KÖPRÅD mil på A-Traktor

Wbillestedt
22 september 2022 · 10 Inlägg

Tjenare,
Är på jakt efter A-Traktor med en budget på ungefär 35000kr men har märkt att nästan allt har gått rejält långt 28.000-50.000 mil och undrar ifall det bara kommer leda till motor och transmissions byten eller inte.
Ska ha den till att pendla så jag vill ju gärna lita på att den startar varje morgon

Senast redigerat av Wbillestedt (22 september 2022)

SportPilot Ubåtsingenjör
22 september 2022 · 7 227 Inlägg

Inte ovanligt att det byggs a-traktorer på uttjänta bilar och sen säljs dyrt. Mitt råd är att bygga en traktor själv om du nu måste ha en.

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
23 september 2022 · 17 448 Inlägg

Köp en Saab 9-3 diesel för 10k och bygg om den för 10k. En kompis gjorde så. Ha koll på reglerna bara.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Lucif3r
23 september 2022 · 2 207 Inlägg

En sån här fråga är så otroligt generellt ställd och beror ju totalt på hundra olika faktorer, såsom bilmodell, hur den skötts, osv osv...

Min nuvaranda 945a t ex har gått 43k mil, motorn går som ny på den... Visst, är knappast en motor som lämpar sig för överdriven trimning utan att totalrenovera den, men i orginalutförande finns inte ett fel på den.

En bekant till mig har en 245a med en motor som rullat närmare 80k, den går också hur bra som helst.

... Sen finns det bilar som rullat under 20k som är totalt slutkörda och färdiga för skroten.

Att drivlinan i en a-traktor skulle rasa pga. miltalet är således omöjligt att svara på. Det man kan säga är ju att motorn knappast jobbar lika hårt spärrad och strypt i 30km/h som om den vore ospärrad och gå som en bil. Givetvis förutsatt att man kör som folk med traktorn, vilket ofta tycks vara ett problem bland ungdommarna...

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
23 september 2022 · 17 448 Inlägg

Ska nu TS bygga en egen så är ju en diesel att föredra. I synnerhet när den ska säljas. Sen kan man förvisso köpa en 945:a som är nyreggad för 30k och den kanske fungerar fint. Eller inte.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Wbillestedt
23 september 2022 · 10 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Köp en Saab 9-3 diesel för 10k och bygg om den för 10k. En kompis gjorde så. Ha koll på reglerna bara.

Låter som ett riktigt drömpris här i trakten

zemet
23 september 2022 · 4 035 Inlägg

Vill du ha något pålitligt i den prisklassen tror jag det du söker är en moped.

torsen
23 september 2022 · 7 230 Inlägg

Samma sak borde väl gälla A-traktorer som personbilar?
Bygg på en japansk bil!
Om den måste fungera!

Brådhis * Voff voff *
23 september 2022 · 10 275 Inlägg

Wbillestedt skrev:
Tjenare,
Är på jakt efter A-Traktor med en budget på ungefär 35000kr men har märkt att nästan allt har gått rejält långt 28.000-50.000 mil och undrar ifall det bara kommer leda till motor och transmissions byten eller inte.
Ska ha den till att pendla så jag vill ju gärna lita på att den startar varje morgon

Beror ju helt på vad det är för bil, skicket är som vanligt viktigare än milen. Finns bilar som är slut vid 20000 mil och det finns dom som gått 47000 och går som en klocka.

Så hitta ett vettigt exemplar, se´n spelar milen mindre roll!

Saab som A-traktor körs mest av folk som tycker att ett inhoppat tak är ett bra tak... roll Vanligast är ju V70/S80/XC70, iaf här i trakten.

Senast redigerat av Brådhis (23 september 2022)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang