Köpt bil av en bilhandlare - 6 veckor senare problem med kamkedjan

Menken
6 oktober 2022 · 5 Inlägg

Hej,

Köpt en bil av en bilhandlare och 6 veckor efter köp så får jag motorlampa och ecp. Lämnar in den för läsning på mekonomen och allt indikerar på att kamkedjan har tänjts. Ett känt fel på motormodellen också.

Bilen kostade 150 000 kr och gått ca 11 000 mil och fullservad.

Bilhandlaren har vid första kontakt ryckt på axlarna. Den är helförsäkrad men eftersom den är mer än 8 år gammal så täcks inte motorskador. Så försäkringsbolaget rycker på axlarna.

Jag har signat en extra garanti i 3 år men den täcker bara upp till 30 kkr och är lite bekymrad över hur mycket stryk motorn tagit.

Har jag några som helst möjligheter att hålla mig ekonomiskt skadefri om kostnaden sticker iväg?

Senast redigerat av Menken (6 oktober 2022)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
6 oktober 2022 · 17 379 Inlägg

Är det Svensk bilgaranti eller liknande? De kan ibland ha ett undantag för kamkedjor fast det gäller främst VAG/Audi. Kolla det finstilta!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
spillolja
6 oktober 2022 · 4 014 Inlägg

Är det en kranbil ?
wink

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
6 oktober 2022 · 17 379 Inlägg

Är det en -som jag tror- VAG så är knappast handlaren MRF-ansluten, de som är detta säljer bilarna till andra firmor i stället. Då har man inget och hämta där om handlaren sätter sig på tvären.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
uhlin
6 oktober 2022 · 2 831 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Är det en -som jag tror- VAG så är knappast handlaren MRF-ansluten, de som är detta säljer bilarna till andra firmor i stället. Då har man inget och hämta där om handlaren sätter sig på tvären.

Gissar på VAG jag med. TSI av nåt slag.

spillolja
7 oktober 2022 · 4 014 Inlägg

uhlin skrev:
Gissar på VAG jag med. TSI av nåt slag.

Ojdå kan det verkligen vara på det viset ?

wink

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
uhlin
7 oktober 2022 · 2 831 Inlägg

spillolja skrev:

uhlin skrev:
Gissar på VAG jag med. TSI av nåt slag.

Ojdå kan det verkligen vara på det viset ?

wink

Antagligen.... Spänningen är ooolidlig. Hahaha.

torsen
7 oktober 2022 · 7 198 Inlägg

Då väntar vi att t s offentliggör:
Bilfabrikat och modell.*)
Om bilhandlaren är MRF-ansluten eller ej (=MENA?).
Försäkringsbolag som inte har begränsningen 10 år och 12.000 mil(vid helförsäkring).

*) Själv gissar jag på tysk bil = BMW eller AUDI/VW.

zemet
7 oktober 2022 · 4 030 Inlägg

Jag gissar också på VAG smile

Utmarks-Loke
7 oktober 2022 · 5 813 Inlägg

Eftersom kedjan bara har sträckt sig och inte gått av så blir det ju inte jättedyrt. Visst, det kostar säkert 10k att byta den men knappast över 30k som garantin skulle täcka. Så med lite tur blir det bara självrisken.

krambriw
7 oktober 2022 · 424 Inlägg

Nu gissas det ju vilken bil det kan vara men om det är en VAG TSI, bara nyfiken, sitter kamkedjan i fram på motorn så det är "lättare" att komma åt eller är det så illa så den sitter i bakkant?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
7 oktober 2022 · 17 379 Inlägg

Nu när vi är inne på TSi-spåret: Hur länge kan man köra med sträckt kedja? Eller ska man inte köra alls pga risk för haveri? Går bilen i Limp?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Brådhis * Voff voff *
7 oktober 2022 · 10 244 Inlägg

krambriw skrev:
Nu gissas det ju vilken bil det kan vara men om det är en VAG TSI, bara nyfiken, sitter kamkedjan i fram på motorn så det är "lättare" att komma åt eller är det så illa så den sitter i bakkant?

Finns det bilar som har kamkedjan i växellådsänden av motorn? tongue

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
nucken
7 oktober 2022 · 94 Inlägg

Brådhis skrev:

krambriw skrev:
Nu gissas det ju vilken bil det kan vara men om det är en VAG TSI, bara nyfiken, sitter kamkedjan i fram på motorn så det är "lättare" att komma åt eller är det så illa så den sitter i bakkant?

Finns det bilar som har kamkedjan i växellådsänden av motorn? tongue

Japp vissa Audi med V6 har det....

Volvo 340 DL "Stig" (1987)
Brådhis * Voff voff *
7 oktober 2022 · 10 244 Inlägg

nucken skrev:

Brådhis skrev:

krambriw skrev:
Nu gissas det ju vilken bil det kan vara men om det är en VAG TSI, bara nyfiken, sitter kamkedjan i fram på motorn så det är "lättare" att komma åt eller är det så illa så den sitter i bakkant?

Finns det bilar som har kamkedjan i växellådsänden av motorn? tongue

Japp vissa Audi med V6 har det....

Det kunde man ju tänka sig... big_smile Fantastiskt!

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
krambriw
7 oktober 2022 · 424 Inlägg

Brådhis skrev:
Det kunde man ju tänka sig... big_smile Fantastiskt!

Jaaa det var därför jag undrade, på audi v6:orna har jag hört att hela moroten måste ut för att man ska kunna komma åt å byta kamkedja och styrskenor eller vad det kallas, en nätt operation som kostar +100 papp på verkstad, ett jättejobb,  minst en vecka, jag ha sett högen med lösa delar o allt

Hoppas för trådskaparens skull att det inte blir lika besvärligt

PS det är en sak jag sade till mig själv, köp därför aldrig någonsin en beggad audi med v6 hur sköna dom än är att köra

Senast redigerat av krambriw (7 oktober 2022)

Utmarks-Loke
7 oktober 2022 · 5 813 Inlägg

BMW hade också kedjan i bakkant på sin fyrcylindriga diesel N47 som tillverkades 2007-2014. Det är också motor ur som gäller när kedjan skall bytas men det kostar ju inga 100k att göra det

Utmarks-Loke
7 oktober 2022 · 5 813 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Nu när vi är inne på TSi-spåret: Hur länge kan man köra med sträckt kedja? Eller ska man inte köra alls pga risk för haveri? Går bilen i Limp?

Jag skulle inte ens starta motorn, än mindre köra någonstans. Det är bärgningsbil till verkstaden som gäller.

Mack Forum- och sitemoderator
8 oktober 2022 · 26 112 Inlägg

Hade ju varit kul om TS hade kunnat komma in och upplysa oss om vad det är för bil det handlar om..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
MrHyde
8 oktober 2022 · 634 Inlägg

nucken skrev:

Brådhis skrev:

krambriw skrev:
Nu gissas det ju vilken bil det kan vara men om det är en VAG TSI, bara nyfiken, sitter kamkedjan i fram på motorn så det är "lättare" att komma åt eller är det så illa så den sitter i bakkant?

Finns det bilar som har kamkedjan i växellådsänden av motorn? tongue

Japp vissa Audi med V6 har det....

Även en del BMW-motorer har det. De dieselar BMW sätter i Mini brukar ha det.

Live long, and prosper.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang