Saab 9-5 går ryckigt, trög att få iväg, orolig tomgång.

sillkonserv24
29 september 2022 · 8 Inlägg

Hej! Jag har en Saab 9-5 SC MY2001 med en B205e och manuell växellåda. Köpte den för några månader sen och upptäckte efter ett tag att den rycker och vibrerar en hel del. Fick motorlampa och bytte ut tändkassetten och motorlampan försvann men tyckte inte det blev något bättre. Det märks väldigt tydligt när jag ska få iväg den från att stått stilla. Måste ta i rejält med gasen för att bilen inte ska skaka och rycka iväg. Känns som jag konstant ska få kärringstopp om jag inte gasar mycket mer än vad som är rimligt. Ryckandet märks särskilt vid lägre farter t.ex om jag kör på 1an eller 2an och inte gasar eller trycker ner kopplingen. Tomgången är orolig också. Känner hur det vibrerar i sätet, ratten och växelspaken och ibland när jag står stilla känns som det motorn kommer dö när varven dyker. Varven vandrar runt 700-900. Får inga lampor eller koder.

Bytte vakuumslangar och satte på en handske på oljepåfyllningsöppningen och den sög in så det var ju positivt. Har bytt tändkassett, tändstift (BCPR6ES-11), gjort rent LMM, bytt olja, oljefilter, luftfilter. Drog ut ett tändstift igår och såg att det var helt vitt så antar att den går snålt. Har beställt nytt bränslefilter men tveksamt om det kommer göra något. Börjar bli galen på det här. Nån som har en idé vad det kan vara? Bränslepumpen?


Bilen har gått ca 24 000 mil och är original så vitt jag vet.

Saab 9-5 2,0t - 01
Saab 900 2,0 -86
jaka54
29 september 2022 · 5 719 Inlägg

Hej!
Det enklaste sättet att  felsöka ett fel som du beskriver (att motorn går ojämnt ) är att kolla så den inte drar tjuvluft! Spreja  på startgas eller Brakekleener runt insug och insprutning.! Märker du att varvtalet går upp så vet du att där har du en läcka. Vita tändstift tyder på att motorn går snålt på grund av för mycket luft (tjuvluft=läckage)
Sen kan man kolla felkoder!

Jesper328
29 september 2022 · 2 366 Inlägg

Se över tjuvluft på det vis Jaka54 föreslog.

Kontrollera backventilerna i EVAP-systemet.
Sitter en bakom höger lykta, och en eller två undertill bilen.

Se över gasspjället om det rör sig som det skall, och kontrollera även lägesgivarna via dator om du har tillgång till en sådan.

Vad händer om du till exempel ligger i 80km/h på trean och trycker plattan i mattan?

Senast redigerat av Jesper328 (29 september 2022)

Up the RA
sillkonserv24
30 september 2022 · 8 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Det enklaste sättet att  felsöka ett fel som du beskriver (att motorn går ojämnt ) är att kolla så den inte drar tjuvluft! Spreja  på startgas eller Brakekleener runt insug och insprutning.! Märker du att varvtalet går upp så vet du att där har du en läcka. Vita tändstift tyder på att motorn går snålt på grund av för mycket luft (tjuvluft=läckage)
Sen kan man kolla felkoder!

Tack för tipset! Blir att göra det imorgon! Har kollat koder, dock med en bluetooth-obd så vet inte hur mycket jag litar på det..

Saab 9-5 2,0t - 01
Saab 900 2,0 -86
sillkonserv24
30 september 2022 · 8 Inlägg

Jesper328 skrev:
Se över tjuvluft på det vis Jaka54 föreslog.

Kontrollera backventilerna i EVAP-systemet.
Sitter en bakom höger lykta, och en eller två undertill bilen.

Se över gasspjället om det rör sig som det skall, och kontrollera även lägesgivarna via dator om du har tillgång till en sådan.

Vad händer om du till exempel ligger i 80km/h på trean och trycker plattan i mattan?

Tack för tips! Bakom höger lykta, alltså under LMM? Är det för bränsleavdunstningen?

Försökte kolla spjället igår men tyckte inte det rörde på sig något. Tog av det stora röret ovanpå. Är det något mer man behöver göra?

Provade att lägga i 3an i 80 och köra plattan i mattan och tyckte att den tryckte på ganska bra!

Mvh David

Saab 9-5 2,0t - 01
Saab 900 2,0 -86
sillkonserv24
11 oktober 2022 · 8 Inlägg

Jesper328 skrev:
Se över tjuvluft på det vis Jaka54 föreslog.

Kontrollera backventilerna i EVAP-systemet.
Sitter en bakom höger lykta, och en eller två undertill bilen.

Se över gasspjället om det rör sig som det skall, och kontrollera även lägesgivarna via dator om du har tillgång till en sådan.

Vad händer om du till exempel ligger i 80km/h på trean och trycker plattan i mattan?

EVAP var lösningen!! EVAP-slangen som sitter bak på spjällhuset hade ett stort hål. Fixat med isoleringstejp och nu går bilen som en dröm. Tack!

Saab 9-5 2,0t - 01
Saab 900 2,0 -86
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang