Hur kan en med AM körkort egentligen få köra en sån kombination.

krambriw
3 november 2022 · 424 Inlägg

Inte för att jag är miljömupp men nog kan jag tycka vi bör bete oss vettigt i naturen osv. Så jag förstår inte hur staten och kommunerna kan jaga ihjäl oss som har en fint fungerande dieselbil med bra avgasrening; höga dieselpriser och nu vill mupparna även stänga av stora delar av den största staden, landets motor, för mig och många andra. Samtidigt som man tillåter dessa sopor inklusive mopedbilar att åka omkring på vägarna och i städerna, skita ner miljön och förorsaka samhällskostnader genom att bygga upp långa köer som fördröjer skattebetalare att nå sina arbetsplatser!!

Men i Sverige har vi ju världens högsta moral - den är ju dubbel!!

Jag själv tankar Preem sedan flera år så jag har redan 30% frivillig reduktion i tanken och skulle jag gå över till HVO100 skulle min dieselbil bli ett formidabelt miljöfordon, betydligt bättre än alla andra tillgängliga alternativ. Sug på den!

Growe Fri fart för ett fritt folk!
3 november 2022 · 13 669 Inlägg

krambriw skrev:
Inte för att jag är miljömupp men nog kan jag tycka vi bör bete oss vettigt i naturen osv. Så jag förstår inte hur staten och kommunerna kan jaga ihjäl oss som har en fint fungerande dieselbil med bra avgasrening; höga dieselpriser och nu vill mupparna även stänga av stora delar av den största staden, landets motor, för mig och många andra. Samtidigt som man tillåter dessa sopor inklusive mopedbilar att åka omkring på vägarna och i städerna, skita ner miljön och förorsaka samhällskostnader genom att bygga upp långa köer som fördröjer skattebetalare att nå sina arbetsplatser!!

Men i Sverige har vi ju världens högsta moral - den är ju dubbel!!

Jag själv tankar Preem sedan flera år så jag har redan 30% frivillig reduktion i tanken och skulle jag gå över till HVO100 skulle min dieselbil bli ett formidabelt miljöfordon, betydligt bättre än alla andra tillgängliga alternativ. Sug på den!

räknat globalt kvittar det egentligen vad vi åker och hur vi beter oss här i sverige eftersom vi står för så otroligt liten del av det totala utsläppet..    regeringes störa blunder är ju att man dödat miljövänlig energi tillverkning totalt  för det dom vägrar säga är att både sol och vindkraft släpper ut betydande mer co2  än vad vatten och kärnkraften släpper ut..  dessutom försöker man ersätta planeringsbar energi med icke planeringsbar el.   så man får klippa i gång oljekraftverk  där bara ett av dom förbrukar 17.000liter i timmen   fatta 17.000liter...     på 24timmar har man klippt 408.000liter olja...     kan säga att det är inte det enda oljekraftverk som går just nu.       dom utsläppen som a-traktorer står för är så liten att den inte ens är mätbar.. 

dom som dessutom skriker högst tvekar inte att ta flyget vart dom än ska...  sist jag satt på ett flyg på semster var 1991...  åker bara till och från jobbet..  åker inte på semster med bil eller husbil eller dyligt eftersom jag inte har tid med semster. 

så jag kör min dieselbil med huvudet högt har någon en åsikt om det så kan dom  hoppat åt helvete.. för jag släpper mest troligen ut betydligt mycket mindre än vad dom själva gör. 
just nu får jag dock ta det sämre alternativet här hemma vilket är en bensin bil från 2003 för den kostar mindre per mil att köra...   
som släpper ut betydligt mycket mer än min 2010 polo 1.6tidi dieselgate edition

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
zemet
3 november 2022 · 4 030 Inlägg

Brådhis skrev:

zemet skrev:
Jag fattar inte vad det är som händer vid 15 års ålder så man absolut måste ha en A-traktor för att komma till skolan/bussen/träningen när det uppebarligen gick fint utan problem när man var 14 år.

Så du började alltså inte köra moppe när du fyllde 15? Du tog inte körkort när du fyllde 18?

Skall jag vara helt ärlig så gjorde jag faktiskt inte det.
Jag började köra moped när jag var 12 och precis innan 15 års dagen blev det 125a istället.

Helt idiotiskt kan jag tycka idag, men jag hade tur och det gick bra i alla år. Det visar väll lite på konsekvenstänket man hade i den åldern...

Men visst ville alla ha moppe när dem var 15 och bil när man var 18.
Men livet fungerade ju innan man fick bil och moped...

Det var lite dit jag ville komma med min kommentar.

Det läggs ofta fram som argument att det ökar friheten för ungdommarna och dem kan lättare träffa kompisar, ta sig till skola och träningar mm.

Men den ökade friheten får ju vägas emot konsekvenserna för övrig trafik och ungdommarna själva.
Ökad frihet man får med en moped skulle jag säga är i princip lika stor som med en A-traktor.

Moped kan vara lurigt att köra på snö helt klart, men A-traktorerna utan vinterdäck ligger ju ändå i diket hela tiden så det verkar ju inte speciellt mycket bättre...

SVT gjorde en artikel i värmland om A-traktorer. Av 960 A traktorer som var försäkrade hos LF så var 111 inblandade i försäkringsärende,
Genomsnittskostnaden för dessa ärenden var över 16K.


Tycker ni själva att det är rimligt att fordon som bara går i 30 har en skadefrekvens på 11,5%?

Visar 11,5% skadefrekvens på att det är lämpliga fordon och förare att ha i trafiken?

Jag tycker inte det visar på att A-traktorer är något vi skall fortsatt ha i trafiken.

Och jag tror inte heller att en ökning av hastigheten till 50 km/h hade gjort olycksstatestiken bättre men förhoppningsvis hade det minskat störningsmomentet i trafiken något.

Sen skall det sägas att väldigt många A-traktor förare här omkring faktiskt anstränger sig för att underlätta för övrig trafik och stannar på bussfickor och släpper förbi.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
3 november 2022 · 13 669 Inlägg

zemet skrev:

Brådhis skrev:

zemet skrev:
Jag fattar inte vad det är som händer vid 15 års ålder så man absolut måste ha en A-traktor för att komma till skolan/bussen/träningen när det uppebarligen gick fint utan problem när man var 14 år.

Så du började alltså inte köra moppe när du fyllde 15? Du tog inte körkort när du fyllde 18?

Skall jag vara helt ärlig så gjorde jag faktiskt inte det.
Jag började köra moped när jag var 12 och precis innan 15 års dagen blev det 125a istället.

Helt idiotiskt kan jag tycka idag, men jag hade tur och det gick bra i alla år. Det visar väll lite på konsekvenstänket man hade i den åldern...

Men visst ville alla ha moppe när dem var 15 och bil när man var 18.
Men livet fungerade ju innan man fick bil och moped...

Det var lite dit jag ville komma med min kommentar.

Det läggs ofta fram som argument att det ökar friheten för ungdommarna och dem kan lättare träffa kompisar, ta sig till skola och träningar mm.

Men den ökade friheten får ju vägas emot konsekvenserna för övrig trafik och ungdommarna själva.
Ökad frihet man får med en moped skulle jag säga är i princip lika stor som med en A-traktor.

Moped kan vara lurigt att köra på snö helt klart, men A-traktorerna utan vinterdäck ligger ju ändå i diket hela tiden så det verkar ju inte speciellt mycket bättre...

SVT gjorde en artikel i värmland om A-traktorer. Av 960 A traktorer som var försäkrade hos LF så var 111 inblandade i försäkringsärende,
Genomsnittskostnaden för dessa ärenden var över 16K.


Tycker ni själva att det är rimligt att fordon som bara går i 30 har en skadefrekvens på 11,5%?

Visar 11,5% skadefrekvens på att det är lämpliga fordon och förare att ha i trafiken?

Jag tycker inte det visar på att A-traktorer är något vi skall fortsatt ha i trafiken.

Och jag tror inte heller att en ökning av hastigheten till 50 km/h hade gjort olycksstatestiken bättre men förhoppningsvis hade det minskat störningsmomentet i trafiken något.

Sen skall det sägas att väldigt många A-traktor förare här omkring faktiskt anstränger sig för att underlätta för övrig trafik och stannar på bussfickor och släpper förbi.

räcker med en krockad tesla så har ju den kostat mer än vad alla dom där 11.5% kostat försäkringsbolaget.

frågan man borde stallt istället är hur många av dom 111 olyckorna var atraktorerna vållande till..  för det är väldigt många upphinnande olyckor..   alla olyckor jag sätt med a-traktorer efter vägarna har just varit sånna ouppmärksamma bilförare som smäller rätt in i arslet på dom.. iaf sätt resterna efter 4sånna olyckor..   medans noll olyckor där a-traktorn ens kunnat vara vålande..

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
zemet
3 november 2022 · 4 030 Inlägg

Growe skrev:

zemet skrev:

Brådhis skrev:
Så du började alltså inte köra moppe när du fyllde 15? Du tog inte körkort när du fyllde 18?

Skall jag vara helt ärlig så gjorde jag faktiskt inte det.
Jag började köra moped när jag var 12 och precis innan 15 års dagen blev det 125a istället.

Helt idiotiskt kan jag tycka idag, men jag hade tur och det gick bra i alla år. Det visar väll lite på konsekvenstänket man hade i den åldern...

Men visst ville alla ha moppe när dem var 15 och bil när man var 18.
Men livet fungerade ju innan man fick bil och moped...

Det var lite dit jag ville komma med min kommentar.

Det läggs ofta fram som argument att det ökar friheten för ungdommarna och dem kan lättare träffa kompisar, ta sig till skola och träningar mm.

Men den ökade friheten får ju vägas emot konsekvenserna för övrig trafik och ungdommarna själva.
Ökad frihet man får med en moped skulle jag säga är i princip lika stor som med en A-traktor.

Moped kan vara lurigt att köra på snö helt klart, men A-traktorerna utan vinterdäck ligger ju ändå i diket hela tiden så det verkar ju inte speciellt mycket bättre...

SVT gjorde en artikel i värmland om A-traktorer. Av 960 A traktorer som var försäkrade hos LF så var 111 inblandade i försäkringsärende,
Genomsnittskostnaden för dessa ärenden var över 16K.


Tycker ni själva att det är rimligt att fordon som bara går i 30 har en skadefrekvens på 11,5%?

Visar 11,5% skadefrekvens på att det är lämpliga fordon och förare att ha i trafiken?

Jag tycker inte det visar på att A-traktorer är något vi skall fortsatt ha i trafiken.

Och jag tror inte heller att en ökning av hastigheten till 50 km/h hade gjort olycksstatestiken bättre men förhoppningsvis hade det minskat störningsmomentet i trafiken något.

Sen skall det sägas att väldigt många A-traktor förare här omkring faktiskt anstränger sig för att underlätta för övrig trafik och stannar på bussfickor och släpper förbi.

räcker med en krockad tesla så har ju den kostat mer än vad alla dom där 11.5% kostat försäkringsbolaget.

frågan man borde stallt istället är hur många av dom 111 olyckorna var atraktorerna vållande till..  för det är väldigt många upphinnande olyckor..   alla olyckor jag sätt med a-traktorer efter vägarna har just varit sånna ouppmärksamma bilförare som smäller rätt in i arslet på dom.. iaf sätt resterna efter 4sånna olyckor..   medans noll olyckor där a-traktorn ens kunnat vara vålande..

Kostnaden för försäkringsbolagen kan kanske bli det som tar död på A-traktorer, premierna lär ju skjuta i höjden om denna utvecklingen håller i sig.

Men du har helt rätt i att det är ungefär kostnaden för att krocka en splitter ny Tesla in i något annat dyrt typ en xc90.

Spelar det någon roll vem som är vållande? Om A-traktorer blir påkörda bakifrån såpass ofta så är det väll ännu ett argument till att dem inte skall finnas på vägarna både för övrig trafiks skull och ungdomarnas?

Om uphinningsolyckorna är det stora problemet så kommer det ju inte heller hjälpa med krav på vinterdäck och bättre utbildning av förarna.

Av dem 4 olyckorna du bevittnat, hur många av dem hade undvikits om det var en moped istället för A-traktor dem kört tror du? Frågan låter spydig, det är inte menat så. Jag undrar genuint.

Senast redigerat av zemet (3 november 2022)

fadret
3 november 2022 · 1 125 Inlägg

doktorduett skrev:
jag tyckar vi ska förbjuda formel 1, dom unga killar runt 20 är inte mogna till dom hastigheter.
+ flera av dom har inte ens körkort
o när vi ändå är igång kan vi lika bra förbjuda allt annat oxå. förutom oxkärra. men man måste ha fyllt 75 år så man är mogen att framföra den

Du är helt rätt ute,tänk alla bönder som kommer med stora maskiner så dom tar upp nästan dubbla vägbanor,med massa påhäng bakom,det skulle sluta med att vi inget får att äta

Volvo V70 "Bebisen" (1998)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
3 november 2022 · 13 669 Inlägg

zemet skrev:

Growe skrev:

zemet skrev:

Skall jag vara helt ärlig så gjorde jag faktiskt inte det.
Jag började köra moped när jag var 12 och precis innan 15 års dagen blev det 125a istället.

Helt idiotiskt kan jag tycka idag, men jag hade tur och det gick bra i alla år. Det visar väll lite på konsekvenstänket man hade i den åldern...

Men visst ville alla ha moppe när dem var 15 och bil när man var 18.
Men livet fungerade ju innan man fick bil och moped...

Det var lite dit jag ville komma med min kommentar.

Det läggs ofta fram som argument att det ökar friheten för ungdommarna och dem kan lättare träffa kompisar, ta sig till skola och träningar mm.

Men den ökade friheten får ju vägas emot konsekvenserna för övrig trafik och ungdommarna själva.
Ökad frihet man får med en moped skulle jag säga är i princip lika stor som med en A-traktor.

Moped kan vara lurigt att köra på snö helt klart, men A-traktorerna utan vinterdäck ligger ju ändå i diket hela tiden så det verkar ju inte speciellt mycket bättre...

SVT gjorde en artikel i värmland om A-traktorer. Av 960 A traktorer som var försäkrade hos LF så var 111 inblandade i försäkringsärende,
Genomsnittskostnaden för dessa ärenden var över 16K.


Tycker ni själva att det är rimligt att fordon som bara går i 30 har en skadefrekvens på 11,5%?

Visar 11,5% skadefrekvens på att det är lämpliga fordon och förare att ha i trafiken?

Jag tycker inte det visar på att A-traktorer är något vi skall fortsatt ha i trafiken.

Och jag tror inte heller att en ökning av hastigheten till 50 km/h hade gjort olycksstatestiken bättre men förhoppningsvis hade det minskat störningsmomentet i trafiken något.

Sen skall det sägas att väldigt många A-traktor förare här omkring faktiskt anstränger sig för att underlätta för övrig trafik och stannar på bussfickor och släpper förbi.

räcker med en krockad tesla så har ju den kostat mer än vad alla dom där 11.5% kostat försäkringsbolaget.

frågan man borde stallt istället är hur många av dom 111 olyckorna var atraktorerna vållande till..  för det är väldigt många upphinnande olyckor..   alla olyckor jag sätt med a-traktorer efter vägarna har just varit sånna ouppmärksamma bilförare som smäller rätt in i arslet på dom.. iaf sätt resterna efter 4sånna olyckor..   medans noll olyckor där a-traktorn ens kunnat vara vålande..

Kostnaden för försäkringsbolagen kan kanske bli det som tar död på A-traktorer, premierna lär ju skjuta i höjden om denna utvecklingen håller i sig.

Men du har helt rätt i att det är ungefär kostnaden för att krocka en splitter ny Tesla in i något annat dyrt typ en xc90.

Spelar det någon roll vem som är vållande? Om A-traktorer blir påkörda bakifrån såpass ofta så är det väll ännu ett argument till att dem inte skall finnas på vägarna både för övrig trafiks skull och ungdomarnas?

Om uphinningsolyckorna är det stora problemet så kommer det ju inte heller hjälpa med krav på vinterdäck och bättre utbildning av förarna.

Av dem 4 olyckorna du bevittnat, hur många av dem hade undvikits om det var en moped istället för A-traktor dem kört tror du? Frågan låter spydig, det är inte menat så. Jag undrar genuint.

Det argumentqr mer om att vissa inte ska ha körkort snarare än nått annat.   Sen kan man ju göra skyltar som lyser istället dagens reflex som är skräp.   Vet itne varför dettta har. Jag är endå yrkeschaufför och är på vägarna väldigt mycket cirka 10kmil och för mig är det medelålders män som ställer till uteslutande mest i trafiken.   Dels är det extremt ovanligt med a-traktorer dom få gångerna jag kommer ikapp dom så går dom alltid åt sidan när möjlighet ges   dom skapar väldigt lite problem framför allt när man tänker på att dom har väldigt liten kunskap om trafiken dom som har mest kunskap är dom som stökar till mest   vilket är ganska komiskt

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
JN1975
3 november 2022 · 234 Inlägg

uhlin skrev:
https://www.expressen.se/nyheter/eddie-15-har-en-lastbil-som-a-traktor-overkligt/
Skulle en annan som haft körkort sen 1988 med B-körkort sätta sig i en lastbil med en totalvikt över 3.500 kg då är det olovlig körning, men vi har ju lite vana ändå att köra och sig en lastbil på 3.900 kg är ju inte jättestor.

Konstiga lagar.

Men du får nog köra hans a-traktor på ditt b-körkort fastän du inte har c-kort?

Och vi som har haft b-körkort sedan innan 1996 får ju också köra hur stora/tunga fordon som helst om de är reggade som personbil klass II, tex gamla turistbussar ombyggda till husbil. Finns även andra fordon typ polisens insatsbussar och vissa stora amerikanska suvar som slunkit igenom som klass II utan att vara husbilsinredda och får köras på B-körkort utfärdade innan 1 Juli 1996 trots att de väger allt mellan 3,5 och 20 ton.

"Krav för personbil klass II... B-behörighet som förvärvats före den 1 juli 1996 ger rätt att köra personbil med en totalvikt över 3,5 ton om behörigheten inte har varit återkallad efter detta datum."

https://www.transportstyrelsen.se/sv/va … Personbil/

Saab 9-3 SS "Linearplus" (2005)
Volvo V70 D5 "Polestar" (2008)
Ford Econoline E-150 "Van" (1989)
zleepy Trucker
3 november 2022 · 1 391 Inlägg

Growe skrev:
så man får klippa i gång oljekraftverk  där bara ett av dom förbrukar 17.000liter i timmen   fatta 17.000liter...     på 24timmar har man klippt 408.000liter olja...     kan säga att det är inte det enda oljekraftverk som går just nu.

Menar du karlshamnsverket så är det 70000liter olja per timme och block,
dom har 2block så vid fullt så är det 140000liter olja, i timmen... det är mycket...

men när miljömupparna stänger ner kärnkraft som är utsläppsfri och planerbar, och tror vind/sol (som aldrig går att planera riktigt)
ska kunna ersätta det, så blir ju konsekvenserna följande, el måste sverige ha, oavsett om det är från olja/kol eller whatever liksom...

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
uhlin
6 december 2022 · 2 831 Inlägg

https://www.vn.se/2022-12-05/hon-vill-a … ra-lagligt

Nu ska 16 åringar få möjlighet och köra personbil eller dundra fram i en stor Scania i 70 km/tim. Heja. Går väl säkert igenom.

Visst, det blir väl en annan typ av körkort men ändå.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
6 december 2022 · 13 669 Inlägg

uhlin skrev:
https://www.vn.se/2022-12-05/hon-vill-att-skotsamma-tonaringar-far-kora-a-traktorer-i-70-kmh-morot-for-att-kora-lagligt

Nu ska 16 åringar få möjlighet och köra personbil eller dundra fram i en stor Scania i 70 km/tim. Heja. Går väl säkert igenom.

Visst, det blir väl en annan typ av körkort men ändå.

kan 16åringar köra bil i usa varför ska dom inte klara av det i sverige....
problemet är ju snarare i uppfostran än något annat... lär man sina barn att ha respekt och visa hänsyn är det inga problem.. men många föräldrar är upptagna med sitt vindrickande och annat jävla drabbel istället för att uppfostra sina barn...

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Lucif3r
7 december 2022 · 2 182 Inlägg

Om det krävs nytt körkort, med högre utbildningsgrad, för att köra 70 som 16åring så ser jag inga problem med det.
Ska dom däremot få köra 70 på nuvarande AM-körkort så nja... Tycker vi ser alldeles för många praktexempel på ungar som inte ens borde få köra 30 på sitt s.k. AM-körkort för att det skulle vara en bra idé...

Growe Fri fart för ett fritt folk!
7 december 2022 · 13 669 Inlägg

Lucif3r skrev:
Om det krävs nytt körkort, med högre utbildningsgrad, för att köra 70 som 16åring så ser jag inga problem med det.
Ska dom däremot få köra 70 på nuvarande AM-körkort så nja... Tycker vi ser alldeles för många praktexempel på ungar som inte ens borde få köra 30 på sitt s.k. AM-körkort för att det skulle vara en bra idé...

Ser sällan a-traktorer som kör speciellt konstigt.  Tanke på deras utbildning kör dom mesta jävligt bra.      Jämför man det med folk som haft körkortet i 30år och gått utbildning för det så vete fan om man ska lägga så mycket fokus på utbildningen 🤣 för den verkar rätt kass.


Jag ligger ju rätt mycket på vägar runt mellan Sverige inte ovanligt att tman just besöker alla mindre städer och byhålor som busschaufför som kör idrottslag   För mig har jag personligen mer problem med nedlelålders män i trafiken än 15-16åringqr i sina a-traktorer.       Det och gamla människor som ser noll och inget i mörker.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Mossan1
7 december 2022 · 2 752 Inlägg

Många Atraktorer häromkring och idioterna jag ser i trafiken kör personbilar.

Men visst behöver hela Atraktoergrejen ses över.

Kanske istället speciella körkort giltigt endast för motorsvaga småbilar (tex som en VW Up och liknande bilar)  kanske med skylt bak likt gröna "övningskör" (men med annan text),

Tillåten maxfart om 80km/h (dock omodifierad bil) och kanske istället ha geografiska begränsningar.
Tex förbjudna på vissa vägar, och kanske bara tillåtet utanför större städer/områden där kollektivtrafiken är så god.

Givetvis uppkörning, mm.

Ett "B-light" körkort, typ.,
Som skillnaden mellan tung och lätt MC  ungefär.

Senast redigerat av Mossan1 (7 december 2022)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang