Fundering kring bromskolvar fram Volvo 940

JesperBengtsson0504
23 september 2022 · 30 Inlägg

Hej jobbar med en kundbil i skolan med fram bromsar som ligger på, har pressat tillbaks kolvarna ett par gånger men dom sätter sig igen.

Så det jag egentligen är lite fundersam till är om det är en bra idé att slipa rent kolvarna lite då dom är lite rostiga där dom får kontakt med bromskolvarna eller om det bara är bättre att byta till ett par nya istället, ska även byta damasken och alla tätningar osv.

Hade gärna frågat läraren istället men dom är på kurs just nu och våran vikarie är mest här för att kolla så vi inte sitter och kollar på våra telefoner eller nåt. (:

iallafall tack till dom som orkar svara på mina frågor.

Steff240
23 september 2022 · 1 005 Inlägg

Det går ju att plocka isär oken och med väldigt fint sandpapper försiktigt slipa kolvar och cylindrar. Men är det djupare skador eller grov rost är det bara att byta kolvar och tätningarna.
Nya kolvar och gummin är såpass billiga att jag nog bytt till nya oavsett faktiskt...

Utmarks-Loke
23 september 2022 · 5 809 Inlägg

Man kan lyfta lite på damasken och droppa in lite bromsvätska som smörjning, sedan brukar oken gå ett tag till. Men hade det varit min bil så hade jag bytt till nya ok för det är tråkigt när det fastnar och blir varmt och man måste ha bilen.

Mossan1
23 september 2022 · 2 751 Inlägg

Finns inget amnat att göra än att ta ur kolvarna, putsa/byta dom och hona upp loppet. Montera med nya tätningar.

Eller byta kompletta ok.

Smörja/"motionera" kolvar är bara att fördröja det oundvikliga.
Kolvarna ska aldrig ha direktkontakt med loppet utan det sker pga rost som får kolven större och/eller rost i loppet som blir trängre. Går inte att smörja eller motionera bort.

JesperBengtsson0504
24 september 2022 · 30 Inlägg

Kikade lite mer på kolvarna för att se hur dåliga dom var, det visade sig att dom var i ganska bra skick förutom rost och annat skräp fram till där damasken ska sitta.
Men damaskerna och tätningarna ska bytas och vi ska även prova att snygga till kolvarna men annars så blir det ju ett par nya såklart.

Borde tillägga att kunden är lite snål av sig.

Senast redigerat av JesperBengtsson0504 (24 september 2022)

simlar
24 september 2022 · 5 516 Inlägg

Går att köpa renoveringssats billigt och renovera själv.

Jag har aldrig någonsin köpt helt nya ok utan bara renoverat gamla då det är så pass enkelt och betydligt billigare än köpa helt nya.

Är kolvarna i bra skick kostar satsen under 100kr per ok.
Renoveringssats med nya kolvar brukar kosta 200-300kr per ok.


Betalar kunden däremot för arbetstiden så är det ofta billigare att köpa nya bromsok samt att man får då reservdelsgaranti på nya delen.
Dom flesta verkstäder tar betalt 1000-2000kr per timme, dvs renovera ett ok hos bilverkstad blir samma pengar i bara arbetskostnad som att köpa fabriksrenoverat.

Senast redigerat av simlar (24 september 2022)

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Lucif3r
24 september 2022 · 2 182 Inlägg

Själv är jag tvärtom, jag köper hellre nya ok än att hålla på och renovera dom gamla, iaf på en bil som "måste" gå(aka bruksbil) och har standardbromsar. tongue

Skillnaden mellan renoveringssats(med kolvar) och nya ok är inte stor... Sats kostar, som ovan nämnt, ligger på ~300kr, nya ok kostar runt 500/st. Visst det blir en besparning på ca 400kr för 2 ok, men då slipper man jobbet med renovering, eländet med fastrostade luftnipplar, risk att "göra fel" med packningarna och dammskydden osv osv.

Alla gör såklart som dom vill, finns väl inget sätt som är mer rätt än det andra. smile

Utmarks-Loke
24 september 2022 · 5 809 Inlägg

Lucif3r skrev:
Själv är jag tvärtom, jag köper hellre nya ok än att hålla på och renovera dom gamla, iaf på en bil som "måste" gå(aka bruksbil) och har standardbromsar. tongue

Skillnaden mellan renoveringssats(med kolvar) och nya ok är inte stor... Sats kostar, som ovan nämnt, ligger på ~300kr, nya ok kostar runt 500/st. Visst det blir en besparning på ca 400kr för 2 ok, men då slipper man jobbet med renovering, eländet med fastrostade luftnipplar, risk att "göra fel" med packningarna och dammskydden osv osv.

Alla gör såklart som dom vill, finns väl inget sätt som är mer rätt än det andra. smile

Jag håller med men just oken till volvo 940 verkar kostar runt 1000-lappen så de är lite dyrare ön dagens bilar

Lucif3r
24 september 2022 · 2 182 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Jag håller med men just oken till volvo 940 verkar kostar runt 1000-lappen så de är lite dyrare ön dagens bilar

Beror ju mycket på vart man köper... Biltema t ex kostar dom under 700kr/st på, mekster har för strax över 600 (vilket visserligen fortfarande är mer än dom 500 jag sa).
Bakoken ligger dock högre i pris, men där kan man smita undan med att köpa bakok till en 850 eller S/V70 FWD som ligger lägre i pris. Men då måste man byta *båda* oken då kolvdiametern skiljer lite. Tror jag gav bra precis 600kr/st för bakoken när jag böt på V70in.


Jag kom dock på nu att det existerar ju faktiskt 940is utan ABS, och dom oken kostar ju mer då dom har 2 kolvar per ok istället för 1 som ABS-oken har. Men 940is utan ABS är väl inte direkt super-vanliga...

JesperBengtsson0504
25 september 2022 · 30 Inlägg

simlar skrev:
Går att köpa renoveringssats billigt och renovera själv.

Jag har aldrig någonsin köpt helt nya ok utan bara renoverat gamla då det är så pass enkelt och betydligt billigare än köpa helt nya.

Är kolvarna i bra skick kostar satsen under 100kr per ok.
Renoveringssats med nya kolvar brukar kosta 200-300kr per ok.


Betalar kunden däremot för arbetstiden så är det ofta billigare att köpa nya bromsok samt att man får då reservdelsgaranti på nya delen.
Dom flesta verkstäder tar betalt 1000-2000kr per timme, dvs renovera ett ok hos bilverkstad blir samma pengar i bara arbetskostnad som att köpa fabriksrenoverat.

Hade gjort likadant själv, men värkar inte riktigt som att alla tänker så samma sätt dock, sedan är arbetstiden rätt så billig då vi är skolelever och ibland kan det ta rätt så långt tid med ganska lätta saker.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang