Koppla brytare och relä, plusjordad

DeMeester
1 oktober 2022 · 26 Inlägg

Okej så jag har blivit med bil och behöver koppla en del el. Jag har aldrig gjort det förut men vet hur plus och minus fungerar. På alla ställen jag har sökt upp info står det att det ska komma en svag ström från brytaren/knappen alltså till 86 på relät. Det går alltså bara en kabel från batteriet till brytaren (-) i det här fallet eftersom bilen är plusjordad, andra kabeln från brytaren går till 86 på relät. Sen vet jag att 85 på relät ska jordas direkt på ramen/karossen, 30 ska det komma ström direkt från batteriet från pluspolen med säkring såklart och 87 går till det man ska styra t.ex strålkastarna som också ska sitta jordade. Min bil har en positiv jord, alltså jordas pluspolen i ramen. Så istället för att (+) går till 30 på relät ska jag koppla dit (-) istället om jag inte har fel sen är allt annat också omvänt antar jag. Om det är något som jag missat eller inte förstått får någon gärna skriva det.

Edit: Går det att koppla allt med 4 pin relän eller behöver man andra ibland?

Senast redigerat av DeMeester (1 oktober 2022)

Mossan1
1 oktober 2022 · 2 752 Inlägg

Det är inte svårare än att plus och minus byter plats när det är plusjord.
Så ja, du ska ha säkrad minus på 30.

Även säkrad minus som manöverström.
(Det som styr reläet)
Vid extraljuskoppling låter man strömmen till helljuset styra reläet så det sluter tillsammans med helljuset automatiskt.

Antalet utgångar på reläet är beroende på tänkta funktionen. Tex om det ska vara enkel eller dubbla utgångar, växlande relä, osv.

Vilken som är plus eller minus på 85 och 86 spelar faktiskt ingen roll. Magnetspolen bryr sig inte i det.

Senast redigerat av Mossan1 (1 oktober 2022)

torsen
2 oktober 2022 · 7 198 Inlägg

Nyfiken i en strut undrar om det är en gammal brittisk bil du håller på med?
Eller är det strömmen till huvudstrålkastarna på en japansk bil du håller på med - t ex Suzuki?

Brådhis * Voff voff *
2 oktober 2022 · 10 244 Inlägg

torsen skrev:
Nyfiken i en strut undrar om det är en gammal brittisk bil du håller på med?
Eller är det strömmen till huvudstrålkastarna på en japansk bil du håller på med - t ex Suzuki?

Nu skriver han ju att bilen är plusjordad, och det är ju inte japanarna. Dom har bara dille på minusstyrt lyse... smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
DeMeester
3 oktober 2022 · 26 Inlägg

torsen skrev:
Nyfiken i en strut undrar om det är en gammal brittisk bil du håller på med?
Eller är det strömmen till huvudstrålkastarna på en japansk bil du håller på med - t ex Suzuki?

Ja det är en brittisk bil. En land rover series 2a 109 pickup från 1965 är det

Edit: Har lagt till den på min profil nu

Senast redigerat av DeMeester (3 oktober 2022)

torsen
4 oktober 2022 · 7 198 Inlägg

Råder dig att gå in på Svenska Land Rover Klubben, http://slrk.se och ställa frågan under avdelningen för Serie 2A.
Lycka till.

Brådhis * Voff voff *
4 oktober 2022 · 10 244 Inlägg

granadadr skrev:

torsen skrev:
Nyfiken i en strut undrar om det är en gammal brittisk bil du håller på med?
Eller är det strömmen till huvudstrålkastarna på en japansk bil du håller på med - t ex Suzuki?

även volvo v40 har plusstyrt eller hur det var smile,, borde väl gå att använda ett brytande relä,, köper vxl relän från biltema,, då kan man ha det som brytande,, är kopplat till mina dimljus så dem fungerar som drl,, å stängs av aut då halvljus går igång smile

Du får skilja på minusstyrt/plusstyrt ljus och plusjordat fordon. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
granadadr
4 oktober 2022 · 7 268 Inlägg

Brådhis skrev:

granadadr skrev:

torsen skrev:
Nyfiken i en strut undrar om det är en gammal brittisk bil du håller på med?
Eller är det strömmen till huvudstrålkastarna på en japansk bil du håller på med - t ex Suzuki?

även volvo v40 har plusstyrt eller hur det var smile,, borde väl gå att använda ett brytande relä,, köper vxl relän från biltema,, då kan man ha det som brytande,, är kopplat till mina dimljus så dem fungerar som drl,, å stängs av aut då halvljus går igång smile

Du får skilja på minusstyrt/plusstyrt ljus och plusjordat fordon. smile

joo tänkte fel,, tog bort inlägget,, tänkte nog på minusstyrt helljus,,  sorry

Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang