Stabilisatorstag

Roger72
2 oktober 2022 · 40 Inlägg

Hej
Ska byta stabilisatorstag fram på min  s70.
Hur ska man ha bilen? Ska båda sidor stå på pallbockar för att avlasta eller kan man ta en sida i taget , men får då för mig att det belastar krängningshämmaren och det skulle kunna krångla till det , när man ska montera ihop?

Någon som har bra tips och koll ?

Mvh Roger

zzr94092
2 oktober 2022 · 4 378 Inlägg

Låt båda hjulen hänga i luften..

Roger72
2 oktober 2022 · 40 Inlägg

Ok , tack, ska testa det.

torsen
2 oktober 2022 · 7 198 Inlägg

Se till att bilen står på absolut plant underlag så spänns inte krängningshämmaren och båda stagen kan lossas utan att det spänner.

Ett mycket vanligt problem på riktiga terrängbilar som har mekaniska/manuella snabblossningar för krängningshämmaren.

Med hjulen hängande fritt kan det i vissa fall bli svårare att montera andra/sista krängningshämmarlänken/-staget.

Brådhis * Voff voff *
2 oktober 2022 · 10 244 Inlägg

Enklast på en S70 är att ha domkraften till hjälp om du lyfter en sida i taget. Ställ bilen på en pallbock och använd domkraften till att avlasta krängningshämmaren.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Roger72
3 oktober 2022 · 40 Inlägg

Har provat att ha bilen på pallbock på ena sidan ( andra däcket på marken )sedan använda domkraft till att trycka upp fjäderbenet.  Men det fattas en bra bit till att få i staget i hålet på fjäderbenet.

Vad kan det bero på ?

Lucif3r
3 oktober 2022 · 2 183 Inlägg

Bilen står "ojämnt", krängaren är i spänn.
Man lär hissa båda hjulen för att avlasta krängaren, så båda länkarmarna är i samma nivå.

Roger72
3 oktober 2022 · 40 Inlägg

Ok , ska testa att hissa båda sidor. 
Tackar alla för info !!!

torsen
4 oktober 2022 · 7 198 Inlägg

Provade du först, som jag skrev ovan, att kvar bilen på marken - som måste vara plan?
Har stor erfarenhet av att lossa och montera krängningshämmarlänkar!
Ibland kan man behöva hjälp av någon som tynger ner eller lyfter bilen något för att bussningen ska passa med hålet.

Lucif3r
4 oktober 2022 · 2 183 Inlägg

Heh, man lär vara duktigt smidig för att komma åt krängarstagen med bilen(och hjulen) på marken tongue

Roger72
5 oktober 2022 · 40 Inlägg

Hello, nu är de bytta.  Gick bra, hade bilen på pallbockar fram, hjul av . Fick hjälpa till lite med  extra domkraft för att få på plats. 
👍🏼👍🏼👍🏼🥳

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang