Hur byta airbag på Opel Astra -97?

maratonic
25 september 2022 · 90 Inlägg

Hej!
Sambons pappa råkade köra lite för långt fram när han skulle parkera så förar-airbagen löste ut. Jag försöker få klarhet i hur görbart det är att köpa begagnade delar och få dem monterade.

Som jag har förstått är det dessa delar som behöver bytas:
+Airbag
+Styrenhet
+Sensor(er) fram
+Kontaktrullen till airbagen (i ratten)
Kofångaren är inte skadad.

Det verkar som att det går att få tag på för ca 5000 kr och att monteringen skulle gå på ungefär lika mycket.

Nu till mina frågor:
* Är det något mer som kan behöva bytas?
* Är det en chansning att göra detta eller ska det normalt funka så länge man har rätt delar?
* Var hittar man numren på alla reservdelar, så att man köper rätt? Jag har inte lyckats hitta med google, men jag kanske har använt fel sökterm.
* Vilka utrikiska sajter är bra för begagnade reservdelar, och med bra leveranstider? Just airbagen behöver jag hitta på en utrikisk, för på svenska sajter och skrotar finns det inte.


(Varför inte skrota? Med tanke på att bilen bara har gått 5000 mil på en ägare och många av delarna som brukar behöva bytas på äldre bilar redan är bytta tänker vi att det är bättre att fixa den, än att köpa en annan för motsvarande peng, en bil som har gått fem gånger så långt och där vi inte vet vad som kommer att paja härnäst.)

Tack genier, Garaget är bäst!  big_smile

Mossan1
25 september 2022 · 2 752 Inlägg

Detta kanske inte hjälper direkt så, men när en airbag har löst ut är i regel bilen så deformerad att man inte kan fixa själv som normal privatperson.
Brukar (ska) krävas en ganska rejäl stöt.

Small airbagen verkligen så lätt?
Har du kontrollerat så tex subframe och annat inte rört sig?

Vore ju himla surt om ni kostar på den en massa och den är sned.

maratonic
25 september 2022 · 90 Inlägg

Som jag har förstått hade han parkerat och skulle bara köra fram en decimeter till och kom ända in i kaklet. Enligt Mekonomen, dit bilen bogserades (startar inte efter utlöst airbag) syns inga märken på bilen. Det var alltså inte en kraftig stöt, Mekonomen var också fundersam och sa att vi definitivt ska byta sensorerna ifall de var defekta.

Vi ska inte försöka göra det själva, vi tänkte skaffa delar och låta en kunnig göra det.

Senast redigerat av maratonic (25 september 2022)

torsen
25 september 2022 · 7 198 Inlägg

Märkligt att kollisionen varit så kraftig att krockkudden löst ut, men stötfångaren är oskadad.
Krockade själv för några år sedan med ett vildsvin.
Framkofångaren, av plast, skadades allvarligt.
Men någon krockkudde löste inte ut.

maratonic
25 september 2022 · 90 Inlägg

torsen skrev:
Märkligt att kollisionen varit så kraftig att krockkudden löst ut, men stötfångaren är oskadad.
Krockade själv för några år sedan med ett vildsvin.
Framkofångaren, av plast, skadades allvarligt.
Men någon krockkudde löste inte ut.

Kollisionen var inte kraftig som jag förstått det, jag redigerade mitt tidigare svar för att förtydliga.

Mew
25 september 2022 · 2 152 Inlägg

torsen skrev:
Märkligt att kollisionen varit så kraftig att krockkudden löst ut, men stötfångaren är oskadad.
Krockade själv för några år sedan med ett vildsvin.
Framkofångaren, av plast, skadades allvarligt.
Men någon krockkudde löste inte ut.

Japp, brukar snarare vara åt det hållet. Small den så lätt är jag lite inne på verkstadens linje, att något i systemet har felat för att få airbagen att lösa ut på en sådan liten touch. Eller så råkade väggen toucha på precis fel ställe, så att bilens system trodde det var en betydligt större smäll.

Oavsett vilket så "får man inte" sälja begagnade airbags i Sverige. Inom citationstecken för att det är knappast straffbart om någon privatperson säljer en begagnad airbag från en bil som säljs i delar, men företag/bilskrotar säljer inte sådant. Billigast är att hitta någon som plockar ner och säljer en likadan bil i delar, alt. köpa en komplett skrotbil (obessad, rostig eller liknande) och plocka över det som behövs från den. Men det förutsätter att man hittar något av alternativen inom rimligt avstånd, vilket inte alltid kan vara så lätt. Men värt att kolla upp iallafall. Kolla Blocket, Facebook Marketplace osv. smile

Senast redigerat av Mew (25 september 2022)

maratonic
25 september 2022 · 90 Inlägg

Mew skrev:
Oavsett vilket så "får man inte" sälja begagnade airbags i Sverige.

-Jag vet, det var därför jag frågade om var man hittar rätt reservdelsnummer för originaldelarna och vilka utrikiska webshoppar för reservdelar som är bra. smile

Finns just nu ingen potentiell reservdelsbil på marknaden och begagnat (varav själva airbagen från utomlands) verkar vara billigaste och snabbaste alternativet. Bilen behöver flyttas från nuvarande plats i slutet av denna vecka.

Senast redigerat av maratonic (25 september 2022)

Mew
25 september 2022 · 2 152 Inlägg

Den lär vara fullt körbar som den är dock, iallafall utan airbags. Brukar finnas en switch eller knapp som bryter tändnings-eller bränslesystemet vid en ev krock. Återställer man den så funkar bilen igen. Inte säker på om det är likadant på just din bil, men värt att kolla upp.

Btw - kolla om bältessträckarna är utlösta med. I så fall måste de också bytas. smile

Senast redigerat av Mew (25 september 2022)

maratonic
25 september 2022 · 90 Inlägg

Mew skrev:
Brukar finnas en switch eller knapp som bryter tändnings-eller bränslesystemet vid en ev krock. Återställer man den så funkar bilen igen. Inte säker på om det är likadant på just din bil, men värt att kolla upp.

Btw - kolla om bältessträckarna är utlösta med. I så fall måste de också bytas. smile

-Tack för de tipsen! Ska kolla upp strömbrytaren, men hur kollar man bältessträckarna? Är det nåt man kan göra själv enkelt?

maratonic
26 september 2022 · 90 Inlägg

Var förbi bilen och tog lite bilder idag. Det ser ut som att "bogserings-öglan" i fram har skrapat i men i övrigt inte mycket till skador på kofångaren. Fästet vid hjulhuset har inte släppt t.ex. och den ser inte ut att vara intryckt på något sätt. Tror ni det är risk för att ramen blivit sned av detta?

https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229155/229155-74abb8d14f0a921a40ac4f1cff68d6f0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229155/229155-ab1900a6fdeb805bcbe62dad9a831db9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229155/229155-0ccb0ae660c36d90699644f839ddc6ee.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229155/229155-ce36ddd6f740d80159c677d0b7c27016.jpg

torsen
26 september 2022 · 7 198 Inlägg

Mew skrev:
Den lär vara fullt körbar som den är dock, iallafall utan airbags. Brukar finnas en switch eller knapp som bryter tändnings-eller bränslesystemet vid en ev krock. Återställer man den så funkar bilen igen. Inte säker på om det är likadant på just din bil, men värt att kolla upp.

Btw - kolla om bältessträckarna är utlösta med. I så fall måste de också bytas. smile

I vissa bilars instruktionsböcker står var anordningen som bryter strömmen till bränslepumpen finns, och hur man återställer "knappen".
På Land Rover Defender sitter den på torpedväggen - på Ford Focus under klädseln framför högra framdörrens A-stolpe.
De enda jag haft anledning att forska efter.

maratonic
26 september 2022 · 90 Inlägg

Ingen switch på den här bilen tyvärr enligt dokumentationen.

Frågorna som kvarstår är:
Är det troligt utifrån ovan bilder att ramen är skadad?
Hur kollar man ifall bältessträckarna behöver bytas?

Brådhis * Voff voff *
26 september 2022 · 10 244 Inlägg

maratonic skrev:
Ingen switch på den här bilen tyvärr enligt dokumentationen.

Frågorna som kvarstår är:
Är det troligt utifrån ovan bilder att ramen är skadad?
Hur kollar man ifall bältessträckarna behöver bytas?

Skulle säga att det extremt osannolikt att bilen blivit ramsned av den lilla skadan. Av skadan att döma på, endast, bogseröglan känns det som att hastigheten knappast var mer än 5-7 km/h...

Det kan även nämnas att när jag jobbade på en biluthyrning för 22-23 år sedan så hade vi en Chrysler Neon där kunden gjorde en liknande grej. Det var en automatare och kunden missade det här med att den rullar iväg om man inte håller på bromsen, så den rullade in i en halvhög trottoarkant. Enda skadorna var lite repor samt att airbagen löste ut... Hastighet, maximalt 5 km/h... Så det händer...

Senast redigerat av Brådhis (26 september 2022)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
maratonic
27 september 2022 · 90 Inlägg

Uppdatering: Bilen startade!
Jag var förbi verkstan dit den blev bogserad efter incidenten (då den inte startade) men idag testade jag och då gick det bra och jag kunde köra hem den till ägaren. Det verkar ju osannolikt att den här händelsen har skadat bilen allvarligt och nu är det inte "få klart allt  denna vecka eller skrota den", så när jag i lugn och ro har  kollat upp exakta delar och deras tillgänglighet kommer jag nog att göra ett försök att fixa den. Även bältesspännaren verkar intakt - jag vet inte hur de uppträder när de har smällt men förarbältet fungerar som vanligt.

Den del som jag inte har koll på än är krocksensorn, var sitter den egentligen och vilken resevdelsgrupp tillhör den? Jag har inte plöjt all dokumentation men har i alla fall inte hittat den i Electrical eller i Front end...

Senast redigerat av maratonic (27 september 2022)

maratonic
27 september 2022 · 90 Inlägg

Brådhis skrev:
Skulle säga att det extremt osannolikt att bilen blivit ramsned av den lilla skadan. Av skadan att döma på, endast, bogseröglan känns det som att hastigheten knappast var mer än 5-7 km/h...

Det kan även nämnas att när jag jobbade på en biluthyrning för 22-23 år sedan så hade vi en Chrysler Neon där kunden gjorde en liknande grej. Det var en automatare och kunden missade det här med att den rullar iväg om man inte håller på bromsen, så den rullade in i en halvhög trottoarkant. Enda skadorna var lite repor samt att airbagen löste ut... Hastighet, maximalt 5 km/h... Så det händer...

-Tack för att du delar detta, det gör mig lugnare. Vad var ni tvungna att byta på den bilen efter det?

Brådhis * Voff voff *
27 september 2022 · 10 244 Inlägg

maratonic skrev:

Brådhis skrev:
Skulle säga att det extremt osannolikt att bilen blivit ramsned av den lilla skadan. Av skadan att döma på, endast, bogseröglan känns det som att hastigheten knappast var mer än 5-7 km/h...

Det kan även nämnas att när jag jobbade på en biluthyrning för 22-23 år sedan så hade vi en Chrysler Neon där kunden gjorde en liknande grej. Det var en automatare och kunden missade det här med att den rullar iväg om man inte håller på bromsen, så den rullade in i en halvhög trottoarkant. Enda skadorna var lite repor samt att airbagen löste ut... Hastighet, maximalt 5 km/h... Så det händer...

-Tack för att du delar detta, det gör mig lugnare. Vad var ni tvungna att byta på den bilen efter det?

Jag minns tyvärr inte, det är så länge sedan nu. Men jag tror att Chrysler eller försäkringsbolaget löste in den. Är ju lite känsligt med utlösta airbagsystem, i synnerhet när det skett av misstag.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang