945a b230ft som hugger till på start

Fas2carl
23 september 2022 · 28 Inlägg

Tjenare har en 945a som jag länge försökt få att gå bra men nu ska den fan bli i ordning på ett eller annat sätt

Mitt problem : min 945a hugger till 2-3 gånger på starten och man får tugga en del för att få igång den och när den väll är igång så går den bra tills man stänger av och startar igen då hugger den ännu mer på starten och när den är varm så svajar varvmätaren

Saker som är bytta på den:
Topplockspackning, returörspackning, kamrem,spännare, spridare,fördelare och tändkablar samt tändstift,bytt svänghjulsgivare,lmm och allt detta har jag kollat så att dom får rätt ström och spänning dom ska ha

Saker utöver det jag bytt:
Har satt svänghjulet på rätt plast

Är det något ni undrar så kan jag gladeligen svara på frågor också

Senast redigerat av Fas2carl (23 september 2022)

Steff240
23 september 2022 · 1 005 Inlägg

Hur menar du att den hugger? Är det startmotorn som hackar eller menar du att motorn tänder till utan att starta?

Fas2carl
23 september 2022 · 28 Inlägg

Asså det är som motorn nyper till en kort sekund och sedan drar han runt igen och detta händer 2-3 gånger oavsett kall eller varm

Utmarks-Loke
23 september 2022 · 5 809 Inlägg

Svårt att säga utan att uppleva huggandena i verkligheten men jag funderar på om det kan vara misständingar? Kolla med stroboskoplampa att tändningen verkligen står rätt.

Fas2carl
23 september 2022 · 28 Inlägg

Nej jag vet och vet ej hur jag ska förklara det heller det är knepigt för har haft andra 740-940is som inte krånglat detta är den första och har redan kollat med stroboskoplampa men kanske värt att kolla igen

zzr94092
23 september 2022 · 4 378 Inlägg

Kan det vara startmotorn som fältar ut,kortsluter till gods, då hugger det ju till..

Lucif3r
24 september 2022 · 2 182 Inlägg

Startmotorn är ju misstänkt... Kan ju vara så enkelt att den går för trögt så strömmen inte räcker till.
Har du möjlighet så prova med starthjälp från en annan bil(så det finns mer ström tillgängligt) och se om den beter sig likadant.
Alternativt mät spänningen på batteriet medans startmotorn snurrar. Är allt i "bruksskick" så ska spänningen inte sjunka mer än till 11V på ett halvtrött batteri.

Mossan1
24 september 2022 · 2 751 Inlägg

Visst kan det vara startmotorn.
Säkert troligast.

Men förr kunde motorer som var högtända (dvs hade tändningen för tidigt) göra typ baktändning så startmotorn högg stopp i 0.5sek eller så för att sen fortsätta.
Då var dom också svårstartade och man fick nöta på starten och startade liksom upp långsamt. Ville inte varva upp föränn efter den gått i kanske 1sek eller så.  Svårt att förklara med ord.
Gick skapligt när dom startade.

Trimmade motorer satte man gärna lite högtända med flit så dom gick bättre på högvarv.

En kontroll av tändningsläget kanske.
Sitter kamremmen 100% rätt?
En kugg fel kanske..

Senast redigerat av Mossan1 (24 september 2022)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang