Toyota Avensis köpråd

karlsson013
23 september 2022 · 15 Inlägg

Hej jag är helt ny på Toyota, har enbart kört volvo men nu vill vill frugan ha en Toyota Avensis och det är i 100tkr klassen.

Det finns ju några ute, krav är att det ska vara automa.

Jag var inne på diesel och med automat verkar det ju vara 2.2 på 150hk, ( +4000kr i skatt) hur är dessa som långmilate, dom bilarna som ligger i vår prisklass är ju 2010-2012 med 17-22.000 mil på mätaren.
* Vad drar en sån långsträckt/ blandat?
* service är mest olja+filter och ibland diesel filter?

Jag har också sett 2.0 bensin med automat på 153hk verkar också, billigare i skatt 1500-2000kr nån stans..
* Vad drar en besinare med automat ungefär, är det värt att köpa diesel fast det är dyrare skatt?
* Är besinaren dyrare att serva?
* Är den lika driftsäker som dieseln?

Vi kör mellan 1500-2000 mil per år. Tack på förhand för en köpkluven volvoägare 

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
23 september 2022 · 17 470 Inlägg

Med tanke på milen hade jag köpt en diesel. De tidigare dieselmodellerna hade problem med att toppen gick pga dåliga bultar. Vet inte när detta blev åtgärdat. Men har de rullat runt 20k mil så går de nog 30k till.

Bensinarna fungerar fint. En smula törstiga. Lådan "multidrive" är en datoriserad steglös låda. Det kan kännas ovant att motorn tillåts varva en del under acceleration men den "växlar upp" ordentligt vid jämn fart och trots allt rätt snål med dropparna. Skottsäker sak som inte ger upp i första taget. Vi har hemma pratat om att köpa husvagn och den får inte vår Prius dra. Då blir det utan tvekan en Avensis bensin automat pga av att jag bara kör 700 mil per år.

Kolla så värme i kupé är jämn och fin och att den reglerar fort mellan kallt/varmt när du ändrar mellan max/min på klimaten.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
karlsson013
24 september 2022 · 15 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Med tanke på milen hade jag köpt en diesel. De tidigare dieselmodellerna hade problem med att toppen gick pga dåliga bultar. Vet inte när detta blev åtgärdat. Men har de rullat runt 20k mil så går de nog 30k till.

Bensinarna fungerar fint. En smula törstiga. Lådan "multidrive" är en datoriserad steglös låda. Det kan kännas ovant att motorn tillåts varva en del under acceleration men den "växlar upp" ordentligt vid jämn fart och trots allt rätt snål med dropparna. Skottsäker sak som inte ger upp i första taget. Vi har hemma pratat om att köpa husvagn och den får inte vår Prius dra. Då blir det utan tvekan en Avensis bensin automat pga av att jag bara kör 700 mil per år.

Kolla så värme i kupé är jämn och fin och att den reglerar fort mellan kallt/varmt när du ändrar mellan max/min på klimaten.

Tack för infon, jag känner ändå att det kanske är bättre med en bensinare, vi kör ju rätt så korta sträcker till jobb och affären, långsträckt blir det v90 dieseln..

Täcker att dieselvärmare och partikelfiltret kan bli ett problem/ dyrt, känns billigare i längden med en bensinare?

Vad drar en besinaren tro, inte över litern?

Christian S
25 september 2022 · 4 816 Inlägg

karlsson013 skrev:
hur är dessa som långmilate, dom bilarna som ligger i vår prisklass är ju 2010-2012 med 17-22.000 mil på mätaren.

karlsson013 skrev:
Vi kör mellan 1500-2000 mil per år. Tack på förhand för en köpkluven volvoägare 

långmilare? det är ju ungefär vad ni kör per år😅
du får tänka på att dom är 10-12 år gamla.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang