Volvo 945 LTT startar inte

Fegenwilmer
24 oktober 2022 · 3 Inlägg

tjenare!
köpte nyligen en Volvo 945 b230fk A traktor. Nu till problemet, han vägrar att starta när det regnar och när det har regnat. han får bränsle och han har gnista. När jag försöker starta han så hostar han inte ens till, men om han får stå under tak så startar den direkt fast när han ståt ute så vägrar han.
Tänker att jag frågar här eftersom min kunskap inte räcker till att laga detta fel.

//Wilmer

Greken04
24 oktober 2022 · 2 Inlägg

gissar på givaren som sitter under insuget. 2 polig fyrkantig. kommer ej på vad den heter

Jeebz
25 oktober 2022 · 536 Inlägg

Jag skulle kolla efter spricka/sprickor i fördelarlocket. Då kommer det in fukt när det är blött ute.

Sen verkar folk påstå att Biltemas tänddelar till B230-motorer inte fungerar bra. Inget jag kan bekräfta själv dock.

Senast redigerat av Jeebz (25 oktober 2022)

Lucif3r
26 oktober 2022 · 2 182 Inlägg

Jeebz skrev:
Sen verkar folk påstå att Biltemas tänddelar till B230-motorer inte fungerar bra. Inget jag kan bekräfta själv dock.

För nu relativt många år sedan hade dom(och inte bara dom, t om volvo orginal hade samma) problem med fördelarna. Det var en specifik tillverkare(som jag inte kommer ihåg namnet på) som hade kvalitetsproblem på en stor mängd lock. Att man nämner just biltema i det sammanhanget är väl dels för att man "måste" hata biltema, men även för att dom (obekräftat) var extremt långsamma med att plocka bort dom från hyllan, så en större mängd folk "råkade ut" för dessa dåliga lock jämnfört mot andra återförsäljare.
Det som hände med locken var att stiften helt enkelt lossnade i locken. Detta problem finns mig veterligen inte kvar.

Men det är givetvis fullt möjligt att TS's bil har just detta dåliga fördelarlock, så det är helt klart värt att undersöka!

Engvers
7 november 2022 · 43 Inlägg

Fegenwilmer skrev:
tjenare!
köpte nyligen en Volvo 945 b230fk A traktor. Nu till problemet, han vägrar att starta när det regnar och när det har regnat. han får bränsle och han har gnista. När jag försöker starta han så hostar han inte ens till, men om han får stå under tak så startar den direkt fast när han ståt ute så vägrar han.
Tänker att jag frågar här eftersom min kunskap inte räcker till att laga detta fel.

//Wilmer

Skulle tro att det är nån givare typ vevaxelgivare eller något eller att de tränger sig in fukt i fördelarlocket

Fegenwilmer
28 november 2022 · 3 Inlägg

Gjorde ett test på att starta den igen för någon dryg vecka sedan och testade då hålla ner full gas och då började den hosta lite och startade till sist. Körde den då tills motorn blev varm utan några större problem. Testade starta den igår med full gas fast då hostade den inte till en gång. Testade också utan att gasa fast inget hände då heller.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang