Kluckande ljud från höger FV

PrippsClio
19 november 2022 · 4 Inlägg

Gäller en 2009 Fabia som vi bytt allting på men likafullt kluckar det från höger framvagn. Nya dämpare, fjädring, länkarmar, styrleder, stabstag och hjullager etc... Gungar man bilen sidledes så känns det ett mekaniskt kluckande i höger framhjul men jag hittar inte varifrån det kan komma. KAN det vara så illa att de inte byter fjäderbenslagring om man byter dämpare och fjädring eller kan det finnas fler felkällor?

jaka54
19 november 2022 · 5 682 Inlägg

Har du påtalat detta för firman som gjorde jobbet!?

PrippsClio
20 november 2022 · 4 Inlägg

jaka54 skrev:
Har du påtalat detta för firman som gjorde jobbet!?

Nej vi har gått igenom alla kvitton och hela framvagnen är bytt med andra ord. Inga konstigheter i det men vi lade bilen på en lyft idag och knackandet kommer från höger "hjulfäste" om man så säger. Allt verkar stabilt men när man gungar bilen i sidled så känns ett klockrent knack från höger framhjul och vad jag kan misstänka så kan det kanske vara drivknut eller något fel Mekonomen gjorde vid hjullagerbytet. Jag ska slita isär allt i morgon o kolla vad jag kan hitta. Mekonomen här i Umeå är svindyra men lika kompetenta som en knarkande hamster. (exempel: löstagning av mutter - 297 kr) WTF?

Mossan1
20 november 2022 · 2 752 Inlägg

Drivknutar knackar inte så.

Nej, det är inte nödvändigvis så att övre fjädersäte och styrlager byts om man inte specat det, eller om dom är uppenbart dåliga vid demontaget.  Isf ringer dom och föreslår. Dom ingår inte.

"Löstagning av mutter" är antagligen en som varit fastrostad eller liknande som varit betydande oförutsett merjobb på ett offererat jobb.
Inget konstigt med det.

PrippsClio
20 november 2022 · 4 Inlägg

Mossan1 skrev:
Drivknutar knackar inte så.

Nej, det är inte nödvändigvis så att övre fjädersäte och styrlager byts om man inte specat det, eller om dom är uppenbart dåliga vid demontaget.  Isf ringer dom och föreslår. Dom ingår inte.

"Löstagning av mutter" är antagligen en som varit fastrostad eller liknande som varit betydande oförutsett merjobb på ett offererat jobb.
Inget konstigt med det.

Fjädersäten är bytta liksom alla dämpare och fjädring, hjullager länkarmar och stabstag liksom styrleder. Finns som inget kvar som kan fela känns det som. T.o.m. bakvagen har nya bussningar. Får kolla igenom vad som kan glappa. Tänkte ett tag att det kanske kunde vara krängningshämmarbussningen och höger känns lite mer rörlig än vänster....men jag får som sagt se när jag river ner allt.

PrippsClio
24 november 2022 · 4 Inlägg

Efter vidare undersökning verkar det som att motorkuddarna/fästena verkar vara slut på. Efter att tagit bort det nedre så gungar motorn fram o åter men fastmonterat så är det svårt få fram kluckandet genom att försöka rubba motorn. Det kluckar för minsta lilla trots att inget verkar löst. Ska byta motorfästen och se om det gör skillnad. Har känt efter med brytjärn och hittar tamigf*n inget som verkar mysko. Trodde t.o.m. ett tag att något var kvarglömt under bilen men allt sitter. Drivaxlar och knutar verkar okej så som jag kan se det så kan det bara vara motorfästena kvar att byta. (innan jag sänker biljäveln i nån djuphavsgrotta)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang