Köpte bilen som tom kaross utan motor o drivlina, smälld i bakändan vid vänster baklampa, bakruta också trasig. Karossen besiktad senast 2004, men hyfsat skick rostmässigt. Typiska rostställen som bakvagnsinfästningar har klarat sig väldigt bra. Elektrisk beige skinninredning i väldigt gott skick Det som står på mitt väldigt långa schema är väl följande. Rostlagning, hjulupphängning, drivlina, bromssystem, motor, omlackering. Sen är väl registrering med m104 turbo slutliga målet. Kommer uppdatera med bilder & detaljer under projektets gång.
Få bort underredsmassa sen blästring & slipning till plåtrent. Kört mest med ståltrissa på vinkelslipen men även stämjärnskniv och värmepistol för att få bort massan.
Senast redigerat av Oskarskoglund (10 oktober 2022)
Plåtbyten påbörjat! Blästrade/ slipade ytor där plåt ej ska bytas målade jag med smedjans rostborttagare för att förhindra ny rost tills jag ska måla hela underredet med grå temadur 20. Kommer behöva slipas ner till plåtrent igen när det är dags för temaduren, blev såhär då jag vill ha alla plåtbyten klart innan jag kör med temadur.
Senast redigerat av Oskarskoglund (10 oktober 2022)
Dåligt med uppdatering, vart dåligt med tid på senaste. Har rostlagat baljan jag tog bort, behövs svetsas lite mer sen är det riktning och dags för montering igen.
Fick hem krängningshämmare från w210 e55 amg & även grymt fina plåtbitar från trabhan Bla bakskärmar & plåt runt domkraftsinfästningar.
Tuffar sakta framåt Hängde upp baljan lite snabbt med svetstänger och det ser lovande ut, lite mer finjusteringar sen borde de gå att få tillbaka den. Gjorde ytterligare ett plåtbyte i ena hjulhuset bak Började även med ena bakskärmen. Är första gången jag gör nåt svetsjobb som är synligt på karossen så tar det väldigt lugnt och dubbelkollar gärna 11gånger innan jag vågar göra nåt hehe
Nya bakskärmen justerad och klar för svetsning. Krävs dock en insats på innerskärmen innan för att få allt hundra Svetsspalten är inte så tokig som den ser ut, är många svarta streck med i bilden
Innerskärm och ytterskärm nästan helt svetsade. Passade även på att göra innerskärmkanten lite smalare för att undvika eventuellt däckskrap, kommer bild på det med när jag svetsat klart på insidan också Är en del slipning kvar i nuläget som synes
Jesper328 skrev: Kul projekt, och även kul att det görs ordentligt. Någonting som en annan inte har tålamod till..
Vad blir det för recept på motor och låda sen då?
Tålamodet räcker knappt till här heller kan jag meddela.. Inhandlat ny bruksbil som krånglat lite så vart avstannat sen nov, men ska komma igång igen nästa vecka:) Inget är spikat ännu men smidda stakar, svarvade kolvar, arp bultar å toppackning är väl ganska givet. Sen drömmer jag om zf8-70hp men plånboken kommer nog gilla en vanlig zf gs6-53dz lite mer.
tommyhjortasen skrev: Snyggt jobb! Samma färg som min coupe´. Har din bil gått i mycket salt, verkar ha fått en del stryk jämfört med min. Kämpa på.
Tack! Härligt, denna kommer nog bli någon variant av grön åt det mörkare hållet om allt går som det ska. Osäker, den har gått uppe i norrland men har inte särskilt mycket historik. Tycker denna karossen är ganska fin ändå med tanke på hur mina tidigare w124or sett ut:)
Äntligen igång igen med evighetsprojektet Bakskärmen färdigsvetsad, skruvade isär bakvagn och pressade ur alla bussningar. Hade nya stag sen innan som också ska få strongflex som resten av bilen. Nästa steg är att lämna iväg på blästring samt lite ny fin färg. 500E bakbromsar är också beställt! Allt i bromsväg blir flångnytt
Utöver bakvagn så är det fortfarande att svetsa rost på schemat inför epoxy på bakre delen av karossen. Fjäderskålen och fästet för bromsröret togs bort för blästring och så jag kan byta plåten ovanför. Där det svetsas annat än kant i kant använder jag volvos svetsprimer. Plåtar jag inte kommer åt att måla på baksidan efter svetsning får också en sväng svetsprimer innan jag svetsar fast de, sen blir det nån form av hålrumsvax/coating också såklart
Dåligt med uppdateringar här men det går framåt så sakta, fick även för mig o renovera ett gammalt verktygsskåp så tog lite tid det med:) Första bilden är det från förra inlägget Sen är det mer svetsning på g, bla den andra bakskärmen men också fästena för krängningshämmaren just nu
Coilovers från yellowspeed har anlänt, bakvagn blästrad och målad Målad 2 svängar i grå temadur 20 & sen 2 svängar i svart temadur 50! Borde duga:) [/url]
Fjäderskål o bromsrörsfäste på plats igen Börjat med skuffen invändigt o hoppas kunna måla med epoxy inom nån dag, en del plåtbyten att göra också innan jag kan måla. Ska flytta in fästena till krängningshämmare 1cm per sida också då jag ska åka med en W210 E55 K-hämmare Mycket bilder nu men är mest för jag ska kunna se tillbaks när jag väl kommit nånvart med bilen:)