Hjälp !!! Diesel startar inte

kadettcab
10 november 2022 · 15 Inlägg

Har en Opel Corsa 1,3 diesel -08 som inte vill starta.
Den startade som vanligt när jag for från jobbet sen stog den max en timme sen skulle jag fara en sväng då ville den inte. Den tänder till nån sekund bara.
Jag öppnade ena röret på högtryckspumpen och vred på tändningen och då kom det bränsle.
Sen gjorde jag det som en del anser är förbjudet och vred på starten och då rann det bara, borde det inte spruta utav h*1v3te då? Eller gör det inte det när pumpen inte har något att bygga tryck emot?
Tacksam för hjälp

Mitsubishi EVO VIII (8) "EVO VIII" (2004)
Opel kadett cab "bertone" (1987)
Subtext
18 november 2022 · 107 Inlägg

Hej, jag har liknande problem med en Ford Transit diesel -08, och det är rätt svårt att få tips om bilar som inte startar, jag har kollat runt lite.
Jag gjorde också det där förbjudna, men höll mig undan eftersom jag satt inne i bilen.
(vet att det är farligt högt tryck)
Och samma fråga,  varför kommer det så lite diesel ur röret.
Det borde de som jobbat med dieselpumpar kunna svara på, eller de som iaf vet hur de fungerar. Ringde Ford verkstad men fick inget svar på just det.
(Edit - dagen efter ringde de upp och berättade om bränslemängder mm, jag tror att den lilla mängd som kom ut under ca tre sekunders vrid med startmotorn, är ok)
Min tänder inte ens till och ska prova med lite startgas snart. Eller 556.
Om det finns kompression i bara en enda cylinder.. borde det ju tända, det enda jag kunnat hitta när jag googlat är kamkedjehaveri. Fast visstja, idag tips om "tändlägesgivare" som jag måste kolla upp.
Kamkedjan, ja då skrev en kille att isf är det motorhaveri garanterat, och den som frågade och jag mä smile kan köra med starten utan missljud så det har väl inte hänt.

Senast redigerat av Subtext (19 november 2022)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
18 november 2022 · 13 673 Inlägg

så när du försöker starta den så går den typ 2sec och stänger av?

isånt fall så är det startspärren som blir triggad    deffekt nyckel eller något annat som strular.. testa reservnyckeln....

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Subtext
18 november 2022 · 107 Inlägg

Jag undrar, startspärren, den hindrar inte startmotorn alltså?
Tittade i min användarbok för äldre transit, men där är nästan allt en enda röra och hittade inget om spärrens exakta funktion

viccoA
18 november 2022 · 3 109 Inlägg

Undvik att starta dieselbilar med startgas.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
18 november 2022 · 17 380 Inlägg

Subtext skrev:
Jag undrar, startspärren, den hindrar inte startmotorn alltså?
Tittade i min användarbok för äldre transit, men där är nästan allt en enda röra och hittade inget om spärrens exakta funktion

Nej, bilen startar som vanligt men den kollar samtidigt om den får en korrekt kod från nyckeln. Får den inte det så stängs motorn av. Brukar ta knappt 2 sekunder.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
kadettcab
18 november 2022 · 15 Inlägg

Jag måste nöta ganska länge för att den ska tända till.

Opel kadett cab "bertone" (1987)
Mitsubishi EVO VIII (8) "EVO VIII" (2004)
viccoA
18 november 2022 · 3 109 Inlägg

kadettcab skrev:
Jag måste nöta ganska länge för att den ska tända till.

Dålig komp? Får den bränsle, har du bytt filter?

Jesper328
18 november 2022 · 2 333 Inlägg

Har ni haft isär railrör/spridarrör så har ni ju nu luft i systemet, vilket gör det lite småjobbigt att få igång på motorn sen.
Detta brukar gå att lösa genom att hålla igång motorn på startgas eller t.ex ptfe fett på spray.
Räcker med 1-2 minuter tills motorn orkar gå för egen maskin.

Detta skall dock göras med en vuxen närvarande. big_smile
Däremot så är det bättre att lossa utloppet ifrån dieselfiltret för att kontrollera bränsleflödet.
Vill man veta om spridarna får diesel så kan man lossa spridarreturen ner till högtryckspumpen.

Däremot så hade ni nu startproblem redan innan ni var på några rör.
Jag tänker vara tråkig och säga att det absolut bästa här är att koppla in en dator som kan läsa live-värden.
Dels för att se om det finns några felkoder att gå på, och dels för att kontrollera vev/kamaxelgivare, spridarvinklar, osv.

Såna här fel kan bero på många olika saker.
Vad som helst mellan regplåtarna helt enkelt.
Dumt att chansa.

Senast redigerat av Jesper328 (18 november 2022)

Up the RA
Subtext
18 november 2022 · 107 Inlägg

Jag tog det sista jag hade av 556, ca 10 sekunders sprut, in i luftfilterburken och tittade misstänksamt på det ca 2 meter långa röret/slangen till insuget på andra sidan motorn. Via som det verkar en förvärmningskammare kopplad till avgassidan.
Det hände och tände inte ett dyft och batteriet kroknade rätt snabbt.
Har aldrig varit med om att startmotorn tvärdör, det brukar ju vara en avmattning.
Dags att leta efter returen till pumpen!

Senast redigerat av Subtext (18 november 2022)

Subtext
19 november 2022 · 107 Inlägg

Jesper328 skrev:
Har ni haft isär railrör/spridarrör så har ni ju nu luft i....
....
Detta skall dock göras med en vuxen närvarande. big_smile

1. Om man lossar på en trycksida, VG förklara hur det då kan sugas in luft.

2. Vad avser du med vuxen person närvarande roll

I övrigt givetvis riktigt, jag har funderat i flera dagar vilken kodläsare jag ska beställa pga röran på den fronten, och vevaxellägesgivare är helt klart intressant, det nämndes i husbils-forum där jag är medlem.
Här har jag inte fått ett enda svar i min egen tråd om startproblemet.

Senast redigerat av Subtext (28 februari 2023)

Jesper328
19 november 2022 · 2 333 Inlägg

Subtext skrev:

Jesper328 skrev:
Har ni haft isär railrör/spridarrör så har ni ju nu luft i....
....
Detta skall dock göras med en vuxen närvarande. big_smile

1. Om man lossar på en trycksida, VG förklara hur det då kan sugas in luft.

2. Vad avser du med vuxen person närvarande.

I övrigt givetvis riktigt, jag har funderat i flera dagar vilken kodläsare jag ska beställa pga röran på den fronten, och vevaxellägesgivare är helt klart intressant, det nämndes i husbils-forum där jag är medlem.
Här har jag inte fått ett enda svar i min egen tråd om startproblemet.

1. Common rail är oftast självluftande, dock så krävs det högre tryck än vad man uppnår när man kör på startmotorn.
Lossar du ett eller flera rör efter högtryckspumpen så kommer du sannolikt att få in luft i dessa rör, eller i railen.
Får du sedan luft i spridarna så kan kompressionstrycket ta sig upp via spridarmunstycket och ”störa ut” spridaren.

Uppstår detta så håller jag igång motorn på 2000-2500rpm med hjälp av startgas eller sprejfett för att få upp railtrycket.
Brukar ta 1-2 minuter innan motorn klarar sig själv, sedan får den stå 30 minuter på tomgång och lufta ur sig.
Du kan även släppa lite på rören i anslutning till spridarna medans du försöker starta motorn, men jag föredrar det tidigare då det oftast går att göra ensam.

Vet att äldre MB hade en funktion för att lufta bränslesystemet efter att man haft isär grejer på högtryckssidan.
Gissar på att den deaktiverade spridarna i 10-15 sekunder medans man körde på starten.
Oklart, menyn var på tyska i Xentry.

2. Vuxen närvarande = eget bevåg/man bör ha hyfsad koll på vad man gör.

Up the RA
Subtext
20 november 2022 · 107 Inlägg

ok det är intressant, jag hade bara en gnutta 556 kvar och förrökte starta med det genom att spruta in i luftburken som är ca 2 meter från insuget, andra sidan bilen.
Det var väl för lite för inget hände.
Idag ska jag köpa startgas så det blir intressant att prova det du skriver om och även Fordkille tycker man kan köra lite med det så det ska väl inte totalhaverera motorn som en del menar.
Fast varför innehåller sån gas inte lite olja, ifall olyckskorparna har rätt.

mvh

Senast redigerat av Subtext (20 november 2022)

Subtext
20 november 2022 · 107 Inlägg

Jesper328 skrev:
Uppstår detta så håller jag igång motorn på 2000-2500rpm med hjälp av startgas eller sprejfett för att få upp railtrycket.
Brukar ta 1-2 minuter innan motorn klarar sig själv, sedan får den stå 30 minuter på tomgång och lufta ur sig.
Du kan även släppa lite på rören i anslutning till spridarna medans du försöker starta motorn, men jag föredrar det tidigare då det oftast går att göra ensam.
.

Har botaniserat på Biltema, silikonsmörjspray, startspray och deras  rostlösaroljespray.. på startspray står det "varning får inte användas på dieslar med glödning (!)
Men det har väl nästan alla äldre dieslar?
Jag tänkte låta glödningen slockna och sen efter några sekunder köra startmotorn rätt länge.
Får väl vänta bra länge innan jag glöder igen om den inte startar?
Ta bort säkring för glödningen?
Vad tror du om silikonsmörjspray?

Lite senare:  Har nu provat med dels bara startspray och med borttagen glödstiftsäkring. Motorn tänder till och går några seklunder.
Med Biltemas smörj-spray tänder den inte alls. Har inte vågat med silikonspray.
Efter det startgas igen och den tänder.
Väntat en halvtimme och satt tillbaka säkringen,  provar start utan startspray och lika död som förut.
Biltemas enkla kodläsare verkar inte ge något ang felet.
Dåligt laddtryck på turbon, visste jag, det var "bra att veta" på besiktningen. Men kraft har inte saknats.
Och onormalt "mass-flow" men beror nog på att jag lossat en givare vid luftintaget för att spruta in godsakerna där, den sitter före filtret.
Men inget om bränsleinsprutningen eller annat intressant.
Inte mätt med motorn igång eftersom den inte går ---
Kan väl ordna hjälp i morgon att vrida om nyckeln så jag kan hålla motorn igång med gasburken så det luftas som du skrev.
Tydligen fel på bränsleförsörjningen?
Drar väl igång motorvärmaren innan nästa försök.

Senast redigerat av Subtext (28 februari 2023)

Jesper328
21 november 2022 · 2 333 Inlägg

Ja, antingen kan du rycka ur säkringen eller bara rycka bort kablarna ifrån glödstiften.
Detta är något jag ej brytt mig om, men det är ju definitivt bättre att få bort glödningen när man kör startgas.
Motorn kommer att tända oavsett.

Tråkigt att den inte tänder på smörjan.
Silikon har jag aldrig provat att köra på, brukar mest använda det till instrumentbrädor.

Kan tillägga att när man håller igång på motorn så får man spraya startgas i en sekund, sedan vänta en sekund, och upprepa… typ, du kommer att hitta en bra rytm.
Bara försöka hålla varvtalet mellan 2000 & 2500.
Krävs ju ibland att man är två om inte startmotorn fortsätter att gå när man släpper nyckeln.. (vissa bilar har en sådan funktion).

Konstigt att du inte får några felkoder som kan relateras till problemet.
Kolla även ifall varvräknaren rör sig när du försöker starta.

Senast redigerat av Jesper328 (21 november 2022)

Up the RA
Subtext
21 november 2022 · 107 Inlägg

Ja jag ville ha en kodläsare snabbt, det var söndag och har tre mil till Avesta, så köpte med tvekan denna läsare för 299 kr som kan kännas som inget alls i sammanhanget eftersom Biltema anger Ford som ett av fabrikatet läsaren läser.
Hade annars tänkt beställa en via nätet som är bara för Ford för ca 1000 kr.
Läsaren borde alltså meddela något vid ett sånt generalfel, det tycker jag också.
Och Smörjan är märkt med samma varningssymbol /eldfängd/ som startgasen.
Kanske bra att om växla med lite smörja, men nog borde väl motorn dra fram olja  som vanligt?
Olyckskorpar menar ju att gasen kasserar motorn som inte får smörjning.
Snöoväder gjorde att jag inte hade lust att peta med dieselreturen som jag inte ens hittat.
Jag kom på att jag senast fyllde denna avställda bil med en dunk, men webaston jobbar bra iaf och jag fyllde 10 liters dunken på OK.
Vad 17 kan ha hänt.
Startspärren är det ju inte heller enligt varningslampan.

Subtext
21 november 2022 · 107 Inlägg

Den hoppade igång idag med startgas och smörjfett blandat!
Höll sig igång själv utan extra dusch.
jag duschade på ordentligt och motorn var ganska varm efter 25 minuter Webasto.
Vet inte om du menar att man behöver hålla ca 2000 varv i 30 minuter, jag höll det i 10 minuter och sen 20 minuter till på tomgång.
Den gick egentligen jämnt och bra redan efter några minuter.
Testade med en dusch smörjfett medan den gick, och varvet ökade.
Du ska ha jättetack för råden så långt, men senare på kvällen var det samma visa, startar inte, trots uppvärmd motor igen.
Startar troligen med startgas men inte kört det igen ännu.
Tror nu på felaktig glödning (?)
Stoppade in kodläsaren och idag lade den till ett klagomål på EGR-ventilen.

Senast redigerat av Subtext (21 november 2022)

Jesper328
23 november 2022 · 2 333 Inlägg

Vad jag menar var att om man har luft i bränslesystemet och bilen ej startar så håller jag igång motorn med startgas i en till två minuter. (På ca 2000rpm)
Efter det så brukar motorn gå av sig själv, dock som en påse nötter, men den går.
Då får den stå på tomgång och lufta ur sig själv på tomgång. smile

Anledningen till att man inte skall använda startgas i en diesel är väl att startgasen självantänder p.g.a värmen som uppstår under kompressionstakten, och kan således antändas alldeles för tidigt.
Blir ju inte bättre av att ha glöggade glödstift heller.

Vilken felkod får du på egr?

Up the RA
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
23 november 2022 · 17 380 Inlägg

Glödningsfel som Subtext är inne på tror jag inte är vägen att gå. En modern diesel startar snällt i -10 rader utan glödning även om den låter som en stenkross. Har bilen rullat 60000 mil eller man av andra orsaker kan misstänka att maskin är totalslut så är det en annan sak.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Subtext
23 november 2022 · 107 Inlägg

Ok, är nog inget glödfel,  jag tror inte längre på Biltemas läsare, idag visar den att det inte finns någon felkod.
Därför körde jag startmotorn lite för att se om det gör skillnad.
Bilen startar! Och utan någon uppvärmning eller startgas
Står just nu på tomgång och låter bra.
Det är alltså ett nyckfullt fel.
Har beställt en ny vevaxelgivare som några har tipsat om.
Bara 210 kr med frakt från Trodo.

Bilen har gått 30.000 mil och är stark i maskinen.
Fortfarande ingen felkod hittas, men på live data såg jag
EGR PTC (%) 0.0
Samt en massa ointr saker som temp, varvtal osv

Senast redigerat av Subtext (23 november 2022)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang