Audi a4 startar inte.

Johannes01
5 oktober 2022 · 7 Inlägg

Nu är det så att jag har en Audi A4 2.0 TDI årsmodell 2007 som har gått helt felfritt utan problem alls.

Har kört den ett tag nu och aldrig haft problem men den blev svårstartad ett tag och jag behövde vrida om nyckeln 2-3 gånger för att få igång den, Efter ett tag gick det till att behöva vrida 5-6 gånger för att få igång och sedan att den inte ville starta alls medans jag var ute med polarna.

Vi fick rullstarta den och den gick igång men sen kom jag hem och försökte felsöka men ingen lycka, prövade rullstarta igen och det funkade inte denna gång.

Vrider jag om nyckeln nu så händer ingenting det enda som händer är att elen går igång men motorn går inte runt.

Glömt säga men gasen gav upp lite ibland när jag startade den och behövde vänta ca 10 sekunder innan jag kunde gasa igen.

Inga motorlampor lyser, batteriet är nyligen laddat och allt verkar vara i bra skick men med tanke på att det är en diesel är det svårt att felsöka problemet.

Någon som har nån idé på vad det kan vara för fel med den?

Mossan1
6 oktober 2022 · 2 752 Inlägg

Startmotorn, startreläet eller tändingslåset.

Ev dålig kontakt vid startmotorn. Då på lilla kontakten (finns en stor och en liten) som är manöverströmmen som får startmotorn att slå till.

krambriw
6 oktober 2022 · 424 Inlägg

Multikontakten i rattlåset har massor av kontakter och slitbanor som kan nötas. Jag bytte en sådan en gång på en A3 där det var en del andra saker som spökade, stolsvärme och radio stängdes spontant av när man var ute och körde. Behöver ju inte vara det men det är via den kontakten som startmotorn går igång

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang