Lampa till låg bromsvätska lyser volvo v70 -99

Medelpad
2 oktober 2022 · 7 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235098/235098-8418d20dbd44b4b29ee56e7a2365a218.jpg

Som rubriken säger så lyser lampan som indikerar låg nivå av bromsvätska. Det finns bromsvätska i behållaren så den borde inte lysa. Är det någon här som vet om den ska lysa och varna för annat än bromsvätska och isåfall vad? Jag har tyvärr ingen instruktionsbok att titta i angående detta.

Mvh
Janne

Utmarks-Loke
2 oktober 2022 · 5 809 Inlägg

Den kan väl även varna för andra allvarliga fel på bromssystemet men jag vet inte riktigt vad det skulle vara i såna fall.

Vad är det för givare till bromsvätskenivån på en sådan bil, kanske någon form av flottör i bromsvätskebehållaren? Mät kontakten över den samtidigt som du rör på flottören så ser du om den fungerar.

torsen
2 oktober 2022 · 7 198 Inlägg

På en del bilar finns det en strömställare nere under bromspedalen.
Den aktiveras om bromspedalen går för djupt ner.
Meningen är att den indirekt ska uppmärksamma på fel på en bromskrets.
Strömställaren är lätt att återställa/dra upp.
Kanske en mycket kraftig inbromsning aktiverat varningslampan - om din bil har den här säkerhetsanordningen.

En annan orsak kan vara att elledningen till bromsvätskeflottören är skadad så att varningslampan lyser p g a jordfel.

B  w så är varningslampan kombinerad för bromsvätskenivå och parkeringsbroms på en av mina bilar.
Skadad ledning till parkeringsbromsspaken/-handtaget leder till samma felindikering.

Brådhis * Voff voff *
2 oktober 2022 · 10 244 Inlägg

torsen skrev:
På en del bilar finns det en strömställare nere under bromspedalen.
Den aktiveras om bromspedalen går för djupt ner.
Meningen är att den indirekt ska uppmärksamma på fel på en bromskrets.
Strömställaren är lätt att återställa/dra upp.
Kanske en mycket kraftig inbromsning aktiverat varningslampan - om din bil har den här säkerhetsanordningen.

En annan orsak kan vara att elledningen till bromsvätskeflottören är skadad så att varningslampan lyser p g a jordfel.

B  w så är varningslampan kombinerad för bromsvätskenivå och parkeringsbroms på en av mina bilar.
Skadad ledning till parkeringsbromsspaken/-handtaget leder till samma felindikering.

V70 97-00 har inte någon sådan givare och har separat lampa för parkeringsbromsen. smile Så flottören eller dess kablage är nog rätt väg att gå.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Medelpad
7 oktober 2022 · 7 Inlägg

Tack för alla svar jag fått. Jag bytte ut locket inklusive flottör, visserligen begagnad sådan för några månader sedan men det blev ingen skillnad. Jag får nog kolla upp kablaget och se om jag kan finna något problem. Chansen finns ju att locket jag bytte till också var trasigt, det är min tur i bilmekande att man isåfall bytte ut en trasig del till en annan trasig del.

Lucif3r
8 oktober 2022 · 2 183 Inlägg

Prova bygla kontakten och se om lampan slocknar. Gör den det är fel på flottören, annars ligger felet någon annanstans.

uhlin
8 oktober 2022 · 2 831 Inlägg

Är inte detta även lampan för slitagevarnare av bromsbelägg?

Brådhis * Voff voff *
8 oktober 2022 · 10 244 Inlägg

uhlin skrev:
Är inte detta även lampan för slitagevarnare av bromsbelägg?

Finns ej på den aktuella bilmodellen.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Robban_F Avstängd
8 oktober 2022 · 301 Inlägg

Medelpad skrev:
Tack för alla svar jag fått. Jag bytte ut locket inklusive flottör, visserligen begagnad sådan för några månader sedan men det blev ingen skillnad. Jag får nog kolla upp kablaget och se om jag kan finna något problem. Chansen finns ju att locket jag bytte till också var trasigt, det är min tur i bilmekande att man isåfall bytte ut en trasig del till en annan trasig del.

Varför byter du saker utan att felsöka?

Lucif3r
8 oktober 2022 · 2 183 Inlägg

Felsöka och felsöka, finns ju inte sååå mycket att felsöka när det gäller just detta. Felkoder tror jag inte ens finns på just detta, och om det finns kommer dom bara säga "låg bromsvätskenivå".

Istortsett det enda man kan felsöka är ju som jag skrev ovan, att bygla kontakten, vilket iofs är en väldigt bra och enkel sak att göra innan man byter locket...

Robban_F Avstängd
8 oktober 2022 · 301 Inlägg

Lucif3r skrev:
Felsöka och felsöka, finns ju inte sååå mycket att felsöka när det gäller just detta. Felkoder tror jag inte ens finns på just detta, och om det finns kommer dom bara säga "låg bromsvätskenivå".

Istortsett det enda man kan felsöka är ju som jag skrev ovan, att bygla kontakten, vilket iofs är en väldigt bra och enkel sak att göra innan man byter locket...

Jo, att prova att bygla kontakten som Lucif3r skrev. Det är sann felsökning! Prova själv!

Putteliten
9 oktober 2022 · 9 068 Inlägg

Kolla även styrservooljan. Samma lampa kan som sagt indikera för flera saker.

uhlin
9 oktober 2022 · 2 831 Inlägg

Putteliten skrev:
Kolla även styrservooljan. Samma lampa kan som sagt indikera för flera saker.

Knappast att oljan till styrservon ligger på samma som bromsar. Om det nu ens finns nivågivare till styrservooljan på denna bil.

torsen
9 oktober 2022 · 7 198 Inlägg

Robban_F skrev:

Lucif3r skrev:
Felsöka och felsöka, finns ju inte sååå mycket att felsöka när det gäller just detta. Felkoder tror jag inte ens finns på just detta, och om det finns kommer dom bara säga "låg bromsvätskenivå".

Istortsett det enda man kan felsöka är ju som jag skrev ovan, att bygla kontakten, vilket iofs är en väldigt bra och enkel sak att göra innan man byter locket...

Jo, att prova att bygla kontakten som Lucif3r skrev. Det är sann felsökning! Prova själv!

Man byglar ju ledningarna från tändningslåset till jord då man trycker ner "pinnen" som påverkar flottören = indikeringslampan tänds - eller hur?
Vad menar du med att bygla?
Problemet är ju att lampan redan lyser!
Eller?

Christian S
9 oktober 2022 · 4 815 Inlägg

uhlin skrev:

Putteliten skrev:
Kolla även styrservooljan. Samma lampa kan som sagt indikera för flera saker.

Knappast att oljan till styrservon ligger på samma som bromsar. Om det nu ens finns nivågivare till styrservooljan på denna bil.

nej det gör det inte.
bild på behållaren
https://www.bildelsbasen.se/img/370/a/a/929385/path/mnt/newftp/166/bil/lgnr/169322_1.jpg/volvo_s70,_v70,_v70_xc_1999_styrservo_oljebeh%EF%BF%BDllare.jpg
https://www.bildelsbasen.se/img/370/a/a/dbc125/path/mnt/newftp/166/bil/lgnr/169322_2.jpg/volvo_s70,_v70,_v70_xc_1999_styrservo_oljebeh%EF%BF%BDllare.jpg

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Robban_F Avstängd
9 oktober 2022 · 301 Inlägg

torsen skrev:

Robban_F skrev:

Lucif3r skrev:
Felsöka och felsöka, finns ju inte sååå mycket att felsöka när det gäller just detta. Felkoder tror jag inte ens finns på just detta, och om det finns kommer dom bara säga "låg bromsvätskenivå".

Istortsett det enda man kan felsöka är ju som jag skrev ovan, att bygla kontakten, vilket iofs är en väldigt bra och enkel sak att göra innan man byter locket...

Jo, att prova att bygla kontakten som Lucif3r skrev. Det är sann felsökning! Prova själv!

Man byglar ju ledningarna från tändningslåset till jord då man trycker ner "pinnen" som påverkar flottören = indikeringslampan tänds - eller hur?
Vad menar du med att bygla?
Problemet är ju att lampan redan lyser!
Eller?

Det var inte jag som först skrev att du skulle bygla. Läs Lucif3rs inlägg.

Mossan1
9 oktober 2022 · 2 752 Inlägg

Enklast är väl ändå att ohm-mäta brytaren i locket.  Sluter/bryter den så funkar den.
Det finns inte nivåvarning för styrservooljan oavsett om det är nya (bilden) eller gamla typen av behållare.
En 1999 skulle kunna ha gamla med behållaren på pumpen.

Jag tror bara givaren i bromsvätskelocket är det som tänder den lampan. Ingen annan input alls. Övriga bromsproblem är ABS lampan.
Dock inte 100%. Länge sedan man skruvade S/V70I.

Lucif3r
9 oktober 2022 · 2 183 Inlägg

torsen skrev:
Man byglar ju ledningarna från tändningslåset till jord då man trycker ner "pinnen" som påverkar flottören = indikeringslampan tänds - eller hur?
Vad menar du med att bygla?
Problemet är ju att lampan redan lyser!
Eller?

Jag är rätt säker på att anslutningen bryts när flottören är i botten = lampan tänd på 85x70.
Men visst kan vi lägga till ett steg i felsökningen - ryck ur kontakten och se om lampan slocknar big_smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang