Översättningsfråga - tjuvkoppling

Johannasvart
18 november 2022 · 5 Inlägg

Hej!

Jag jobbar som boköversättare och har problem att tolka ett stycke i min spanska bok som beskriver när en man tjuvkopplar en Renault Clio. Är det någon vänlig själ som skulle kunna hjälpa mig förstå detta?

Sammanhanget är nutid och Madrid. Rebo (som är en rysk maffiakille) och Lola har just lyckats rymma ur en kraschad polisbuss på väg till en polisstation i Madrid. Tomhänta springer de iväg för att leta upp en bil som de kan stjäla och ta sig vidare med. De går runt på en parkering och till slut väljer Rebo ut en Renault Clio, som han tror blir lätt att tjuvkoppla. Han slår sönder bakrutan, sträcker in armen för att låsa upp och hoppar in i förarsätet. Sedan står det (i mitt försök till översättning):

"Sedan sliter han loss plastpanelen som sitter framför tändkablarna [los cables de arranque]. Han tittar på dem en stund, håller dem som trumpinnar i sina korta, knotiga fingrar. Så drar han i ena änden, där det sitter tre röda kablar." 



Därefter reser han sig och plockar två hårnålar ut Lolas hår.



"Rebo böjer de båda hårnålarna, bryter av den ena, och efter viss möda lyckas han med en av bitarna koppla ihop tolvvoltsbatteriet [la fuente de doce voltios] med [la fuente auxiliar], sedan tar han en annan bit och kopplar ihop tolvvoltsbatteriet med instrumentpanelen [el panel de instrumentos], och slutligen en sista bit för att koppla ihop startmotorn [el motor de arranque] med de andra två. Motorn startar med ett mjukt brummande."



Spanskans "fuente" betyder egentligen inte batteri utan "källa", medan batteri heter "batería", så jag vet inte om det är rätt att översätta fuente med batteri, utan det kanske snarare är själva matningen från batteriet som åsyftas. Och så är det den här andra "fuente auxiliar" som är min största undran, vad det kan vara.

/Johanna

Mossan1
18 november 2022 · 2 805 Inlägg

Antar att det avses att karaktären tar spänningsförande kabeln och ansluter till kabeln för tändningen och därefter tillfälligt kortsluter mellan spänningsförande kabeln och den som aktiverar själva startmotorn som drar runt motorn bara så den startar.
Som när man vrider nyckeln.

Men man har då helt bortsett från elektroniska stöldskyddet som blev standard under ganska tidigt 90tal.
Dvs chippet i nyckeln vars signal ska godkännas av bilens styrdon innan den tillåter att motorn startar.
Det enda som.skulle hända i detta fallet är att konrrollampor mm lyser upp och startmotorn aktiveras, men utan att motorn startar mer än enstaka sekund för att sedan dö igen.

Tillvägagångsättet skulle ha fungerat på tex en Renault 5...  Inte en Clio. För modern.

Men det är ju inte översättarens problem...

Senast redigerat av Mossan1 (18 november 2022)

Johannasvart
18 november 2022 · 5 Inlägg

Tack!!! Nej, kan mycket väl tänka mig att författaren inte har skrivit riktigt verklighetstroget, det händer ofta - och tyvärr blir det sen översättarens problem:-(

Men okej, så är det när han kopplar till instrumentpanelen som han kortsluter?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
18 november 2022 · 17 470 Inlägg

Vi bortser från stöldskyddet här då i skönlitteraturens regi.

Han sliter bort panelen under ratten och ser kablarna till tändningslåset. Sliter bort dessa och tvinnar ihop de tre röda kablarna vilket innebär att tändningsläget slås på. Han tar därefter en lila kabel (välj färg själv) och håller emot de andra varvid startmotorn aktiveras och bilen startar.

Alternativt tar han samtliga fyra kablar och tvinnar ihop varvid motorn startar med en gång och startmotorn kommer dessutom att vara inkopplad tills vidare även när bilen går  -vilket den inte mår bra av och kommer gå sönder även om motorn går tills den stängs av (de tre kablarna dras isär)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Johannasvart
18 november 2022 · 5 Inlägg

Grejen är att han gör det hela i tre steg, och han tvinnar inga trådar utan använder bitar av en hårnål för att koppla samman kablarna🤔

Verkar inte som att han sliter loss kablarna heller utan kopplar ihop dem med hårnålen medan de sitter kvar i den där sockerbiten eller vad det heter.

Senast redigerat av Johannasvart (18 november 2022)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
18 november 2022 · 17 470 Inlägg

Johannasvart skrev:
Grejen är att han gör det hela i tre steg, och han tvinnar inga trådar utan använder bitar av en hårnål för att koppla samman kablarna🤔

Verkar inte som att han sliter loss kablarna heller utan kopplar ihop dem med hårnålen medan de sitter kvar i den där sockerbiten eller vad det heter.

Ja, det kan väl gå för sig om han låter kablarna sitta kvar och kortsluter de tre med hårnålen. Och använder en hårnål till för att koppla in kabeln till startmotorn på nyss nämnda.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Johannasvart
18 november 2022 · 5 Inlägg

Okej, tack! Det börjar klarna lite. Så hur låter det här?

1. Han kopplar ihop kabeln från batteriet med kabeln för tändningen.
2. Han kortsluter kabeln från batteriet mot instrumentpanelen.
3. Han kopplar ihop kabeln från startmotorn med de andra två.

Pininfarina406
18 november 2022 · 536 Inlägg

Johannasvart skrev:
Okej, tack! Det börjar klarna lite. Så hur låter det här?

1. Han kopplar ihop kabeln från batteriet med kabeln för tändningen.
2. Han kortsluter kabeln från batteriet mot instrumentpanelen.
3. Han kopplar ihop kabeln från startmotorn med de andra två.

Det låter bra förutom att han förhoppningsvis inte kortsluter ( vilket betyder att koppla plus till minus i bilvärlden) något för då går minst en säkring sönder och bilen kommer inte att starta alls. Inte ens med nyckel.

Peugeot 406 coupé "Pininfarina" (1998)
Johannasvart
18 november 2022 · 5 Inlägg

Underbart! Så han ansluter/kopplar batterikabeln till instrumentpanelen, eller vad låter vettigt?

Pininfarina406
18 november 2022 · 536 Inlägg

Johannasvart skrev:
Underbart! Så han ansluter/kopplar batterikabeln till instrumentpanelen, eller vad låter vettigt?

Vore det jag som skulle förklara hur man gör så skulle jag säga koppla till tändningen, alltså läge ett på en äldre bil som också går till instrumentet, och sedan till startmotorn.

Peugeot 406 coupé "Pininfarina" (1998)
vagis
4 december 2022 · 17 Inlägg

Johannasvart skrev:
Okej, tack! Det börjar klarna lite. Så hur låter det här?

1. Han kopplar ihop kabeln från batteriet med kabeln för tändningen.
2. Han kortsluter kabeln från batteriet mot instrumentpanelen.
3. Han kopplar ihop kabeln från startmotorn med de andra två.

Altså det där är rent tekniskt så mycket fel att det är komiskt. Författarna kommer framstå som inkompetent när det gäller el å stjäl bilar.

fuente auxiliar= sista ordet är relä. Sett det otaliga gånger på ritningar och i kod.
Det första säger du är källa, kan det vara huvud/primär?

8års relevant utbildning i ämnet.
13års relevant arbetslivserfarenhet.
Tjuvkopplat någon Porsche mm.
Dra ett pm så slipper skämmas och kanske får lära dig hur man tjuvkopplar på riktigt.
Start spärrarna är knappast något som är 100% som många vill tro.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang