Missljud från motor (?) Skoda kodiaq 2018

Mmbbb
24 september 2022 · 20 Inlägg

Hello! 😱
Det gäller en Skoda Kodiaq.. Modell 2018, diesel.

Igår efter 10 mils körning ut i skogen hörde jag plötsligt ett märkligt ljud från under motorhuven. Liksom högre gäll ton än normalt. Märkte inget konstigt i övrigt. Inga larm i bilen.

Någon med vältränat öra som har någon idé?
Försöker mig på en youtube länk här:

https://youtube.com/shorts/e3zE5PSBQho?feature=share


Please help! 🙏

Mossan1
24 september 2022 · 2 752 Inlägg

Kan inte säga att jag hör något uppenbart fel. Visst tycker jag min egen 2.0TDI 2017 (Audi) går tystare över lag, men en mobilmikrofon och mobilhögtalare (i mitt fall) ger ju inte allra bästa ljudåtergivningen.

Tänker du på tickande, knackande, gnällande, avgasljud ...   osv?

Har ingen gren eller nått liknande lagt sig vid multiremmen eller något tagit i avgasröret och skadat det finns inget bra svar.
Kanske motorn är varmare än normalt eftersom du körde i skogen = saktare.
Alltså inte FÖR varm, utan bara mer varm i all olja, metall, motorfästen, och motorrum generellt än den är efter färd i landsvägsfart.....?
Kan ge ljusskillnader kanske..
Spekulation.

Är ljudet kvar efter att den svalnat är det inte det, givetvis.

Senast redigerat av Mossan1 (24 september 2022)

Mmbbb
24 september 2022 · 20 Inlägg

Jag har så gott jag klarade av med min okunskap lyst ner och ser inga grenar eller dylikt. Alla remmar som syns (ingen aning om vilken/vilka det är) ser fräscha ut också.

Det som är skillnaden nu är att det tidigare inte låtit i princip någonting alls från under huven.
Nu hörs det tydligt inne i kupén också.

Det är egentligen en kombi av flera olika ljud jag inte känner igen. ”Traktorljudet” låter så högt och jag tycker att det är ett gällt ljud. Speciellt vid gas.

När jag startade den kall nu på morgonen var det samma ljud som igår när den var varm.

Såg också att kylvätskan var låg. Men det kan väl inte vara något samband?

Nej mobilkamera ljud kanske inte är det bästa 😂 Jag får ta vad som finns att tillgå 😊

Senast redigerat av Mmbbb (24 september 2022)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
24 september 2022 · 17 380 Inlägg

Det låter ju som den "går hårt" men felkod borde ju finnas då. Skulle någon föreslå att glödstiften är kassa så bortse från det. Dessa har inte med saken att göra.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Mmbbb
24 september 2022 · 20 Inlägg

Förstår att det är svårt att svara på. Men vågar man köra med oljudet? 😱

Mossan1
24 september 2022 · 2 752 Inlägg

Mmbbb skrev:
Förstår att det är svårt att svara på. Men vågar man köra med oljudet? 😱

Utan att veta säkert så är det med största sannolikhet ofarligt att köra.
Så modernt fordon är ganska noga övervakad av systemet och varnar den inte för något är det nog ok att köra.

Visst, tex lagerknack känner inte systemet av, men kan inte förstå varför det skulle uppstå. 2.0 TDI är ganska robusta.

För långsiktigt välmående bör den kanske kollas av verkstad inom rimlig tid.
Så inte dyra följdfel uppstår med en dos otur.

Det var inget som slog i under bilen?
Om något är stukat eller uppressat jord/grus mellan motor och subframe tex. Ev avgasrör. Det kan ge resonansljud.

Senast redigerat av Mossan1 (24 september 2022)

Mmbbb
24 september 2022 · 20 Inlägg

Tack, lugnande kommentar!
Tycker också att bilden borde larma någonting.
Brukar bilar larma för förslitningsgrejer, glapp eller dyl. Eller är det bara vätskor, temp och sånt den larmar för?

Mmbbb
24 september 2022 · 20 Inlägg

Tror inte något slagit i. Fin väg!

Mossan1
24 september 2022 · 2 752 Inlägg

Mmbbb skrev:
Tack, lugnande kommentar!
Tycker också att bilden borde larma någonting.
Brukar bilar larma för förslitningsgrejer, glapp eller dyl. Eller är det bara vätskor, temp och sånt den larmar för?

Nä, inte för mekaniska glapp så.
Så sofistikerad är den inte men det kan knacka av förbränningsskäl också.
Det, känner den av på olika vis.
oljetryck, oljetemp, kylvätsketemp, växellådstemp kamaxelläge osv övervakas kontinuerligt lika som utsläppen.

Låt en verkstad lyssna först, och ev koppla upp den mot diagnosutrustningen och se om något styrdon har något att säga.
Bara allvarliga fel tänder varningar åt föraren.

Mmbbb
24 september 2022 · 20 Inlägg

Just nu lutar jag åt att testa köra hemåt imorgon med beredskap att ringa bärgare om den stannar/varnar eller dylikt.

Mmbbb
25 september 2022 · 20 Inlägg

Testade att köra iallafall.. Kom två mil sen lyste motorlampan gult. Så den är på bärgare på väg till verkstad. Less man blir! 🥵

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
26 september 2022 · 17 380 Inlägg

Mmbbb skrev:
Testade att köra iallafall.. Kom två mil sen lyste motorlampan gult. Så den är på bärgare på väg till verkstad. Less man blir! 🥵

Usch då, håll oss uppdataerade!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
simlar
26 september 2022 · 5 516 Inlägg

Gissar på kamrem hoppat 1-2kugg, motorn brukar då gå men knacka så där hårt som på videon.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
krambriw
26 september 2022 · 424 Inlägg

Kan motorn skadas om man då kör "för länge"? Eller är skadan redan skedd?

Mmbbb
27 september 2022 · 20 Inlägg

Usch! Det låter som ganska allvarliga grejer?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
27 september 2022 · 17 380 Inlägg

Mmbbb skrev:
Usch! Det låter som ganska allvarliga grejer?

Nja, kamremsbyte kan det mycket väl bli. Inte gratis. Men motorn bör väl klarat sig i övrigt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
simlar
27 september 2022 · 5 516 Inlägg

Ibland klarar sig motorn ibland inte.

Är det så att kuggremmen kuggat så är det i bästa fall ny kamremssats och i värsta fall nytt topplock.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Mossan1
27 september 2022 · 2 752 Inlägg

Men vänta nu!
Fullständigt omöjligt med överhoppad kamrem är det inte.

Men det kan vara mycket annat också.
Dessutom går bilen skapligt vilket tyder på att den inte har några interna skador. Ett kugg skadar nog inte. (OM det nu ens är så)
En jäkla skillnad mot tex kamremsbrott.

Onödigt att skrämma upp TS i onödan..

Lysande motorlampa betyder egentligen bara att Aktiv felkod finns lagrad i styrdonet som har relation till utsläppen.

Senast redigerat av Mossan1 (27 september 2022)

Mmbbb
27 september 2022 · 20 Inlägg

Det blir en lång, hemsk väntan på det här.
Nån som vet om sånna här ev fel faller inom försäkring 🫣 Helförsäkring givetvis.

Mossan1
27 september 2022 · 2 752 Inlägg

Maskinförsäkringen i så fall om den inte fallit ut av mil eller tidsskäl.
Olika mil/tid bland bolagen.

Men återigen, gå inte och tro att kamremmen hoppat så motorn är internt skadad.

Snarare något med EGR, VVT eller liknande tror jag, även om överhoppad rem inte är uteslutet.

Senast redigerat av Mossan1 (27 september 2022)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang