Ford galaxy tjuter

Johan13
23 oktober 2022 · 16 Inlägg

Hej!

Har en Ford Galaxy -01 som tjuter/gnisslar (låter som metal mot metal ungefär) när jag svänger och även om jag kör i gupp. Låter som att det kommer från höger fram. Någon som vet vad detta kan bero på?

Senast redigerat av Johan13 (23 oktober 2022)

Robban_F Avstängd
23 oktober 2022 · 301 Inlägg

Den som vet det mest är nog ägaren som kan öppna motorhuven samt hissa upp bilen för felsökning ... Vad har du hittat?

Johan13
24 oktober 2022 · 16 Inlägg

Robban_F skrev:
Den som vet det mest är nog ägaren som kan öppna motorhuven samt hissa upp bilen för felsökning ... Vad har du hittat?

Har inte haft möjlighet att lyfta upp bilen, men har bytt hjullager fram för inte så länge sedan (några månader). Kan det vara så att ett hjullager börjar bli dåligt. Alternativt så funderar jag på om det kan vara drivknuten som blev lagad under semestern.
Nåväl, får försöka få den till en lyft och se om jag kan se något.

Mossan1
25 oktober 2022 · 2 752 Inlägg

Ge tips på potensiella felkällor kan man ju alltid göra utan att ha otrevlig ton.

Är ljudet något som följer hjulrotationen och därmed hastigheten?

Låter det bara medans ratten vrids eller genom hela svängen?

Kan du få fram ljudet stillastående?

Vem bytte hjullagret?
Drogs centrumskruven/muttern till drivknuten till rätt moment?
Den stabiliserar lagerhalvorna.
Är den lös?
Då kan lagerglapp uppstå som får bromsarna att låta när hela hjulnavet vrider sig vid ökad belastning av sväng.

En riktigt dålig drivknut låter likt kastanjetter i tvärare sväng.
Ca 6-8 knack per hjulvarv.

Annars kan det givetvis knarra i någon led, bussning eller styrlagret.
Rostiga fjädrar som gnuggar varven mot varandra kan också ge gnekande ljud.  Även en brusten fjäder, givetvis.

Senast redigerat av Mossan1 (25 oktober 2022)

Lucif3r
26 oktober 2022 · 2 183 Inlägg

Underhållande tråd, men det hjälper ju inte TS ett dugg.

Några enkla felsökningar du kan göra själv:
Du säger att det låter över gupp. Ställ dig på sidan av bilen och gunga(ordentligt) på den. Det är mycket enklare att lokalisera missljud med bilen stillastående och avstängd än under körning, när det är möjligt.
Gör det samma med vridna hjul åt båda hållen.

En spontan gissning är dock övre fjädersäte. Men det är omöjligt att säga utan vidare felsökning från din sida smile

Johan13
23 november 2022 · 16 Inlägg

Efter jag bytt till vinterdäck så tyckte jag att ljudet försvann, men det har tyvärr dykt upp igen. Ska höra med firman som lagade bilen och dom har nån aning om vad dom kan ha gjort, men men. Nu vidare till nästa problem med denna skrothög, få lös generatorn.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang