Hur få tag på sk "grön diesel" I mindre mängder?

Eleeb90
28 september 2022 · 345 Inlägg

Hej!  Jag funderar på att försöka få tag i grön diesel. Tänkte använda det i stationär dieselvärmare . Det är då fullt lagligt.

Hur kan man få tag i mindre mängder?
Kan man tanka det på pump någonstans?
Eller få tag på annat sätt?
Tänkte typ 50 liter då och då.

Mvh

Senast redigerat av Eleeb90 (28 september 2022)

krambriw
28 september 2022 · 424 Inlägg

Vad menar du med grön diesel???

Du väl tanka HVO100 på OK/Q8, det ger ju minimalt med utsläpp jämfört med valig diesel

Utmarks-Loke
28 september 2022 · 5 813 Inlägg

Hade det varit lätt att få tag på så hade alla kört på det

mb_pucken
28 september 2022 · 5 083 Inlägg

krambriw skrev:
Vad menar du med grön diesel???

Du väl tanka HVO100 på OK/Q8, det ger ju minimalt med utsläpp jämfört med valig diesel

Färgad diesel eller grön diesel som den också kallas är en lågskattad diesel som är förbjuden att använda som drivmedel till bilar, traktorer och andra vägburna fordon, den här sortens diesel får enbart användas till stationära maskiner på t. ex. krossanläggningar och till fartyg i kommersiell drift.

Hämtat från Google :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
krambriw
28 september 2022 · 424 Inlägg

Aha, jag tolkade det felaktigt som att det var en miljövän som ville tanka "grönt"

Ursäkta!

Hegge_
28 september 2022 · 22 Inlägg

Nu vet jg inte var du bor men gröndiesel finns på Lundblads bränsle i Alingsås. Bara att ta med sin dunk och tanka som vilken annan soppa som helst.
Dom har även Blankdiesel och HVO.

Brådhis * Voff voff *
28 september 2022 · 10 244 Inlägg

Dom flesta sjömackar säljer gröndiesel.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Eleeb90
29 september 2022 · 345 Inlägg

Hegge_ skrev:
Nu vet jg inte var du bor men gröndiesel finns på Lundblads bränsle i Alingsås. Bara att ta med sin dunk och tanka som vilken annan soppa som helst.
Dom har även Blankdiesel och HVO.

Okej nånstans i Sverige. Bör i Norrland så verkar mest finnas söderut. Men ska kolla upp mer tack.

Utmarks-Loke
29 september 2022 · 5 813 Inlägg

Förr brukade norrlänningar åka över till Finland för att tanka lågskattad diesel, funkar inte det längre?

zemet
29 september 2022 · 4 030 Inlägg

Hegge_ skrev:
Nu vet jg inte var du bor men gröndiesel finns på Lundblads bränsle i Alingsås. Bara att ta med sin dunk och tanka som vilken annan soppa som helst.
Dom har även Blankdiesel och HVO.

Vet du vad dem tar för grön diesel?
Hitta ingen info om det på deras hemsida.

Hegge_
29 september 2022 · 22 Inlägg

Dålig koll för stunden. Har på senare tid varit mellan 1 och 2 spänn billigare än vanlig diesel. Tidigare var det mycket större skillnad.

uhlin
29 september 2022 · 2 831 Inlägg

Du har inte möjlighet att åka till Norge?

Vet inte riktigt hur långt du har att åka dit, men där finns väl gröndiesel i vanliga mackar och kostar omkring 15 kr/litern enligt vad jag hört.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang