Hur kan en med AM körkort egentligen få köra en sån kombination.

uhlin
31 oktober 2022 · 2 831 Inlägg

https://www.expressen.se/nyheter/eddie- … overkligt/

Overkligt var ordet.... Eller helt sjukt.

Bara man tar ett körkort för moped så kan man sätta sig i en Scania med tillkopplad trailer bara den är reggad som a-traktor.

Den är ju inte lättare eller mindre för den är reggad som a-traktor.

Skulle en annan som haft körkort sen 1988 med B-körkort sätta sig i en lastbil med en totalvikt över 3.500 kg då är det olovlig körning, men vi har ju lite vana ändå att köra och sig en lastbil på 3.900 kg är ju inte jättestor.

Konstiga lagar.

jaka54
31 oktober 2022 · 5 680 Inlägg

Ja A-traktorer borde förbjudas! Hur kan det ha blivit så här... De som bestämt att 15 åringar ska få köra omkring med vilken bil som helst bara den har begränsad hastighet till 30 km/t borde ta sig en funderare vad de har ställt till med. Mopeder duger väl år femtonåringar?!

krambriw
31 oktober 2022 · 424 Inlägg

Visar tydligt att det var en samling inkompetenta filurer som satt ihop nuvarande regelverk. Och ingen remissinstans reagerade heller, dom sov väl djupt

Nej, förbjud hela skiten, allt från A-mojar till mopedbliar. Jag träffade några tyska kollegor och frågade om dom tillät sånt trams där nere, dom bara skakade på sina huvuden

doktorduett
31 oktober 2022 · 340 Inlägg

Om jag var 15 igen skulle jag oxå ha sån lastbil, häftigt
Tänk vilken fest med alla kå.. Tonårsbrudar man kan ha i släpet 😁😁😜😜😜

Growe Fri fart för ett fritt folk!
31 oktober 2022 · 13 669 Inlägg

jaka54 skrev:
Ja A-traktorer borde förbjudas! Hur kan det ha blivit så här... De som bestämt att 15 åringar ska få köra omkring med vilken bil som helst bara den har begränsad hastighet till 30 km/t borde ta sig en funderare vad de har ställt till med. Mopeder duger väl år femtonåringar?!

ähh fan o sitta och frysa arslet av sig näe fy....      åk i tid så blir dom inte jobbiga i trafiken..    alltid skoj när alla "smarta" 08 börjar drabbas blir det ett jävla liv..   problemet är stressen inte ungarna..

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
uhlin
31 oktober 2022 · 2 831 Inlägg

doktorduett skrev:
Om jag var 15 igen skulle jag oxå ha sån lastbil, häftigt
Tänk vilken fest med alla kå.. Tonårsbrudar man kan ha i släpet 😁😁😜😜😜

Ja, inte undra på det händer olyckor.

En femtonåring med noll erfarenhet bakom ratten kan sätta sig i hur stor bil som helst och köra, dom kan omöjligtvis veta vart bilens sidor befinner sig.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
31 oktober 2022 · 13 669 Inlägg

uhlin skrev:

doktorduett skrev:
Om jag var 15 igen skulle jag oxå ha sån lastbil, häftigt
Tänk vilken fest med alla kå.. Tonårsbrudar man kan ha i släpet 😁😁😜😜😜

Ja, inte undra på det händer olyckor.

En femtonåring med noll erfarenhet bakom ratten kan sätta sig i hur stor bil som helst och köra, dom kan omöjligtvis veta vart bilens sidor befinner sig.

Dom lär sig... chefens dotter har en v70 08:a och hon verkar ha koll på var bilen är...   det enda sättet hon tar sig till bussen från där dom bor om inte föräldrarna ska skjutsa i tid och otid..  så det är en riktig frihet för henne..   hennes lillasyster har en   a3 1.9tdi färdig byggd tills hon fyller 15..   riktigt trevliga att köra går dock lite sakta..  varit ute och kört med den det är rätt kuil att dra ner tempot lite smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
spillolja
31 oktober 2022 · 4 014 Inlägg

Om man förbjuder "skiten" så kommer kanske något annat som är värre

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
uhlin
31 oktober 2022 · 2 831 Inlägg

Growe skrev:

uhlin skrev:

doktorduett skrev:
Om jag var 15 igen skulle jag oxå ha sån lastbil, häftigt
Tänk vilken fest med alla kå.. Tonårsbrudar man kan ha i släpet 😁😁😜😜😜

Ja, inte undra på det händer olyckor.

En femtonåring med noll erfarenhet bakom ratten kan sätta sig i hur stor bil som helst och köra, dom kan omöjligtvis veta vart bilens sidor befinner sig.

Dom lär sig... chefens dotter har en v70 08:a och hon verkar ha koll på var bilen är...   det enda sättet hon tar sig till bussen från där dom bor om inte föräldrarna ska skjutsa i tid och otid..  så det är en riktig frihet för henne..   hennes lillasyster har en   a3 1.9tdi färdig byggd tills hon fyller 15..   riktigt trevliga att köra går dock lite sakta..  varit ute och kört med den det är rätt kuil att dra ner tempot lite smile

Ja, en V70 och en A3 är en sak. Men nu syftade jag på lastbilar... Riktigt stora lastbilar som artikeln handlar om.

Det är ju lite skillnad på en V70 och en stor Scania med med tillhörande släp.

Low
31 oktober 2022 · 3 296 Inlägg

Körkort för moped, och ett för mopedbil räcker gott till 15åringar.

Allt annat ska väck.

Senast redigerat av Low (31 oktober 2022)

MisterAxl
31 oktober 2022 · 103 Inlägg

Man kan ju alltid hoppas att han tar sitt motorintresse ett steg längre och lär sig meka med den, pluggar transport på gymnasiet och tar ett riktigt lastbilskort senare.

Jag är ganska kritisk till att barn får köra vilket fordon de vill dock, enbart för att den har en maxhastighet på 30 km/h. Det har liksom gått överstyr när dessa barn sätter sig i bilar som de inte är utbildade för att köra (och som alldeles för ofta är riggade att köra fortare än tillåten hastighet för dessa fordon) och blockerar vanliga vägar för ren nöjesåkning när det ursprungligen handlade om att en bonde skulle kunna köra redskap mellan gårdarna utan att behöva använda sig utav en stor traktor till exempel.

Lite roligt med just den här killen. Vad är logiken att man inte får köra på B körkort men du får köra lastbil som EPA?

Janneutanb
1 november 2022 · 7 267 Inlägg

MisterAxl skrev:
Man kan ju alltid hoppas att han tar sitt motorintresse ett steg längre och lär sig meka med den, pluggar transport på gymnasiet och tar ett riktigt lastbilskort senare.

Jag är ganska kritisk till att barn får köra vilket fordon de vill dock, enbart för att den har en maxhastighet på 30 km/h. Det har liksom gått överstyr när dessa barn sätter sig i bilar som de inte är utbildade för att köra (och som alldeles för ofta är riggade att köra fortare än tillåten hastighet för dessa fordon) och blockerar vanliga vägar för ren nöjesåkning när det ursprungligen handlade om att en bonde skulle kunna köra redskap mellan gårdarna utan att behöva använda sig utav en stor traktor till exempel.

Lite roligt med just den här killen. Vad är logiken att man inte får köra på B körkort men du får köra lastbil som EPA?

Just denna killen kör lastbil både framåt och bakåt bättre än många chaufförer då han varit med sin far väldigt ,väldigt länge.

Men jag håller definitivt med om att det är märkligt hur man kan få köra en lastbil med AM kort trots att den bara gör 30.

uhlin
1 november 2022 · 2 831 Inlägg

Janneutanb skrev:

MisterAxl skrev:
Man kan ju alltid hoppas att han tar sitt motorintresse ett steg längre och lär sig meka med den, pluggar transport på gymnasiet och tar ett riktigt lastbilskort senare.

Jag är ganska kritisk till att barn får köra vilket fordon de vill dock, enbart för att den har en maxhastighet på 30 km/h. Det har liksom gått överstyr när dessa barn sätter sig i bilar som de inte är utbildade för att köra (och som alldeles för ofta är riggade att köra fortare än tillåten hastighet för dessa fordon) och blockerar vanliga vägar för ren nöjesåkning när det ursprungligen handlade om att en bonde skulle kunna köra redskap mellan gårdarna utan att behöva använda sig utav en stor traktor till exempel.

Lite roligt med just den här killen. Vad är logiken att man inte får köra på B körkort men du får köra lastbil som EPA?

Just denna killen kör lastbil både framåt och bakåt bättre än många chaufförer då han varit med sin far väldigt ,väldigt länge.

Men jag håller definitivt med om att det är märkligt hur man kan få köra en lastbil med AM kort trots att den bara gör 30.

Kör bättre än många chaufförer??? Tillåt mig starkt tvivla. Kanske kör bättre än många 15-åringar....okej det kan jag hålla med om då, men likväl har inte killen körkort för annat än moped.

Hur blir det i vinter när det bär av med en sån pjäs....? en som kört lastbil och gör det i yrket har kanske, kanske en liten chans och hålla den på rätt köl. Tror knappast en 15-åring har en gnutta chans till det.

Så nej. Han kör definitivt inte bättre än nån chaufför.

Brådhis * Voff voff *
1 november 2022 · 10 244 Inlägg

Så 'alla' A-traktorer borde förbjudas för att det finns en handfull fullstora lastbilar reggade som det? Verkar superlogiskt. Vad är nästa steg? Alla personbilar ska förbjudas för att vissa kör race på nätterna med dom...?

Det där ekipaget ser ju ut att vara i gott skick. Till skillnad från dom hö-vagnar som skramlar omkring, med en knappt synlig LGF-skylt och i bästa fall en glödlampa som funkar, bakom en traktor utan bromsar...

Och dom ska vi väl knappast förbjuda? Trots att 15-åringar får köra dom. Utan den kunskap ni ylar efter...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Low
1 november 2022 · 3 296 Inlägg

Brådhis skrev:
Så 'alla' A-traktorer borde förbjudas för att det finns en handfull fullstora lastbilar reggade som det? Verkar superlogiskt. Vad är nästa steg? Alla personbilar ska förbjudas för att vissa kör race på nätterna med dom...?

Det där ekipaget ser ju ut att vara i gott skick. Till skillnad från dom hö-vagnar som skramlar omkring, med en knappt synlig LGF-skylt och i bästa fall en glödlampa som funkar, bakom en traktor utan bromsar...

Och dom ska vi väl knappast förbjuda? Trots att 15-åringar får köra dom. Utan den kunskap ni ylar efter...

borde finnas en tydlig max vikt på "a-traktorer" att åka runt med en långtradare när man tagit moped körkort är vansinnigt.
att köra om en långtradare som kör 30km/h vid vissa vägar skapar också trafikfara. Och nej, epor ska inte gå fortare än 30km/h heller. Då 30 km/h är snabbt på parkeringar och dylikt.

Keep it simple
Moppe körkort för moped.
Och mopedbil körkort.

uhlin
1 november 2022 · 2 831 Inlägg

Brådhis skrev:
Så 'alla' A-traktorer borde förbjudas för att det finns en handfull fullstora lastbilar reggade som det? Verkar superlogiskt. Vad är nästa steg? Alla personbilar ska förbjudas för att vissa kör race på nätterna med dom...?

Det där ekipaget ser ju ut att vara i gott skick. Till skillnad från dom hö-vagnar som skramlar omkring, med en knappt synlig LGF-skylt och i bästa fall en glödlampa som funkar, bakom en traktor utan bromsar...

Och dom ska vi väl knappast förbjuda? Trots att 15-åringar får köra dom. Utan den kunskap ni ylar efter...

Svar: Ja.  Det hör inte till saken att fordonet är i gott skick. Kunskapen och mognaden är inte det den ska vara och framföra ett fordon i den storleken. De tar körkort för en MOPED. Inte för BIL eller LASTBIL.

Low
1 november 2022 · 3 296 Inlägg

Folk som argumenterar att folk som har B korkört kör också förfort: "Då ska de väl också förbjudas"

Skillnaden med folk som tagit B kort har faktiskt tagit ett körkort för personbil. De har också ansvar som faller på dom från böter till fängelse. Och idioter kommer alltid att finnas, tänk hur de skulle se ut om ingen hade körkort?...

Medans unga med a traktorer faller mycket på föräldrarna?

Brådhis * Voff voff *
1 november 2022 · 10 244 Inlägg

Low skrev:
Folk som argumenterar att folk som har B korkört kör också förfort: "Då ska de väl också förbjudas"

Skillnaden med folk som tagit B kort har faktiskt tagit ett körkort för personbil. De har också ansvar som faller på dom från böter till fängelse. Och idioter kommer alltid att finnas, tänk hur de skulle se ut om ingen hade körkort?...

Medans unga med a traktorer faller mycket på föräldrarna?

Så vitt jag vet är man väl straffmyndig vid 15? Föräldrar kan straffas om dom känner till/medverkar till att A-traktorn går för fort, i övrigt inte.

Senast redigerat av Brådhis (1 november 2022)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Brådhis * Voff voff *
1 november 2022 · 10 244 Inlägg

Low skrev:

Brådhis skrev:
Så 'alla' A-traktorer borde förbjudas för att det finns en handfull fullstora lastbilar reggade som det? Verkar superlogiskt. Vad är nästa steg? Alla personbilar ska förbjudas för att vissa kör race på nätterna med dom...?

Det där ekipaget ser ju ut att vara i gott skick. Till skillnad från dom hö-vagnar som skramlar omkring, med en knappt synlig LGF-skylt och i bästa fall en glödlampa som funkar, bakom en traktor utan bromsar...

Och dom ska vi väl knappast förbjuda? Trots att 15-åringar får köra dom. Utan den kunskap ni ylar efter...

borde finnas en tydlig max vikt på "a-traktorer" att åka runt med en långtradare när man tagit moped körkort är vansinnigt.
att köra om en långtradare som kör 30km/h vid vissa vägar skapar också trafikfara. Och nej, epor ska inte gå fortare än 30km/h heller. Då 30 km/h är snabbt på parkeringar och dylikt.

Keep it simple
Moppe körkort för moped.
Och mopedbil körkort.

Är det säkrare att köra om en långtradare i 80 km/h menar du? Om du jämför mängden vanliga långtradare och hur många A-traktor-reggade långtradare det finns så är nog chansen stor att du stöter på dom du får köra om i 80 km/h rätt mycket oftare.

Men ja, varför inte en maxvikt. Det skulle inte skada att se över regelverket.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Brådhis * Voff voff *
1 november 2022 · 10 244 Inlägg

uhlin skrev:

Brådhis skrev:
Så 'alla' A-traktorer borde förbjudas för att det finns en handfull fullstora lastbilar reggade som det? Verkar superlogiskt. Vad är nästa steg? Alla personbilar ska förbjudas för att vissa kör race på nätterna med dom...?

Det där ekipaget ser ju ut att vara i gott skick. Till skillnad från dom hö-vagnar som skramlar omkring, med en knappt synlig LGF-skylt och i bästa fall en glödlampa som funkar, bakom en traktor utan bromsar...

Och dom ska vi väl knappast förbjuda? Trots att 15-åringar får köra dom. Utan den kunskap ni ylar efter...

Svar: Ja.  Det hör inte till saken att fordonet är i gott skick. Kunskapen och mognaden är inte det den ska vara och framföra ett fordon i den storleken. De tar körkort för en MOPED. Inte för BIL eller LASTBIL.

Så fantastiskt mycket svårare är det inte att köra en lastbil än en personbil... roll

Men du anser att man alltså ska ta bort behörigheter så att folk under 18 inte får köra traktor alls? För en traktor med 1-2 rejäla släp blir några kilo det också... Och mognaden saknas väl även då enligt dig?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang