det ska, förut så hade den en tendens att låsa sig på växel D2.. det händer inte längre.

Allt är väl frid och fröjd nu då ? Nä inte riktigt....

Jag körde 3 mil, stängde av bilen, efter 30 min startade jag den och satte foten på bromsen och la i D, inget hände, jag la i P och sen D igen, inget hände, Jag gav lite lätt gas och då smackade den i växeln så hela drivlinan hoppade till, ja la i P och stängde av bilen, startade den igen och la i D och samma sak hände igen. Den här gången körde jag iväg och den växlade precis som den ska på båda körprogrammen och även manuellt, jag stängde sen av bilen några till gånger några minuter och den fungerar som den ska.. väl hemma igen så kollade jag nivån i lådan igen och den ligger där den ska, jag kollade felkoderna och hittade nåt jag inte sett förut ( Se nedan) Dessa raderade jag och provkörde bilen och den gick precis som den ska, sen kollade jag felkoderna igen och det fanns inga felkoder..   

Min fråga är nu, vad kan ha orsakat fadäsen med att växeln inte hoppade i som den skulle när jag la i D ??


https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75284/75284-c772facaa32f9090c1036faaf0bb8473.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75284/75284-f6e6f97eceee107ca7b7c0bcad952084.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75284/75284-6bef3afa3017082c7765f315b030fb2a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75284/75284-787f144c2a7fb75f69af979d8f5803ac.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75284/75284-fbda84f302e936f3e40e3a9766f2b89f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75284/75284-846b3a68ba7e0f6b5c4c7330a3410705.jpg

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Jesper328
8 oktober 2022 · 2 366 Inlägg

Intressant.

Glappkontakt någonstans?
Såna där koder kan sättas ifall att kommunikationen tappas lite mellan olika styrdon, och samtliga koder går under ”historic” så det är ju inget permanent fel.

Nu var det två år sedan senast jag skruvade MB, men är vi 100 på att några inlärningar ej behöver göras efter att elektronikplattan bytts ut?

Kan du se via livedata om begärd växel ifrån växelväljarens styrdon stämmer överens med faktisk/målväxel i TCM?
Speciellt när den håller på och beter sig.

Senast redigerat av Jesper328 (8 oktober 2022)

Up the RA
Danne_1977
8 oktober 2022 · 3 292 Inlägg

Nu har bilen stått en till två timmar så jag tänkte att jag skulle ut och åka igen och se, mycket riktigt när jag startade den så la jag i backen och då hände ingen, men jag rörde inte gasen och hade kvar i backen och vipps efter 4-5 sekunder så hoppade den i medans jag hade foten på bromsen, jag pluggade direkt i felkodsläsaren och där fanns inga felkoder alls, jag åkte iväg och körde försiktigt och våldsamt, även manuellt, full gas från noll upp till hundra och den växlar verkligen precis som den ska, inga fel alls.

Åkte hem, parkerade, stängde av bilen och startade den igen och det var samma sak, inget hände på på varken R eller D.. efter 5-6 sekunder la jag i P och startade om den och samma sak blev det då fast växeln hoppade i efter 4-5 sekunder precis som första gången, jag satte åter i felkodsläsaren och inga felkoder nånstans. Jag kan inte se livedata från TCM vad jag har hittat i alla fall. Vad jag kan tänka mig så bör inte växellådan bete sig på detta sättet för att den behöver lära sig min körstil igen, men vem vet, jag kan ju ha fel förstås..

Skulle vara väldigt intrassant att veta vad som orsakar detta problem, det är inte speciellt bra heller att inte med säkerhet veta att man få i växel så man kan köra..

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Danne_1977
8 oktober 2022 · 3 292 Inlägg

Jesper328 skrev:
Glappkontakt någonstans?

Jag har dubbelkollat kontakten på lådan som jag har grejat med, verkade inte vara problemet..

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Danne_1977
8 oktober 2022 · 3 292 Inlägg

Jag ska tillägga att detta problemet fanns inte innan jag bytte alla dessa grejer...

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Danne_1977
9 oktober 2022 · 3 292 Inlägg

Imorse började jag med att nollställa växellådan till fabriksinställning innan jag överhuvudtaget startade bilen, sen startade jag den och växellådan fungerade precis som den ska, efter en provkörning på 2.5 mil ungefär så stängde jag av den hemma på gården, sen startade jag den igen och samma fel uppstår igen, inget händer när jag lägger i R eller D, förens i bästa fall efter 4-5 sekunder och då smackar den i växeln så hela drivlinan hoppar till..

Felet inte avhjälpt genom att nollställa växellådan..  inga felkoder.

neutral

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Danne_1977
9 oktober 2022 · 3 292 Inlägg

Och som det ser ut nu så går den inte köra alls, ingen växel hoppar i, spelar ingen roll hur många gånger jag startar om bilen så får jag inte i nån växel. Jag upplever att när jag har växel D i och gasar lite så reagerar den lite sämre på gasen, dvs jag får trycka pedalen lite längre ner innan den börjar höjas i varvtal... Fortfarande inga felkoder.

Senast redigerat av Danne_1977 (9 oktober 2022)

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
9 oktober 2022 · 17 465 Inlägg

Hade samma problem med en Audi A6 för många år sedan. Just att den vägrade och lägga i någon växel. Satt man på tomgång med växelväljaren i läge "D" kunde det ta 10-15 minuter innan drivning kom. I fall du ska flytta på bilen så kan du säkert få i växel alltså....

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Danne_1977
9 oktober 2022 · 3 292 Inlägg

Jag har nu testat igen och varvar jag lite och håller kvar några sekunder så hoppar växel faktiskt i och bilen går göra precis som vanligt. Dubbelkollade nivån på oljan i lådan och den ligger perfekt också.. vette fan vad som är fel faktiskt..

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Jesper328
9 oktober 2022 · 2 366 Inlägg

Jäkla synd att du inte kommer in i TCM för att se livedata.
Även växelväljarn.
Provat lyfta av batteriet i några timmar?

Du finns inte i närheten av Odensbacken?

Up the RA
Danne_1977
9 oktober 2022 · 3 292 Inlägg

Om jag slipper lyfta av batteripolerna så är det ju rätt bra, kan ofta bli massa stök med att nollställa rutorna så hissarna fungerar som dom ska igen och ibland massa annat, jag vet att felkoder ibland kan tas bort genom att lyfta av polerna på tex Volvo V70 osv, Mercedes av dessa årgångar och nyare verkar vara en mycket mer sofistikerade än Volvo..

Jag hade viljat kunna se live data och jag trodde verkligen man kunde det med detta felkodsläsaren men vette fasiken var jag hittar det.. jag finns inte nära Odensbacken dessvärre.

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Jesper328
9 oktober 2022 · 2 366 Inlägg

Tänkte mer på att samtliga styrenheter skall få gå strömlösa ett tag.
Ibland, men bara ibland, så kan skumma fel och felkoder avhjälpas genom att koppla ur styrenheten ett tag.
Däremot så får nog du riva en del för att komma åt tcm och gsm, och det blir enklare att lyfta batteriet.

Up the RA
zzr94092
9 oktober 2022 · 4 385 Inlägg

Du kollar väl oljan när motorn går på tomgång!?

Danne_1977
9 oktober 2022 · 3 292 Inlägg

zzr94092 skrev:
Du kollar väl oljan när motorn går på tomgång!?

Ja absolut..

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Danne_1977
10 oktober 2022 · 3 292 Inlägg

Idag har den gått felfritt hela dagen, inga problem alls.. märkligt fel det där..

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Danne_1977
26 januari 2023 · 3 292 Inlägg

Då har det börjat spöka igen, eller rättare sagt före jul..

Symptomen är exakt den samma som i början av den här tråden, en sammanfattning är att jag har bytt

* Filter
* Conductor Plate
* Kontakt
* Olja

Oljenivån i lådan är där den ska vara när arbetestemperaturen är uppnådd, inga felkoder beträffande lådan, ibland när man kör iväg växlar inte lådan upp, ibland slutar lådan tillfälligt att dra, speciellt när man ska iväg från stillastående och aldrig när man väl kört iväg, den sannolikheten att den ska växla som den ska är större om bilen får stå på tomgång ca 30 min innan avfärd. Den växlar aldrig som den ska när den är kall.

Jag bytte aldrig dom där ventilerna som sitter på plattan jag bytte, det sitter 6 stycken om jag inte minns fel, nu funderar jag på om det kan vara dessa som är felande, eller om det faktiskt är så att hela lådan är skrot.

Nån som har några ideer ?

Tacksam för svar....

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang