940 luftning av bromsar problem

ekstrom02
25 september 2022 · 3 Inlägg

Volvo 945 1991 B230fd

Har bytt bromsslang fram på båda sidor. Och efter att jag har luftat båda sidorna så blir det tryck i pedalen och den blir hård. Men trycker man hårt på pedalen så sjunker den långsamt till bottnet.
Och om jag startar bilen försvinner allt tryck från pedalen och får inget tryck av att pumpa på pedalen heller. Men när bilen är av får man tryck men den sjunker långsamt.

Vad kan vara fel?
Fortfarande luft i broms systemet? Eller kan bromscylindern tagit stryk om pedalen gått i bottnet?

Steff240
26 september 2022 · 1 005 Inlägg

Låter som att det är luft kvar någonstans. Är det ABS på bilen? Isåfall kan det blivit en luftbubbla i ABS-blocket och det kan vara lite trixigt att komma tillrätta med.
Det krävs ofta att man antingen trycksätter bromsvätskebehållaren under luftningen, eller att man trycker i ny vätska i systemet baklänges genom luftnippel.

Senast redigerat av Steff240 (26 september 2022)

ekstrom02
26 september 2022 · 3 Inlägg

Steff240 skrev:
Låter som att det är luft kvar någonstans. Är det ABS på bilen? Isåfall kan det blivit en luftbubbla i ABS-blocket och det kan vara lite trixigt att komma tillrätta med.
Det krävs ofta att man antingen trycksätter bromsvätskebehållaren under luftningen, eller att man trycker i ny vätska i systemet baklänges genom luftnippel.

Ingen ABS. Ska prova lufta med tryck i behållaren

Lucif3r
26 september 2022 · 2 182 Inlägg

När du böt slangarna, försvann all vätska ur behållaren? För isf kan du ha fått luft i bromscylindern, vilket ibland kan vara ett halvt h-e att bli av med. Men jag tror det finns luftnippel på den också...

Som svar på sista frågan, ja - en gammal bromscylider kan gå sönder om den går i botten. Är väl inte direkt det vanligaste felet, men händer lite titt som tätt.

ekstrom02
26 september 2022 · 3 Inlägg

Lucif3r skrev:
När du böt slangarna, försvann all vätska ur behållaren? För isf kan du ha fått luft i bromscylindern, vilket ibland kan vara ett halvt h-e att bli av med. Men jag tror det finns luftnippel på den också...

Som svar på sista frågan, ja - en gammal bromscylider kan gå sönder om den går i botten. Är väl inte direkt det vanligaste felet, men händer lite titt som tätt.

Vad jag såg så har det funnits vätska i behållaren helatiden, har försökt vara noga med det.

Ja det fanns 2st luftnipplar på bromscylindern. Och efter jag luftat dem blev bromspedalen bättre. Nu blir den stum med bilen avstängd, som de ska va. Och när jag startar bilen så tar bromsen men den tar bara väldigt långt ner. Men bromsverkan är endå ganska bra, mycket bättre än tidigare. Ska prova imorgon igen lufta allting.

Tack för hjälpen!

torsen
27 september 2022 · 7 198 Inlägg

Lucif3r skrev:
När du böt slangarna, försvann all vätska ur behållaren? För isf kan du ha fått luft i bromscylindern, vilket ibland kan vara ett halvt h-e att bli av med. Men jag tror det finns luftnippel på den också...

Som svar på sista frågan, ja - en gammal bromscylider kan gå sönder om den går i botten. Är väl inte direkt det vanligaste felet, men händer lite titt som tätt.

Stämmer bra det.
Därför bör man,  vid "pedalluftning", ha en kloss under bromspedalen, så att den inte går i botten.
Går bromspedalen i botten, på en begagnad huvudbromcylinder, så kan packningen skadas av "vändkanten", och börja läcka.

torsen
27 september 2022 · 7 198 Inlägg

ekstrom02 skrev:

Lucif3r skrev:
När du böt slangarna, försvann all vätska ur behållaren? För isf kan du ha fått luft i bromscylindern, vilket ibland kan vara ett halvt h-e att bli av med. Men jag tror det finns luftnippel på den också...

Som svar på sista frågan, ja - en gammal bromscylider kan gå sönder om den går i botten. Är väl inte direkt det vanligaste felet, men händer lite titt som tätt.

Vad jag såg så har det funnits vätska i behållaren helatiden, har försökt vara noga med det.

Ja det fanns 2st luftnipplar på bromscylindern. Och efter jag luftat dem blev bromspedalen bättre. Nu blir den stum med bilen avstängd, som de ska va. Och när jag startar bilen så tar bromsen men den tar bara väldigt långt ner. Men bromsverkan är endå ganska bra, mycket bättre än tidigare. Ska prova imorgon igen lufta allting.

Tack för hjälpen!

Om du inte lyckas lufta så föreslår jag att du uppsöker en allbilsverkstad, med bromsvätskesug, som suger bromsvätskan genom luftningsventilerna.
Gjorde jag efter att själv försökt att trycksätta bromsvätskebehållaren med LÅGT tryck genom ett lock som modifierats och försetts med bilventil.
Ett tips, om du själv vill laborera med att trycksätta lock, men inte har tryckluft, är att utnyttja luften i reservhjulet.
Men var försiktig så att du inte sätter för högt tryck på ventilen i locket.
Locket, som jag modifierade, anskaffade jag på en plockbilskrot.
Har du tur så kan du på bilskroten även hitta burkar med "punkasprej".
Från dom tar du slangarna med munstycken och skarvar med en slang mellan "punkaburksslangarna".
Lycka till!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang