Sänkt audi a4 med H&R

Mfahami
3 oktober 2022 · 5 Inlägg

Hej
Jag är inte kunnig när det gäller bilar.
Köpte en audi a4 quatro 2007 och hämtade den för 2 dagar sen. Fin bil förutom att den är sänkt och jag frågade bilhandlare om att det skulle bli några problem med det. De sa att bilen gått igenom besiktning och inga problem. Även att den skulle klara farthinder och låga kanter.
Efter att ha kört 1 dygn hör jag att varje farthinder eller små kanter jag kör över,  däcken skrapar.
Är det normalt eller är det ngt fel med fjädern?
Tack för er svar och expertis!

Brådhis * Voff voff *
3 oktober 2022 · 10 244 Inlägg

Låter väl snarare som för breda däck då? Alternativt fel fälgar...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Mfahami
3 oktober 2022 · 5 Inlägg

Däcken tror jag inte vara för breda.
Kanske fälger storlek!
Hur vet man vilka däck eller fälg storlek man ska ha?

Brådhis * Voff voff *
3 oktober 2022 · 10 244 Inlägg

Mfahami skrev:
Däcken tror jag inte vara för breda.
Kanske fälger storlek!
Hur vet man vilka däck eller fälg storlek man ska ha?

Ett sätt att upptäcka det är ifall dom tar i när man kör över farthinder och i gropar... wink

Vad har du för dimension på däcken? Är det originalfälgar? Är det fram eller bak det tar i?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Mfahami
3 oktober 2022 · 5 Inlägg

Min son som kör bilen.
Jag får kolla och återkomma med fälg informationen. Jag tror att det är bak som tar i.

SportPilot Ubåtsingenjör
3 oktober 2022 · 7 217 Inlägg

Ta gärna en bild på bilen, lättare att hjälpa då

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
torsen
3 oktober 2022 · 7 198 Inlägg

Gå med bilens regnr in på car.info så ser man alternativa fälg- och däckdimensioner.

Mfahami
5 oktober 2022 · 5 Inlägg

Hej
Först och främst,  tack för ert alla svar.
Nu har jag kollat bilen och problemet närmare.
Däcken tar inte i, problemet är att bilen slår på marken när man svänger vänster över kant eller farthinder.
Det är ganska tydligt att utrymmet mellan vänstra däck och högra däck till chassi är olika, dvs fjädrar är inte i balans.
Jag ska ta tillbaka till bilhandlaren och de får kolla och återgälda det. Det hoppas jag att de gör då innan köpet jag frågade 3 ggr om sänkningen skapar problem och om de kunde lyfta upp bilen lite. De sa att det inte var några problem och att bilen hade klarat besiktningen. Undrar hur besiktningen inte upptäckte en sån tydlig problem!!!

torsen
5 oktober 2022 · 7 198 Inlägg

Mfahami skrev:
Hej
Först och främst,  tack för ert alla svar.
Nu har jag kollat bilen och problemet närmare.
Däcken tar inte i, problemet är att bilen slår på marken när man svänger vänster över kant eller farthinder.
Det är ganska tydligt att utrymmet mellan vänstra däck och högra däck till chassi är olika, dvs fjädrar är inte i balans.
Jag ska ta tillbaka till bilhandlaren och de får kolla och återgälda det. Det hoppas jag att de gör då innan köpet jag frågade 3 ggr om sänkningen skapar problem och om de kunde lyfta upp bilen lite. De sa att det inte var några problem och att bilen hade klarat besiktningen. Undrar hur besiktningen inte upptäckte en sån tydlig problem!!!

Om bilen är extremt sänkt - d v s så att det är ett trafiksäkerhetsrelaterat problem - så har bilprovningen gjort fel.
Vilken besiktningsanläggning har godkänt bilen i nuvarande skick, och hur länge sedan - kolla protokollet, som du bör ha fått med.
Kan bilen ha moddats EFTER besiktningen?
MRF-anslutet bilföretag har ansvar - och tar det i regel - till skillnad från MENA-bilhandlare.
Har du köpt från en MENA så får du ta det som lärpengar - tyvärr.

Mfahami
5 oktober 2022 · 5 Inlägg

Besiktningen gjordes 2 veckor sen. Jag ska kolla på protokollet.
Och bilhandlaren är kopplad till MRF.
Jag ska träffa dem på lördag och gå igenom detta med dem.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang