Blocket har blivit helt kasst

spillolja
4 oktober 2022 · 4 014 Inlägg

Föröker lägga in en annons på blocket, men får till att det krävs mobiltelefon för att göra det
denna ruta dyker upp:
https://www1.garaget.org/gallery/images/207/206321/206321-9cc515dc4126c0208c4ef46c97508d60.jpg
liknande krävs för att kunna svara på annons

sad

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
spillolja
4 oktober 2022 · 4 014 Inlägg

Uppdaterat:

gick att logga in med bank-id på fil, men man måste starta bank-id programmet först

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Hamilton
4 oktober 2022 · 8 864 Inlägg

Vad är problemet? Nästan alla har i dag en mobiltelefon. Jag har bekräftat mitt konto med bank-id och gör bara affärer med dom som har bekräftade konton.

Fotograf på tierpidag.se
Mack Forum- och sitemoderator
4 oktober 2022 · 26 113 Inlägg

Till och med jag har Bank-ID på telefonen idag..kändes som att jag var den sista i Sverige som släppte på tyglarna och sprang ikapp resten av landet..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
4 oktober 2022 · 14 007 Inlägg

Mack skrev:
Till och med jag har Bank-ID på telefonen idag..kändes som att jag var den sista i Sverige som släppte på tyglarna och sprang ikapp resten av landet..

Nämen Lars då! Nåja, bättre sent än aldrig.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Mack Forum- och sitemoderator
4 oktober 2022 · 26 113 Inlägg

Vettemannen skrev:

Mack skrev:
Till och med jag har Bank-ID på telefonen idag..kändes som att jag var den sista i Sverige som släppte på tyglarna och sprang ikapp resten av landet..

Nämen Lars då! Nåja, bättre sent än aldrig.

/Benny

Kan knappt tro det själv ibland..hur teknisk man har blivit liksom.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
spillolja
4 oktober 2022 · 4 014 Inlägg

En mobiltelefon kan lätt hamna i orätta händer, en hemtelefon/IP-telefon är svår att flytta och borde vara det säkraste alternativet med kod som skickas som en röst, troligen inte så vanligt att knarkaffärer görs med en hemtelefon

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Hamilton
4 oktober 2022 · 8 864 Inlägg

spillolja skrev:
En mobiltelefon kan lätt hamna i orätta händer, en hemtelefon/IP-telefon är svår att flytta och borde vara det säkraste alternativet med kod som skickas som en röst, troligen inte så vanligt att knarkaffärer görs med en hemtelefon

smile

Ja är det den typen av affärer du ska göra så kanske en mobil inte är optimal men inte heller Blocket...

Fotograf på tierpidag.se
Lucif3r
5 oktober 2022 · 2 183 Inlägg

Mack skrev:
Till och med jag har Bank-ID på telefonen idag..kändes som att jag var den sista i Sverige som släppte på tyglarna och sprang ikapp resten av landet..

Hehe, det finns fortfarande folk som inte har någon smartphone öht. Dock är det väl mest den äldre åldersgruppen.
Har en bekant som varken har(eller haft) dator, internet eller smartphone.... Men så är han snart 80 år också :p
Och ja, han är fortfarande lite misstänksam mot att använda bankomatkort, han föredrar sedlar big_smile

Men rimligen bör man väl anta att har man tillgång till internet så har man mer troligt än inte även tillgång till en smartphone... Och blocket existerar ju mig veterligen enbart online, så det är ju inte helt orimligt att dom "kräver" bank-id via smartphone. Det är dom ju inte ensamma om heller, det blir ju mer och mer vanligt.

Brådhis * Voff voff *
5 oktober 2022 · 10 244 Inlägg

spillolja skrev:
En mobiltelefon kan lätt hamna i orätta händer, en hemtelefon/IP-telefon är svår att flytta och borde vara det säkraste alternativet med kod som skickas som en röst, troligen inte så vanligt att knarkaffärer görs med en hemtelefon

smile

Det är väl inte så vanligt att knarkaffärer sker via Blocket heller...?

Jag tycker det är bra att Blocket styr upp med att verifiera köpare/säljare med BankID.

Att man får ange sitt telefonnummer (och verifiera det) är knappast negativt det heller.

Men ja, om man är en skojare som ska blåsa folk, då stämmer förstås din rubrik...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
spillolja
5 oktober 2022 · 4 014 Inlägg

Det är knappast skumraskaffär att sälja en soffa kontant som måste avhämtas
har aldrig förstått att man ska legitimera med en mobiltelefon

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
5 oktober 2022 · 13 673 Inlägg

spillolja skrev:
En mobiltelefon kan lätt hamna i orätta händer, en hemtelefon/IP-telefon är svår att flytta och borde vara det säkraste alternativet med kod som skickas som en röst, troligen inte så vanligt att knarkaffärer görs med en hemtelefon

smile

jo en mobil kan stjäljas men min telfon är totalt obrukbar så fort jag loggar in på mitt google konto och väljer att avaktivera min telfon det är då bara en obrukbar tegelsten.. så fort någon startar den töms telfonen helt på infomation jag får även en position på telfonen osv... det är rätt vanligt med husinbrott.. favoriterna är larmade hus från ett speciellt företag ;-)   så nej det är inte säkrare med hemma telfon      man kan t.o.m koppla in sig på den utanför huset om man så känner för smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
spillolja
5 oktober 2022 · 4 014 Inlägg

Gamla kopparnätet är på väg att läggas ned bit för bit, ip-telefon är ganska svårt att komma åt utanför huset/lägenheten då man måste ha boxens serienummer/adress eller motsvarande, men berätta för oss vilket lamföretag det är som kunderna får många inbrott så vi kan välja bort det

ledningar kan kapas
trådlösa förbindelser kan störas ut: https://eurogadgets.eu/gsm-jammers/port … ammer-148/

wink

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
5 oktober 2022 · 13 673 Inlägg

spillolja skrev:
Gamla kopparnätet är på väg att läggas ned bit för bit, ip-telefon är ganska svårt att komma åt utanför huset/lägenheten då man måste ha boxens serienummer/adress eller motsvarande, men berätta för oss vilket lamföretag det är som kunderna får många inbrott så vi kan välja bort det

ledningar kan kapas
trådlösa förbindelser kan störas ut: https://eurogadgets.eu/gsm-jammers/port … ammer-148/

wink

inget sätt är säkert.. men jag garanterar till 100% att det säkraste stället för någon person fysiskt att komma åt en enhet är när jag har den på mig... 

då måste dom fysiskt ta den ur näven på mig och tveksamt att någon väljer just mig att testa det på smile
och som sagt om dom får tag i telfonen så kan jag spåra telfonen jag kan låsa telfonen och logga ut allt och dessutom tömma den från allt som den innehåller.. smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/47/46981/46981-d3465ddc1020f5c11f0f784eedb878e1.jpg

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
zemet
5 oktober 2022 · 4 030 Inlägg

Personligen tycker jag det är riktigt bra att man behöver verifiera sig.
Det finns gott om bedragare som lever på handpenning eller andra bedrägerier.

Kan denna åtgärden minska bedrägerierna så är det klart värt det tycker jag.

Nu när du verifierat dig behöver du väll inte göra det igen

Brådhis * Voff voff *
5 oktober 2022 · 10 244 Inlägg

spillolja skrev:
Det är knappast skumraskaffär att sälja en soffa kontant som måste avhämtas
har aldrig förstått att man ska legitimera med en mobiltelefon

Så då är det väl bara att legitimera dig...?

Du verkar, av den här tråden att döma iaf, vara rätt ensam om att tycka att det är ett problem att folk som ska sälja saker på en annonssajt 2022 behöver legitimera sig på ett eller annat vis...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Presidento Of World
5 oktober 2022 · 3 306 Inlägg

Jag stör mig mest på att Blocket blivit så jäkla rörigt och buggigt..

Ex; vill man söka på te.x volvo i säg Värmland som är standard så hoppar den automatiskt till "hela Sverige" och i alla kategorier istället för bilar som var inställt.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Growe Fri fart för ett fritt folk!
5 oktober 2022 · 13 673 Inlägg

Presidento skrev:
Jag stör mig mest på att Blocket blivit så jäkla rörigt och buggigt..

Ex; vill man söka på te.x volvo i säg Värmland som är standard så hoppar den automatiskt till "hela Sverige" och i alla kategorier istället för bilar som var inställt.

testa aldrig att söka på facebook marketplace.. för där får man bara träff på det man inte söker på.. smile   

totalt hopplöst.. köpt så otroligt mycket saker på marketplace men  det är totalt odugligt när man verkligen försöker hitta saker...  tex en annons man tidigare sätt.. sen när man minst anar det dyker den upp igen från ingenstans...  iof varit med om det på Blocket oxå några gånger

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
spillolja
6 oktober 2022 · 4 014 Inlägg

En annonsplats är avsedd att tala om att man har något till salu, det borde fungera att skicka in en inskannad legitimationshandling om detta är nödvändigt, har gjort detta på tuben för att bevisa att jag var över 18år gammal

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
zemet
6 oktober 2022 · 4 030 Inlägg

Growe skrev:

Presidento skrev:
Jag stör mig mest på att Blocket blivit så jäkla rörigt och buggigt..

Ex; vill man söka på te.x volvo i säg Värmland som är standard så hoppar den automatiskt till "hela Sverige" och i alla kategorier istället för bilar som var inställt.

testa aldrig att söka på facebook marketplace.. för där får man bara träff på det man inte söker på.. smile   

totalt hopplöst.. köpt så otroligt mycket saker på marketplace men  det är totalt odugligt när man verkligen försöker hitta saker...  tex en annons man tidigare sätt.. sen när man minst anar det dyker den upp igen från ingenstans...  iof varit med om det på Blocket oxå några gånger

Håller helt med dig angående marketplace, sitter och försöker göra en bra affär på sommardäck nu.

Söker 285/50-20", får träffar på allt som har en gemensam siffra med det jag skrev...  Så man får bara söka på tex 20" och sedan sålla.

Men sen när man hittat nåt som kan vara intressant, så skriver man ett meddelande och skrollar sedan vidare.

Någon timme senare får man svar och det skapas en chattgrupp, men det går inte på någotvis att hitta ifrån chattgruppen tillbaka till annonsen.
Helt värdelöst.

Jag har för mig att man kunde komma tillbaka till annonsen ifrån chatten förr, men nu verkar det inte gå längre eller så är jag för dum för att fatta hur man gör.

Det fungerar iaf smidigt på blocket.

Senast redigerat av zemet (6 oktober 2022)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang